ניצחונה של אפל על סמסונג - ואיך הוא ישפיע עליכם

האם מכשירי סמסונג יורדים מהמדפים? האם כולנו נעבור לווינדוז פון? שאלות ותשובות בעקבות פסק הדין שעתיד לשנות את פני עולם הסלולר

אייפון וגלקסי
אייפון וגלקסי | צילום: יחצ, עיבוד תמונה

ריק

בסוף השבוע הגיע לסיומו (הזמני) מאבק משפטי סוער ומתוקשר מאד בין אפל וסמסונג, שהחל בתביעה שהגישה אפל נגד סמסונג בטענה שזו העתיקה ממנה את עיצוב האייפון, והמשיך בתביעה נגדית שהגישה סמסונג, בטענה כי היתה זו דווקא אפל שהפרה פטנטים.

 

לאחר כשלושה שבועות של שמיעת עדויות מומחים ונבירה בפרטים טכניים משמימים, ולאחר דיון קצר יחסית, הגיעו תשעת המושבעים במשפט לפסק הדין, ופסקו לטובת אפל. המושבעים קבעו, כי סמסונג תשלם לאפל פיצויים בסך 1.05 מיליארד דולר - נמוך מהסכום המקורי אותו דרשה אפל, שעמד על 2.5 מיליארד דולר.

 

אם שאלתם את עצמכם מה משמעות החלטה זו על צרכניה של סמסונג, אתם לא לבד. הכרעת הדין של המושבעים אולי ענתה על שאלה אחת, אך הותירה שאלות רבות פתוחות. האם זהו באמת סוף הסיפור? מה תהיה ההשפעה בפועל של ההחלטה? הנה כמה מהשאלות הבוערות ביותר.

 

מה הכריע את הכף?

 

לפני ההשלכות העתידיות, מסקרן לדעת מה מבין כל העדויות והמסמכים שהוגשו במשפט היה בעל ההשפעה הגדולה ביותר על המושבעים, והאם היתה ביניהם תמימות דעים.

המושבע מנואל אילגן, שהתראיין ל-CNet מייד לאחר המשפט, אמר כי כבר ביום הראשון של הדיונים הגיעו רוב המושבעים להסכמה. לדבריו, אחד הפרטים המפלילים ביותר שהשפיעו על החלטתו הוא פרסום תכתובת מיילים בין בכירי סמסונג, שהתייעצו כיצד לשלב את המראה של האייפון במכשיריהם. "ברור כי זוהי הפרה ברורה", אמר.
עוד נודע, כי אחד המושבעים שהיה מנוסה ברישום פטנטים הקל על המושבעים להגיע להחלטה.

 

אייפון מול גלקסי, מתוך פרסומת של סמסונג
אייפון מול גלקסי, מתוך פרסומת של סמסונג | צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

כמה תשלם סמסונג לאפל?

הסכום אותו קבעו המושבעים עומד על 1.05 מיליארד דולר, בגין מספר פטנטים אותם הפרה סמסונג בטאבלטים ובטלפונים הסלולריים. אפל, כאמור, דרשה פיצוי של 2.5 מיליארד דולר.  

 

למרות הפסיקה, לא מדובר בסכום סופי. על פי חוק הפטנטים, אם השימוש בפטנטים נעשה ביודעין, כפי שקבעו המושבעים במקרה זה, לבית המשפט מותר להעלות את סך הפיצויים שקבע חבר המושבעים עד לפי שלושה מהסכום שקבעו המושבעים, כלומר יותר מ-3 מיליארד דולר.

מצד שני, לשופטת שניהלה את המשפט, לוסי קו, יש סמכות להקטין את הפיצויים, ולהחליט כי אף "מושבע רציונלי" לא יכל להחליט כי הסכום אכן מתקבל על הדעת. השופטת יכולה אף לבטל לחלוטין את תשלום הפיצוי. 

אייפון 4S מול גלקסי S3
אייפון 4S מול גלקסי S3 | צילום: יחצ

איך הגיבו המתחרות?

אף על פי שהמשפט עתיד להשפיע על חברות נוספות בשוק הסלולר, אף אחת מהן לא פרסמה תגובה רשמית לפסק הדין. זאת, למרות שהוא מהווה איום של ממש על שאר יצרניות האנדרואיד.

לדעת רבים, אחת המרוויחות מהמשפט בצורה עקיפה היא מיקרוסופט. זאת, כיוון שמערכת ההפעלה הסלולרית שלה שונה לחלוטין ממכשירי אפל, ועל כן היא בטוחה מתביעות דומות ותיחשב אטרקטיבית יותר על פני מערכת ההפעלה אנדרואיד. רמז לשביעות הרצון של החברה ניתן ללמוד מביל קוקס, מנהל בכיר במערך השיווק של ווינדוס פון, שכתב בחשבון הטוויטר שלו: "ווינדוס פון נראים טווווווב כרגע".

 

אפל עצמה יכולה להיות מרוצה מאוד מתוצאת המשפט, שישמש כתקדים בקרבות משפטיים אחרים שהיא מנהלת בנושא הפרת פטנטים. במכתב ששלח טים קוק, מנכ"ל אפל, לעובדי החברה, כתב: "מדובר ביום חשוב עבור אפל והחדשנות בכל מקום. התביעה הזו היתה בנוגע להרבה יותר מאשר כסף ופטנטים. היא היתה על ערכים. אנו מעריכים מקוריות ומתאמצים ליצור את המכשירים הטובים ביותר על פני האדמה ועושים זאת לטובת הלקוחות שלנו, ולא עבור מתחרים שמעתיקים. היום, הערכים ניצחו ואנו מקווים שכל העולם יקשיב".

 

מנגד, אף שסמסונג מתכוונת לערער על ההחלטה בערכאה משפטית גבוהה יותר, החברה מזהירה כי ההפסד האמיתי במשפט הוא של הצרכנים. בתגובה שפרסמה החברה נכתב: "פסק הדין יוביל לפחות אפשרויות, לפחות חדשנות ולמחירים גבוהים יותר. אין זו המילה האחרונה בקרב המשפטי, שמתנהל בזירות רבות ברחבי העולם שבחלקן כבר נדחו טענותיה של אפל".

 

טים קוק, מנכ
טים קוק, מנכ"ל אפל הנכנס | צילום: רויטרס

האם מכשירי סמסונג יירדו מהמדפים?

עדיין מוקדם לדעת. אף על פי שרוב המכשירים שמפרים זכויות יוצרים על פי פסק הדין הם דגמים ישנים של סמסונג, מיעוטם עדיין מוצעים למכירה, כמו גלקסי אייס. לכן, ייתכן שאפל לא תסתפק בפיצויים, ותדרוש את הסרתם מהמדפים. בכל מקרה, מדובר באותם דגמים ישנים ולא במכשירים אחרונים כמו גלקסי S3 ונוט, או מחשב הלוח גלקסי טאב 10.1, שבו לא הוכחה הפרת פטנט. 

 

בכל מקרה, ב-20 בספטמבר יתקיים שימוע בין השופטת לשתי החברות, שבו יוחלט האם יש לאסור מכירה של מכשירי סמסונג המפרים זכויות יוצרים.

כיצד המשפט עתיד להשפיע על הצרכן?

הניצחון של אפל עשוי להקל על החברה בחזיתות השונות שהיא מנהלת בקרבות הפטנטים מסביב לעולם, וליצור איום גדול יותר על מתחרותיה השונות בשוק הסלולר. כדי להימנע מקרבות פטנטים בהיקף דומה, לא מן הנמנע שמעתה יצרניות המכשירים השונות יקפידו שלא לשאוב השראה (או לגנוב, אם תרצו) את עיצוב המכשירים של אפל, ויעמלו על מכשירים בעלי עיצוב חדשני ושונה.

 

מעבר למראה המכשירים, רבים מהפטנטים שבהם עסק המשפט נוגעים למערכת ההפעלה ולממשק המשתמש. על כן, ייתכן שסמסונג תיאלץ לבצע שינויים בממשק ה-Touchwiz שלה, כדי שיכלול פחות מאפיינים הדומים לממשק המשתמש של iOS. השופטת עשויה לדרוש מהחברה לפרסם עדכוני תוכנה שיסירו את מאפייני הממשק המפרים זכויות יוצרים.

 

סמסונג אינה היחידה שתיפגע מפסק הדין. היא ויצרניות אנדרואיד אחרות כמו HTC, עומדות כעת בפני שתי אפשרויות: לרכוש מאפל רשיונות שימוש בפטנטים שהופרו או לבחור במערכת הפעלה שונה לחלוטין מזו של אפל. כל אחת מהאפשרויות תוביל לפגיעה בחוויית המשתמש או לחילופין, בכיסו של הצרכן, שייאלץ להסתגל לממשק חדש וחלופי.

 

ווינדוס פון 8
ווינדוס פון 8 | צילום: יחצ

האם זה סוף הסיפור?

ממש לא. מדובר רק בשלב הראשון של המאבק המשפטי בין אפל לסמסונג, שמתנהל במקביל גם במדינות נוספות בעולם. סמסונג הודיעה שבכוונתה לערער על פסק הדין לערכאה משפטית גבוהה יותר.