מיקרוסופט מציגה: כך תהרגו שירות מצליח

שוק ה-IT המנומנם מוסיף להזרים לקופתה של מיקרוסופט עשרות מיליארדי דולרים מדי שנה, אך החברה עושה כל מאמץ על מנת להבטיח שלא תהיה רלוונטית בעתיד. אאוטלוק.קום כמשל

Outlook.com
Outlook.com | צילום: צילום מסך

ריק

אתמול בערב (ג') השיקה מיקרוסופט במפתיע את גרסת הניסיון של Outlook.com, שירות דואר אלקטרוני חדש שנועד להתחרות ראש בראש מול Gmail ודומיו.

 

ממבט ראשון, זה נראה מדליק: העיצוב שואב השראה מממשק ה"מטרו" המודרני של חלונות 8, הכל פועל מהר וחלק והסיומת החדשה היא הזדמנות לנכס לעצמכם שם משתמש מוצלח יותר. כבר במהלך השעות הראשונות יותר ממיליון משתמשים קפצו על ההזדמנות.

ואולם לאחר שההתלהבות הראשונית מתפוגגת, חייבים לשאול כמה שאלות. הראשונה והמתבקשת מביניהן היא - האם למיקרוסופט יש איזשהו מושג מה היא עושה? האם בית התוכנה של ביל גייטס, הנהנה מדומיננטיות כמעט מוחלטת בשוק מערכות ההפעלה והתוכנות הארגוניות, פועל לפי תוכנית ארוכת טווח ומסודרת או מאלתר את דרכו בתגובה למהלכי המתחרים? האם אנו, כמשתמשים וכלקוחות, יכולים לסמוך על שירותיה של חברה שאמורה לספק לנו מוצרים הממלאים פונקציות קריטיות, אך מנסה להמציא את עצמה מחדש בכל צעד ולא מוצאת את דרכה?

הוטמייל, לייב, אאוטלוק

אאוטלוק.קום הוא למעשה המיתוג החמישי במספר לשירותי הווב-מייל של מיקרוסופט. תחילת דרכם ב-1997, אז רכשה החברה את הוטמייל שהייתה חברה פורצת דרך שהציעה דואר אלקטרוני בחינם לכל דורש. כאן מתחילה נסיעה מסחררת: תחילה הוטמע השירות בתוך רשת MSN (ועל כן נקרא MSN Hotmail). אחר כך החליטה מיקרוסופט לאחד את כלל שירותי הענן שלה תחת השם Live ושירת המייל הפך ל-Live Mail. את השם הזה עדיין תראו צץ פה ושם, אך הלכה למעשה ויתרה החברה על הניסיון הזה ושירות המייל הנוכחי שלה נקרא שוב... Hotmail. ועכשיו, כאמור, צץ לו Outlook שאמור להיות היורש.

 

מבולבלים? לא פלא. נדמה שבכל כמה חודשים מחליטה מיקרוסופט לזנוח את מאמציה הקודמים בתחום שירותי הענן ולהתניע הכל מחדש. מילא אם מדובר היה בכישלון, בשינוי שלא משפיע כמעט על אף אחד (כמו אפל ומקרה MobileMe), אך הוטמייל הוא עדיין שירות הדואר האלקטרוני הפופולרי ביותר בעולם עם מאות מיליוני משתמשים פעילים. כל אלו יאלצו כעת לתהות האם הם אמורים לפתוח חשבון חדש או לשמור על הקודם, להיכן ההודעות שלהם עוברות והאם הן עשויות להיעלם. מיתוג מחדש זה לא רק שם ולוגו - המעברים הללו מסרבלים ללא צורך שירות שיציבות ואמינות הם הקריטריונים החשובים ביותר לאיכותו.

איפה החידוש?

דבר אחד שעשוי היה לכפר במידת מה על השינויים התכופים הוא מהפכה רבתי, המצאה מדהימה שהייתה גורמת לנו לחשוב מחדש על מה שקשור בדואר אלקטרוני. כזו הייתה הצגתו של Gmail, שהביא עמו שטח אחסון חסר תקדים וממשק ייחודי המתמקד ב"שיחות" ולא בהודעות בודדות.

 

ומה החידוש של Outlook.com? מעבר לעיצוב  - הנאה מאוד ללא ספק - מציג השירות אפשרות חדשה לסידור הודעות לפי "קטגוריות" (ומה ההבדל בינן ובין תיקיות? לא ברור), ואת היכולת לשוחח עם חבריכם בפייסבוק ולהתעדכן בציוצים מטוויטר. גם כאן נוצר אי-סדר מסוים, שכן במקביל לצ'אט של פייסבוק מקושר חשבון המשתמש שלכם גם למסנג'ר הוותיק. לאיזה מהם אתם מחוברים בכל רגע? עם מי אתם מדברים? הממשק המינימליסטי לא ממש עוזר להבין. נדמה כי מיקרוסופט הייתה מעדיפה אילו לא הייתם משתמשים כלל בשירות הקהילתי שלה עצמה, ומעבירים את כל השיחות שלכם לרשת החברתית של צוקרברג.

 

לצד השיפורים המינוריים (אם אתם אכן מוכנים להתייחס אליהם כשיפורים), בולטות בהעדרן תכונות בסיסיות שקיימות בשירותים מתחרים כבר מזמן. כזו, לדוגמא, היא התמיכה ב-IMAP שמאפשרת לתוכנות מייל חיצוניות להסתנכרן באופן מיידי ואוטומטי עם תיבת הדואר. בלעדיה, נאלצים משתמשים רבים להסתפק בשרת ה-POP הפרימיטיבי, שהתאים יותר לימים בהם היינו מתחברים לאינטרנט עם מודם רעשני בשעות הלילה (כדי שלא להעמיס פעימות מונה יקרות על חשבון הטלפון).

מיקרוסופט, תסגרי על עצמך

מיקרוסופט הצליחה להפתיע אותנו לטובה בשנים האחרונות עם לא מעט מוצרי תוכנה מוצלחים. חלונות 7 נחשבת למערכת ההפעלה הטובה ביותר אותה הוציאה החברה אי-פעם, הגרסה שפותחה עבור מכשירי הסמארטפון זוכה לשבחים מקיר לקיר (אם כי עדיין לא הפכה להצלחה מסחרית), וגם Outlook.com הוא, בפני עצמו, שירות מרשים ומושקע. ואולם חוסר התכנון, הבלבלול, העדר האינטגרציה בין שירות אחד לאחר ולזה שבא אחריו - הם אלו שמציבים את החברה בעמדת נחיתות בולטת אל מול אפל וגוגל.

 

נסיים, אם כן, בבקשה קטנה: מיקרוסופט, הואילי בטובך לבחור אסטרטגיה אחת ברורה ומדויקת - ולשמור עליה ברציפות למשך יותר משבועיים. החזון העתידי שלך, זה שכולל את ממשקי המטרו היפייפיים, מחשבי לוח מעוצבים וחלונות 8 המהפכנית, נראה מבטיח למדי. בבקשה, אל תמהרי לזנוח אותו אחרי ההשקה ולנסות שוב להפתיע את המתחרים במותג חדש לגמרי.