שערוריה תקשורתית: תיעוד התנאים הקשים במפעל פוקסקון בסין - מפוברק

מייק דייזי, שחקן ומחזאי ששידר בינואר תוכנית תיעודית אודות תנאי העבודה הקשים במפעל המייצר את האייפד והאייפון, מואשם כי פברק חלק מהסיפור, והמציא פרטים • דייזי בתגובה: "אינני עיתונאי"

פוקסקון
פוקסקון | צילום: flick by Bert van Dijk

ריק

סערה תקשורתית בארה"ב: מייק דייזי, יוצר ומחזאי ששידר בינואר השנה כתבה תיעודית אודות התנאים הקשים השוררים במפעל פוקסקון בסין, מואשם כעת כי פברק חלק מהסיפור, וניפח אותו בפרטים שלא היו ולא נבראו. התוכנית שודרה בעקבות ביקורו של דייזי במפעל פוקסקון, המייצר עבור אפל רכיבים למכשירי אייפד ואייפון.

 

בצעד חריג, הפקת תוכנית הרדיו שבה שודר הסיפור, This American Life, פרסמה פוסט בו היא מתנערת מהסיפור ומיוצרו, וטוענת כי דייזי שיקר לתחקירני התוכנית האמונים על בדיקת העובדות. בתוכנית הביא דייזי עדויות, בין היתר, לעובדים קטינים (בני 13) שמועסקים במפעל, עובדים שהפכו לנכים או עובדים שהורעלו בעקבות חשיפה לכימיקלים. 

הפרק על אפל, שהפך למואזן ביותר בתולדות תוכנית הרדיו, העלה שוב לכותרות את תנאי ההעסקה במפעל, והביא לגל מחאה נגד אפל, ולעצומה שדרשה מהחברה להבטיח תנאי עבודה נאותים לעובדים הסיניים במפעליה. בעקבות זאת, הודיעה אפל כי תמנה חברה חיצונית שתערוך בדיקה מקיפה של התנאים במפעל.

 

בתזמון מעניין (בדיוק עם הגעת האייפד החדש לחנויות), מופרכים כעת פרטים רבים מהתיעוד של של דייזי. כך למשל, הוא סיפר כי פגש עובדים שהורעלו מחומר כימיקלי בשם n-hexane, וזאת בעוד המקרה היחיד של הרעלה כזו אירע במפעל המרוחק כ-1,600 קילומטרים מהמקום בו ביקר.

 

הפרכה נוספת הגיעה מצד המתרגמת שעבדה יחד איתו על התחקיר: לדבריה, שני רגעים דרמטיים לכאורה, בהם פגש דייזי עובד שידו נפגעה ועובדים קטינים - מעולם לא התרחשו במציאות. לטענת הפקת התוכנית, דייזי גם שיקר לתחקירנים באומרו כי הטלפון הסלולרי של המתרגמת לא פעיל, ולא ניתן להשיג אותה.

 

עוד טענה המתרגמת, כי עדותו של דייזי לפיה השומרים במפעל נושאים נשק אינה נכונה, וכי מעולם לא ראתה את מעונות העובדים הצפופים שתיאר בכתבתו. עוד נטען, כי דייזי ניפח את מספר העובדים שאיתם לכאורה קיים ראיון.

 

דייזי בתגובה: "אני לא עיתונאי" 

יש לציין, כי הביקורת על מפעל פוקסקון בסין החלה הרבה לפני תוכניתו של דייזי. המפעל עלה לכותרות ב-2010, בעקבות גל של התאבדויות עובדים. זאת, בעקבות מה שתואר כתנאי עבודה ולחץ קשים במיוחד. בעקבות הביקורת, עלה שכר העובדים ואפל הבטיחה כי היא מחויבת לשלומם ולתנאים העסקה נאותים.

 

דייזי עצמו הוא אחד ממבקריה הבולטים של אפל, שאף העלה הצגת יחיד בשם "The Agony and the Ecstasy of Steve Jobs", באוף-ברודוויי. ההצגה, שרצה יותר משנה, מספקת מבט ביקורתי על התנהלותה של בכל הנוגע למפעלים המייצרים את מוצריה בסין.

בתגובה לפרסומים הנוכחיים נגדו טען דייזי בפוסט קצר שפרסם כי הוא עומד מאחורי עבודתו, וכי אין הוא עיתונאי הכפוף לחוקי אתיקה עיתונאיים, אלא יוצר תיאטרלי המשלב עובדות, זיכרונות וחירות דרמטית, לצורך הסיפור.  

 

בעקבות הפרשה, התחלקה התקשורת האמריקנית לשני מחנות - תומכים בדייזי, הטוענים כי ביצע מניפולציה לגיטימית כדי להעלות נושא חשוב לסדר היום. מנגד, התייצב מחנה המגנים את מעשהו, וטוענים כי מדובר בבגידה באמון הציבור.