מחאת השוקולד: יוזמה בפייסבוק להחרמת מוצרי שטראוס

בעקבות פרשת הפסק זמן: יוזמה חדשה בפייסבוק קוראת לחרם על שטראוס, עד להוזלה של 30% במחירים לצרכן • שטראוס פרסמה התייחסות רשמית בעמוד הפייסבוק שלה, בה נכתב בין היתר: "עלויות הייצור לתעשייה גבוהות יותר בישראל, והדבר משפיע ישירות גם על מחירי מוצרי המזון"

פסק זמן (אילוסטרציה)
פסק זמן (אילוסטרציה) | צילום: יחצ

ריק

המחאה נגד שטראוס תופסת תאוצה: יוזמה חדשה בפייסבוק קוראת להחרים את מוצרי החברה, עד להוזלה משמעותית במחירים. מנגד, החברה פרסמה הערב בפייסבוק התייחסות רשמית לפרשה, בה היא מסבירה את עמדתה.

 

בעמוד המחאה, שנפתחה כאירוע ציבורי בפייסבוק על ידי בועז גל, נכתב בין היתר: "על פי מחלקת המחקר של בנק ישראל (שבוודאי לא ניתן להאשימה בהתלהמות או חוסר מקצועיות) מחירי המזון בארץ גבוהים בכשלושים אחוז (30 אחוז!) מאלה שבמדינות ה-OECD...  לכן אנחנו מכריזים על חרם צרכנים על מוצרי שטראוס-עלית עד להורדת מחירים לרמה הנהוגה בחו"ל - קרי הוזלה של 30% לפחות במחירים לצרכן".

 

כזכור, הרקע למחאה הנוכחית הוא התמונה שהעלה הגולש יואב רוקח פן לעמוד הפייסבוק שלו ביום רביעי האחרון, שצולמה בסופרמרקט בניו ג'רזי. התמונה מציגה חטיף פסק זמן שנמכר ב-69 סנט (כ-2.60 שקלים), לעומת מחירו ברשת מגה בעיר, בה עומד מחירו על 6.30 שקלים. התמונה זכתה לאלפי שיתופים ולייקים, ועשרות גולשים העלו אותה לעמוד הפייסבוק של שטראוס ודרשו הסברים לפער במחירים.

 

 

 

פסק זמן פייסבוק - מחיר זול בחו
פסק זמן פייסבוק - מחיר זול בחו"ל | צילום: יואב רוקח פן

בעקבות תמונה זו, הוסיפו גולשים להעלות לעמוד החברה תמונות של מוצרים נוספים, ודרשו הסבר לפערי המחירים. כך לדוגמה, העלו הגולשים צילום של יוגורט דנונה אקטיביה שעולה בצרפת 13.76 שקל לק"ג לצד מחירו בישראל שעומד על 30 שקל לק"ג - מחיר גבוה יותר בשיעור של 118%.

 

שטראוס: ישראל יקרה יותר

שטראוס פרסמה הערב התייחסות רשמית לנושא בעמוד הפייסבוק שלה, ואף פתחה לשונית מיוחדת לנושא בה מסרה:
"מדינות רבות זולות יותר מישראל. כאן - הדלק יקר, הדיור יקר יותר, הנסיעות יקרות יותר, המיסוי גבוה הרבה יותר, עלויות הייצור לתעשייה גבוהות יותר, מחיר המים מתייקר מדי שנה בעשרות אחוזים וההיטלים המוניציפליים גבוהים הרבה יותר מאלו הנהוגים בעולם. הדבר משפיע ישירות גם על מחירי מוצרי המזון בעולם הזולים יותר מישראל.

מעבר לזאת, צריך לזכור כי היצרנים - ואנו ביניהם - לא קובעים את מחירי המוצרים לצרכן. אנו יודעים מהו המחיר שאנחנו גובים מהקמעונאים, וכך מחיר הפסק זמן עליו שאלתם, נמכר על ידינו לקמעונאי במחיר של 3.5 שקל עוד לפני הנחות שניתנות לו, אך את המחיר לצרכן - הוא, ורק הוא קובע. 

 

"וכך, בדומה לחנווני בניו ג'רזי, ניתן למצוא כעת על המדפים של משווקים שונים בארץ ובעולם את המוצר במחיר דומה לאחר שאלה החליטו למכור אותו במחיר מבצע ואפילו הפסד על מנת למשוך קונים או כדי להיפטר ממלאי עודף. זהו כלי שיווק לגיטימי ומקובל בעולם הקמעונאות".

עוד מסרה שטראוס, כי "אנחנו ממשיכים לקרוא את הפוסטים והתגובות שלכם, ואתם מוזמנים לדבר איתנו גם בטאב מיוחד שפתחנו. נתייחס לאמור בתגובותיכם ונמשיך לבדוק עצמינו בכל היבט".