מומחה אבטחה: לא סביר שההאקר מחזיק מיליון כרטיסי אשראי

שי בליצבלאו, מנכ"ל מגלן: דפוס הפעולה של ההאקר מעלה תמיהות רבות; לא בטוח שמאחורי שני הפרסומים עומד אותו אדם

האקר
האקר | צילום: גטי אימג'ס

"מיליון כרטיסי אשראי נשמע לי כמו מספר גדול מאד ולא סביר. ייתכן שהם מחזיקים בכמה מאות אלפים, אבל לא במיליון" - כך אומר לנענע10 שי בליצבלאו, מנכ"ל חברת מגלן טכנולוגיות הגנת מידע. זאת, בעקבות הפרסום מוקדם יותר הערב, לפיו הכריז ההאקר הסעודי כי הוא מחזיק במיליון כרטיסי אשראי ישראליים. לדברי בליצבלאו, מתוך 11 אלף הכרטיסים החדשים שפורסמו היום רק 7,000 תקפים.

 

בליצבלאו מטיל ספק גם בעובדה כי אותו אדם שפרסם הערב את הרשימה הוא אותו אחד מהפרסום ביום שני. לדבריו, אופן הפעולה של ההאקר הערב לא מתאים לאופן הפעולה הקודם. "מאחורי פרסום הקובץ הקודם עמדו שלושה אנשים, שפעלו בצורה סמויה ושקטה. ההאקר הנוכחי מתרברב ומתפאר, וזה מעורר תמיהות גדולות. ראיונות לגופי תקשורת ישראליים הם דבר חסר תקדים בעולם הזה, שבו פועלים מתחת לפני הקרקע. גם החתימה שלו השתנתה, וזה נראה מוזר".

 

גם הכרזת ההאקר על מסמכים של חברות קבלן שעובדות עם צה"ל לא מרשימה את בליצבלאו: "יש עשרות קבצים באינטרנט, באתרים לא מסווגים, שמפרטים את החברות שעובדות עם צה"ל. זה מידע שמפורסם אפילו על ידי משרד הביטחון".

באשר לשאלה האם אפשר לתפוס אותו אומר בליצבלאו, כי "כל עוד דיגיטלי, אפשר לצוד אותו". יחד עם זאת הוא אומר, כי לפחות רשויות הביטחון לא צפויות להגיב בעניין זה. "כל עוד לא מדובר בפגיעה בתשתיות או בביטחון, האקר כזה לא מעניין את ראשי הביטחון. הגוף היחיד שאולי יכול לפעול הוא היחב"ל, וכדי שזה יקרה צריך קודם כל שמישהו יגיש תלונה למשטרה".

 

באשר להמשך הפעילות הצרכנית באינטרנט, בליצבלאו ממליץ לא להתרגש ולא לשנות את הרגלי הקנייה באינטרנט. לדבריו, הצרכן הישראלי מוגן ומי שנפגע יקבל את כספו חזרה. הקושי הגדול יותר, לדבריו, הוא זליגת הפרטים האישיים שכבר זלגו לאתרים ברחבי העולם. לכן, הוא ממליץ להמעיט ככל האפשר בחשיפת פרטים אישיים ברשת (למשל, לא לחשוף תאריך לידה מלא), ולהקפיד על החלפת ססמאות.