ויקיפדיה אולי תעלם בקרוב מהרשת

מייסד ויקיפדיה שוקל לפתוח בשביתת ויקיפדיה גלובלית נגד חוק SOPA, שיאפשר לממשלה האמריקנית לפגוע קשות באתרים שחשודים בהפרת זכויות יוצרים

ויקיפדיה - ג'ימי וולס - לשימוש אילוסטרציה
ויקיפדיה ג'ימי וולס לשימוש אילוסטרציה | צילום: צילום מסך

סטריפ

סטריפ חורים ברשת
סטריפ חורים ברשת | צילום: סטודיו nana10

אם תחפשו בקרוב בגוגל בתקווה למצוא ערכים מוויקיפדיה בראש רשימת התוצאות כרגיל, אל תתפלאו אם לא תמצאו שום זכר לאתר ולא רק בגוגל. מייסד ויקיפדיה, ג'ימי וויילס, שוקל לפתוח בשביתת ויקיפדיה גלובלית במסגרתה תוסר האנציקלופדיה החופשית מהרשת במחאה נגד חוק(Stop Online Piracy Act (SOPA השנוי במחלוקת.

 

החוק, שנמצא עדיין בתהליך חקיקה וזוכה לתמיכה נלהבת בקונגרס האמריקני, יאפשר למשרד המשפטים האמריקני ולבעלי זכויות יוצרים לבקש צווים שמורים לרשתות פרסום, ספקי מערכות תשלום וארגונים אחרים להפסיק העברת תשלומים לאתרים ושירותים מקוונים החשודים בהפרת זכויות יוצרים. תומכי SOPA טוענים שרשויות אכיפת החוק זקוקות לכלים חדשים על מנת להילחם באתרים, בייחוד כאלה שפועלים ממדינות זרות, שמפיצים מוצרים המפרים קניין רוחני, בהם מוזיקה, הלבשה, סרטים ותרופות. הטענה היא שחלק מהמוצרים האלה מסוכנים ואחרים מסבים לחברות אמריקניות נזקים בסך מיליארדי דולרים בשנה.

 

המבקרים טוענים שהחוק יעניק עוצמה חסרת תקדים למחזיקי זכויות יוצרים באופן שיאפשר להם לפגוע במתחרים לגיטימיים ובאתרים המתבססים על תוכן גולשים כמו טוויטר ויוטיוב. לדבריהם, החקיקה תהפוך על ראשה את תהליך ההתראה והסרה המעוגן בחוק "דיגיטל מילניום" ומאפשר למי שנפגע מפרסום לפנות ולבקש את הסרתו. אם שירותים מקוונים יחששו מתביעות, הרי שהחוק גם יפגע בחדשנות הטכנולוגית, אומרים המתנגדים.

האם תצליח ויקיפדיה להשפיע על תאגידי התוכן?

ויילס פירסם פוסט בו שיתף את הוויקיפדים בהרהוריו ושאל לדעתם. הוא תהה אם נכון להחשיך את הגירסה האמריקנית של ויקיפדיה בלבד או את כל אתרי ויקיפדיה ברחבי העולם, מהלך שיזכה לתהודה גדולה יותר. הוא אמר שמהלך השבתה דומה באיטליה גרם לממשלה האיטלקית לסגת מהצעת חוק שעמדה להקשות על חברי ויקיפדיה לערוך ערכים באנציקלופדיה החופשית.

 

ווילס סיפר כי הוא אמור להשתתף במפגש בנושא זה בבית הלבן ביחד עם ראשי חברות אינטרנט גדולות נוספות. מהלך השבתה, בין אם מקומי או גלובלי, הוא חסר תקדים עבור ויקיפדיה. אם תושבת ויקיפדיה, תהיה זו שעת מבחן לכוחה של אומת האינטרנט מול הלוביסטים של תאגידי התוכן בגבעת הקפיטול. האם ויקיפדיה חזקה מספיק כדי להוריד אותם על הברכיים או שעולם כמנהגו ינהג?