נשיא המדינה בטקס החללית הישראלית לירח: "לישראל יש פוטנציאל אדיר"

SpaceIL היא הנציגה הישראלית בתחרות של גוגל להנחתת חללית לא מאוישת על הירח. באירוע במעמד הנשיא, סיפר לנו שמעון פרס על הרומנטיקה שבהנפת דגל ישראלי על הירח

SPACEIL חללית ישראלית על הירח
Spaceil חללית ישראלית על הירח | צילום: יח"צ

סטריפ

סטריפ חורים ברשת
סטריפ חורים ברשת | צילום: סטודיו nana10

הנשיא פרס לא חלם להיות נשיא וגם לא אסטרונאוט. כשהיה ילד הוא חלם להיות רואה צאן, או במקרה הטוב יותר משורר. בראיון בלעדי ראשון לבלוג ישראלי, הוא סיפר לנו על הרומנטיקה בלראות דגל ישראלי מונף על הירח, על השימוש של המשרד שלו בפייסבוק, על ספרים דיגיטליים וגם על חופש הביטוי. על שאלה אחת, שעדיין כנראה מוגדרת כסוד מדינה, הוא לא הסכים לענות: האם יש לו אייפד 1 או אייפד 2.

 

הראיון נערך במרכז החלל הישראלי, שם נערך טקסט בנוכחות הנשיא של החללית הישראלית הראשונה המיועדת לשיגור על הירח, חלק מתחרות של חברת גוגל. כשנשאל פרס מה דעתו על דגל ישראלי בירח, הוא ענה: "קודם כל זה רומנטי. זה אומר שלישראל יש פוטנציאל אדיר. אני רוצה להזכיר לך שקנדי ראה בזה את חזון הדור לפני שישים שנה, ואז זה עלה מיליארדים וכל העם האמריקאי התלהב. עכשיו מגיע תורנו. קצת באיחור, קצת בצניעות, אבל באמצעים שלנו ובדרך שלנו".

 

החללית הישראלית הראשונה מיועדת לשיגור לירח בשנת 2013. Space IL היא הנציגה הישראלית היחידה המשתתפת בתחרות הבינלאומית ה-Google Lunar X-Prize במירוץ להנחתת חללית לא מאוישת על הירח. התחרות בהשתתפות 26 קבוצות מ-10 מדינות שונות, נושאת פרסים בסך של 30 מיליון דולר והצוות התחייב לתרום את רווחים לקידום החינוך הטכנולוגי והמדעי בישראל. בתחרות מתמודדות 26 קבוצות מ-10 מדינות שונות.

 

"כל המשרד שלי זה פייסבוק אחד גדול"

 

לא רק בנוגע לירח יש לנשיא המדינה מחשבות רומנטיות. כשנשאל על דור האינטרנט הצעיר, הציג פרס את ראיית העולם שלו בנושא האינטרנט והעולם החדש: "זה מוביל לסוג חדש של דמוקרטיה. לא הדמוקרטיה שאנחנו רגילים לה. הדור הצעיר לא מסתכל היום על דמוקרטיה ככלי לחופש ביטוי, אלא ככלי לחופש של ביטוי עצמי. הוא לא הולך למיקרופון ומדבר, הוא הולך עם מטען נפשי עמוק ואומר 'אני רוצה לבטא את אשר יש לי". אין לו מגבלות, אין לו גבולות. הוא אומר להוריו, 'אנחנו אוהבים אתכם, אבל תנו לנו לבנות עולם משלנו, עתיד משלנו'... זה מרד קונספטואלי, אינטלקטואלי, חשוב מהמעלה הראשונה".

ומה לגבי שורת החוקים הפוקדת המדינה בימים האחרונים, שלדעת רבים מנסים להגביל את חופש הביטוי והדמוקרטיה? "זה העולם הישן. האנשים שאחראים לזה עושים עוול לעצמם ולמדינה".

 

הנשיא פרס העיד על עצמו שהוא קורא לפעמים טוקבקים, אך בעיקר נפעם מאפשרות ההידברות שהאינטרנט מאפשר לגולשים. "מרכז פרס הכניס אינטרנט של הידברות בין נוער ערבי לנוער ישראלי. הוא כבר פועל, יש 120,000 נרשמים, אני רואה לעיתים את השיחות שלהם וזה מדהים." לדעתו, זה גם הפתרון לשפר את ההסברה הישראלית: "במקום להסביר - להידבר. כשאתה מדבר לא בטוח שהאוזניים קשובות. בכל המזרח התיכון הלשון יותר חדה מהאוזניים. אם אתה רוצה לנהל הידברות, לא הסברה - פתח את האינטרנט ודבר ישר" (תודה לניצן פלס על השאלה).

 

ומה לגבי פייסבוק? "כל המשרד שלי זה פייסבוק גדול אחד, מה אתה חושב?", הוא מתוודה בחיוך. בכלל, נראה שהטכנולוגיה לא הצליחה לפסוח גם על משרד הנשיא, שגם מאזין דרך קבע לספרי אודיו דיגיטליים: "אני שומע ספר אלקטרוני, אני מסיים עכשיו לשמוע את סיפורו של קיסינג'ר על סין וזה תענוג. זה משחרר לי את העיניים, וגם בהפסקות, אתה יודע, יש רבע שעה - אני שומע את הספר". עם זאת, פרס עדיין לא מספיד את הדפוס המסורתי: "אני גם אוהב לקרוא, אוהב את הדפוס, את הדפים. הקריאה היא עניין של קצב, אם אתה קורא ספר רציני אתה רוצה לקרוא אותו בקצב איטי יותר משל השמיעה".

 

פורסם במקור ב"חורים ברשת"

 

עוד באתר חורים ברשת:

בנק לאומי: אם תרצו אין שני מיליון סיבות טובות