פוטושופ או לא? כלי חדש יגלה

כלי חדש ימדוד את רמת ריטוש של דוגמנים ושחקנים ויקבע מתי הוא מוגזם, בנסיון להגביר את המודעות והאכיפה על עיבוד תמונות

צילום מסך
צילום מסך | צילום: צילום מסך

סטריפ

סטריפ חורים ברשת
סטריפ חורים ברשת | צילום: סטודיו nana10

המציאות המצולמת הנשקפת מדפי מגזינים והפקות אופנה הלכה והתרחקה מהאמת הפיזית עד כדי יצירת מציאות וירטואלית פנטסטית, של דוגמניות ודוגמנים שכל קשר בין תמונותיהם לבין המציאות הוא קלוש.

 

בשנים האחרונות אנחנו עדים לתגובת נגד. ממשלות וארגונים חברתיים דוחפים להגבלת כלי הריטוש והגברת המודעות לשימוש בהם, בין השאר כדי להילחם בבעיות משקל ודימוי גוף של צעירות. מודעות מרוטשות של ג'וליה רוברטס וכריסטי טרלינגטון ל-L'Oréal נאסרו לפרסום בבריטניה ובארץ כמו בצרפת, בריטניה ונורבגיה, מקדמים יוזמות חקיקה בעניין. השנה התקבל בקריאה ראשונה "חוק הפוטושופ" האוסר על העסקת דוגמניות שמדד מסת הגוף שלהן (BMI) הוא 18.5 ומטה, ודורש כתובית שתציין אם התמונה עברה ריטוש דיגיטלי.

 

כמובן שאין באמצעים שהתקבלו כדי למנוע שימוש בפוטושופ אך הם כן מיועדים להגביר את המודעות אליהם באופן שיאפשר לקהל להבין שיש פער, קטן או גדול, בין הדימוי לבין המציאות. השאלה שנותרה פתוחה היא אם לקהל בכלל אכפת ואם יקרא את האותיות הקטנות או שההשפעה הממגנטת של התמונות תמשיך לעשות את שלה ללא הפרעה. 

 

ריטוש בסולם מ-1 עד 5

 

פרופ' הנרי פריד, מומחה למדעי המחשב מדארטמאות קולג' בניו המפשייר, חושב שאין די בתיוג תמונות שעברו פוטושופ כדי לקדם אמת בפרסום. הוא מציע כלי חדש שפיתח יחד עם החוקר אריק קי. כלי התוכנה מודד רמת ריטוש בהפקות אופנה ותמונות דוגמניות וקובע באיזו מידה הן רוטשו בסולם של 1 עד 5. מאחר וכל תמונה שמתפרסמת, פחות או יותר, עוברת עיבוד כלשהו, המחקר של השניים, שפורסם בכתב העת The Proceedings of the National Academy of Sciences , יאפשר לקהל להבחין מתי הריטוש משמעותי במיוחד.

 

 

צילום מסך
צילום מסך | צילום: cs.dartmouth.edu

תמונות הסלבריטאים המצורפות כאן לצורך המחשה נלקחו מאתרי אינטרנט של אשפי ריטוש. במהלך הניסוי נעשה שימוש במאות אנשים שהתבקשו להשוות בין תמונות במצב לפני ואחרי ריטוש ולקבוע עד כמה רוטשו. התשובות שלהם שימשו את החוקרים כדי לשפר את התוכנה.

 

פריד אמר בראיון לניו יורק טיימס שהוא מאמין שהתוכנה שלו תעזור למחוקקים להשיג יעד ריאלי של מיתון התופעה במקום להעלים אותה כליל. "דוגמניות ישאפו שתמונותיהן יעברו ריטוש בדרגה 1 ולא 5″, הוא אמר.

 

פורסם במקור ב"חורים ברשת"

 

עוד באתר חורים ברשת:

פוטושופ לייב: תוכנה שמעלימה דברים מווידאו חי