ענקיות האינטרנט בלחץ מהצעת חוק חדשה

פייסבוק, טוויטר, גוגל וחברות טכנולוגיה נוספות פרסמו מודעת ענק בניו יורק טיימס, נגד הצעת החוק שעלולה להביא לגל תביעות נגדן

צפייה בתכני וידאו באמצעות האינטרנט
צפייה בתכני וידאו באמצעות האינטרנט | צילום: Getty Images

ריק

תשע חברות אינטרנט וטכנולוגיה מובילות מארצות הברית פרסמו הבוקר מודעת עמוד בעיתון הניו יורק טיימס, המתנגדת להצעת חוק אמריקנית חדשה למניעת פיראטיות ברשת.

 

עד כה, אם משתמשים העלו לרשת תכנים המוגנים בזכויות יוצרים, החברות עצמן לא עמדו בפני תביעה על הפרת הזכויות - כל עוד עשו מאמצים למצוא את התוכן הפיראטי ולהוריד אותו מהאתר. ביוטיוב, למשל, אחריות הדיווח על תכנים מוגנים נופלת על בעל הזכויות שמצא את הסרטון, כשעל יוטיוב מוטלת האחריות להסיר את הסרטונים מהאתר.

 

אך כעת, סעיף בהצעת החוק החדשה אומר, כי חברה שתציג תוכן שמוגן בזכויות יוצרים שלא כחוק, יכולה להיתבע ולשלם קנסות כבדים. למעשה, ההצעה אומרת כי מי שיהיה אחראי על חיפוש והסרת התכנים הפיראטיים - הן חברות הטכנולוגיה ולא בעל הזכויות על התוכן. במלים אחרות, על כל תמונה מועתקת או לא חוקית שיעלה משתמש לפייסבוק, למשל, תצטרך הרשת החברתית לתת את הדין.

 

במודעה שפירסמו בניו יורק טיימס כתבו החברות כי הן תומכות בכוונת הצעת החוק להציע כלי אכיפה נוספים למלחמה באתרים המוקדשים במכוון להפרת זכויות יוצרים. אך הוסיפו כי "למרבה הצער, הצעת החוק כפי שנכתבה תחשוף חברות אינטרנט וטכנולוגיה אמריקניות שומרות חוק לתביעות חדשות של אנשים פרטיים וגופים טכנולוגיים". בנוסף, החברות ציינו חשש מכך ש"שצעדים אלו יסכנו את המשכיות ההישגים בתחום החדשנות, עלולים לפגוע ביצירת מקומות העבודה, ואף יסכנו את אבטחת הרשת של המדינה".

 

החברות הגדולות חוששות שהצעת החוק החדשה תגרום לעלייה משמעותית במספר התביעות שיקבלו על הפרת זכויות יוצרים. כשמדובר בחברות ענק כמו גוגל, פייסבוק וטוויטר, המאחסנות כמויות מידע עצומות של תוכן משתמשים - אפשר להבין מדוע היו מעדיפות להשאיר את החוק כפי שהוא.