אני, רובוט מודל 2011

אסימו של הונדה זכה לגרסה חדשה וקופצנית, HRP-4C היפנית המזמרת קיבלה בהונות והרובו-כלב לנחיית עיוורים מתחמק יפה ממכשולים - החידושים האחרונים והמסעירים מעולם הרובוטיקה. לא לגיקים בלבד

הרובוט אסימו של הונדה
הרובוט אסימו של הונדה | צילום: יח"צ

ריק

רובוטים, הם בכל מקום. בפסי הייצור, בחקר חלל, בפינוי חפצים חשודים, בכיסוח הדשא ובניקוי אבק. אך אף אחד מאלה לא מצית את הדמיון כמו הומונואידים - רובוטים דמויי אדם. 

 

דמות הרובוט האנושי, כפי שעוצבה בדמיוננו בעזרתן האדיבה של תעשיות הקולנוע והטלוויזיה לאורך השנים, עדיין רחוקה מלקרום עור וגידים במציאות. ואולם, חידושים מלהיבים (ומטרידים, לעתים) נחשפים חדשות לבקרים - מרובוט שמחקה בדיוק מדהים את ההליכה האנושית ועד רובוטית שיודעת לזמר.

 

ספרות המדע הבדיוני חזתה כבר באמצע המאה שעברה כי יבוא היום והגולם יקום על יוצרו, וכי רובוטים בעלי אינטלינציה מלאכותית ישתלטו על העולם ויפנו נגד בוראיהם. גם אם בינתיים הדאגה הזאת נשארת במחוזות המדע הבדיוני, המציאות מציפה דאגות אחרות על פני השטח, קצת יותר ארציות. למשל: דחיקת עובדים בשר ודם לטובת חברינו המכנים, שאינם מבקשים לעצמם תנאים סוציאליים, אינם נשחקים בעבודה יומיומית קשה, ולעולם לא יתקשרו בבוקר לבוס להודיע על יום מחלה.

 

בדרום קוריאה, אחת המדינות המובילות בעולם בתחום הרובוטיקה, כבר לא מדובר בתוכנית בלבד. כבר היום מתנהל פרויקט ניסיוני, בו רובוטים מלמדים אנגלית ב-21 כיתות. ב-2012, מבטיח הממשל, הרובוטים יגיעו ל-500 בתי ספר, והשאלה מה יעלה בגורלם של כל המורים לאנגלית שיוחלפו על ידי הרובוטים, נותרה פתוחה.

 

בין אם אתם מוטרדים ובין אם לאו, קשה להישאר אדישים לפיתוחים האחרונים בתחום מרתק זה. את חלקם כנראה שהייתם רוצים בבית, וחלקם, אם אתם שואלים אותנו, קריפיים מכדי להתקיים. 

אסימו: צעד קטן לאדם, צעד גדול לתנועה חדשנית

אסימו הוא רובוט דמוי אדם של חברת הונדה היפנית, שהגיח לעולם בשנת 2000. בגובה של מטר ושלושים סנטימטרים ובמשקל 48 קילו, אסימו הוא רובוט שנוצר במטרה לעזור לאנשים, בעיקר לאלו עם בעיות פיזיות ובעיות מוגבלות בתנועה. שמו, שמזכיר את סופר המדע הבדיוני שכתב את "אני, רובוט", הוא למעשה רשי תיבות של "Advanced Step in Innovative MObility" - צעד מתקדם בתנועה חדשנית.

 

הרובוט זכה החודש לגירסה חדשה, "All-new ASIMO" ששומרת על עיצובו המוכר בדמות אסטרונאוט לבן ממין זכר. אסימו החביב למראה מסוגל ללכת, לרוץ (במהירות של 9 קמ"ש), לברך את האנשים הקרובים אליו ולמזוג שתיה. הוא יודע לפרש תנוחות גוף ומחוות פיזיות, לזהות פנים "מוכרות" ולפנות לאנשים המוכרים לו בשמם. עדכונים חדשים הקנו לאסימו את היכולת לייצב את עצמו על רגליו באופן מרשים גם על משטחים לא מאוזנים, וחיישן מעודכן מאפשר לו לזוז מהדרך בעת עבודה עם אנשים, כדי שלא להתקל בהם.

 

 

גולת הכותרת של אסימו היא ידיו המיומנות והעדינות, שכל אצבע בהן נשלטת בנפרד. בעזרתן, אסימו יכול לנפנף לשלום, לבצע תנועות של שפת הסימנים, להסיר פקקים מבקבוקים בתנועת סיבות ולמזוג נוזלים לכוסות נייר מבלי למעוך אותן. את אסימו תוכלו לראות בדיסנילד, שם הוא מככב מאז 2005 במופע קצרצר שמדגים את יכולותיו. מדי פעם הוא גם מבקר בתערוכות אלקטרוניקה ברחבי העולם.

HRP-4C: הרובוטית המזמרת

HRP-4C היא רובוטית דמויית אדם של המכון היפני למדע וטכנולוגיה מתקדמים. היא אומנם קצת מטרידה, אבל זו לא אשמתה שהיא זכתה לראש דמוי נערה יפנית, בזמן שיתר שלדת גופה מורכבת משילוב של פלסטיק וסיליקון אפורים.

 

הרובוטית הוצגה לראשונה לקהל הרחב ב-2009. היא מתנשאת לגובה 158 ס"מ (כמו גובהה ההמוצע של אישה יפנית) ושוקלת 43 קילו. מה היא מסוגלת לעשות? בין היתר, היא יודעת לזהות רעשים, ולשיר בקול נשי באמצעות תוכנת סינתיסייזר קולי.

 

 

החידושים האחרונים של HRP-4C זיכו אותה ביכולת לחקות הבעות פנים ותנועות ראש אנושיות, לחקות צעדי ריקוד ולאחרונה - גם ללכת. כיצד? מהנדסים הוסיפו לכפות רגלי הרובוטית בהונות, וכעת היא מסוגלת לשמור על שיווי המשקל ולצעוד בצורה דומה ביותר לבני אדם.

 

 

הטרמינייטור כבר כאן

אבל אם אתם מחפשים רובוט שמדמה באופן כמעט מושלם את ההליכה האנושית, ברור שתמצאו אותו אצל Boston Dynamics, חברת ההנדסה והרובוטיקה שעובדת על פרוייקטים בשיתוף צבא ארה"ב, ושפיתחה את רובוט הביג דוג בעל ארבע הרגליים, הצועד בבטחה על קרח, קופץ מעל מכשולים ומוביל ציוד כלי נשק.

 

הרובוט החדש של החברה, Petman, נוצר בשיתוף עם צבא ארה"ב כדי לבדוק את יעילותו של ביגוד מיגון מכנגד פגיעה כימית בעת שימוש, מבלי לסכן חיילים. בוסטון דיינמיקס כבר חושבת לשלב את פטמן בשימושים אחרים, ואולי עוד יחליף עובדים בתחומים בעלי סיכון גבוה, כמו עובדים בכורים גרעיניים. פרט לצעידה האנושית המטרידה שהוא מסוגל לבצע (מישהו אמר טרמינייטור?), פטמן יודע לאזן את עצמו על משטחים לא מאוזנים ובמקרה שהוא נדחף הצידה. הוא יודע להתכופף מפני מכשולים, ואפילו לבצע שכיבות שמיכה כמו חייל מהשורה. מטריד? בהחלט, אבל גם מאוד מגניב.

 

 

 

רובוט נוסף שמזכיר את ביג דוג מגיע דווקא מיפן. ה-robo-dog לא תוכנן כדי לסייע לצבא, אלא כדי לשמש ככלב נחיה לעיוורים. פיתוח הרובוט התחיל בשנת 2005, והדגם האחרון מסוגל ללכת במהירות של 3.8 קמ"ש, להבחין במכשולים ולטפס במדרגות. הקצב שלו עדיין מעט יותר איטי מבעל חיים אמיתי, אבל נראה שהוא יודע בדיוק מתי לעצור כדי לשמור על האדם העיוור בטוח מסכנה.

 

 

 

הרובוט שיגיש לכם קפה

ואם הרובוט האחרון נראה לכם מרתיע, הרובוט הבא שמצאנו הוא קטן בהרבה ותפקידו להגיש קפה ולהשמיע מוזיקה - רק חבל שהוא נראה כאילו הוא יוצר בטכנולוגייה חייזרית, ועומד לירות על המתקרבים אליו לייזר.

 

רובוט ה-AMP שמפותח על ידי חברת OLogic הוא למעשה תחתית מאוד מתוחכמת לספלים. הוא תוכנן כך שהוא יודע לעקוב אחר אנשים במסיבות, להשמיע מוזיקה לבחירתם בסטרימינג מרמקולים שממוקמים במרכזו. הוא מסוגל להחזיק שתי כוסות, ואם אתם רוצים להזמין למשקה את הבחור או הבחורה שמעבר לחדר, תוכלו לשלוט בו גם בשלט רחוק. מחיר הרובוט: בין 300 ל-400 דולר.

 

 

ואם אתם חובבי יותר משחקי כדור מאשר מסיבות, הרובוט הקטן והחמוד iFling יעקוב אחרי הכדורים התועים ויחזיר אותם לבעליהם. הוא נראה יותר כמו יו-יו ענקי, אבל יודע לזהות באמצעות גלי רדיו בעד ארבעה כדורי פינג-פונג, להרים אותם ולזרוק אותם לכיוונכם. על הדרך, הוא גם יבצע ריקודים שלא היו מביישים רקדן ברייקדאנס, המאפשרים לו לחזור לנסיעה גם אם הוא נתקע לרגע על צידו. גם מרשים וגם חמוד.

 

רובוט מטפס על קירות

לסיום, נשאיר אתכם עם סרטון של רובוט הזיקית (שאנחנו היינו מעדיפים לכנותו, רובוט ספיידרמן). הוא מורכב משתי חגורות טיפוס המזכירות זחלים של טנק, הנצמדות לקיר באמצעות דבק יבש. המנהדסים הקנדים שפיתחו את הרובוט מקווים כי יהיה בו שימוש בעתיד בתחומים רבים ושונים, "החל מבדיקת צנרת, בניינים, מטוסים ומפעלים גרעיניים ועד לפעולות חילוץ והצלה.