מזל טוב: האייפוד בן 10

לפני עשר שנים בדיוק הציג סטיב ג'ובס לראשונה את נגן המוזיקה ששינה תעשייה שלמה. מה התהפוכות שהוא עבר בדרך לאייפוד טאצ' שאנחנו מכירים היום? גלריה

נגן
נגן | צילום: צילום מסך

ריק

עשר שנים עברו מאז שמייסד אפל עלה על הבמה ב-23 באוקטובר, 2001, והציג בפעם הראשונה את נגן המוזיקה של החברה - האייפוד. נגן ה-MP3 הצעיר הכיל עד אלף שירים, הציג את שמות האלבומים והשירים על גבי מסך ירקרק ונשלט באמצעות חוגה לבנה והאמת, קצת מסובכת. לא פלא שהוא זכה בתחילה לביקורות שליליות, שהשוו אותו לנגנים החכמים ביותר בשוק וחזו לו עתיד קצר ביותר. 

 

אך האייפוד הפתיע את כולם, והפך תוך כשנתיים למוצר הפופולרי ביותר של אפל ולפני החברה החדשים. כנראה שגם הרבה בזכות תוכנת המוזיקה אייטיונס, שהושקה תשעה חודשים לאחר מכן, והפכה לימים לחנות מוסיקה מקוונת ששינתה את פני תעשיית המוזיקה, ועזרה לה לעבור מדיסקים למדיה דיגיטלית להורדה בתשלום.

 

"אף אחד עדיין לא מצא את המתכון הנכון למוסיקה דיגיטלית. אנחנו חושבים שהמותג של אפל יהיה פנטסטי לכך כי אנשים סומכים על אפל כשזה נוגע לצריכה האלקטרונית שלהם", אמר ג'ובס ביום השקת האייפוד. "האפשרות לקחת אתכם את כל ספריית המוזיקה בכיס לכל מקום מהווה קפיצת מדרגה, שמעולם לא היתה אפשרית בעבר".

 

אייפוד 1G

לפני עידן האייפוד, נגני MP3 היום גדולים וכבדים או קטנים ונטולי מסך. אך כשג'ונתן אייבס, סמנכ"ל העיצוב התעשייתי באפל (שאחראי על גם עיצוב האייפון והאייפד), ניגש למשימה, הוא יצר אלטרנטיבה שהיתה מעוצבת ושונה מכל מה שנראה קודם, והאייפוד הפך לאייקון מוכר שהיה מזוהה עם אפל ועם יוקרתיות.

 

האייפוד הראשון
האייפוד הראשון | צילום: צילום מסך

הנה המפרט "שומט הלסתות" בו התגאה האייפוד הראשון: 5 ג'יגה בייט נפח אחסון שיכולים להחזיק עד אלף שירים, כונן קשיח של 1.8 אינץ', וכל זה במשקל של 184 גרם ובעובי לא מבוטל של בערך שני אייפונים המוצמדים יחד. במרכז המכשיר היתה חוגת שליטה עם ארבעה כפתורים, שליטה בווליום וכפתור בחירה במרכז. ומחירו - 399 דולר.

 

הפרסומת הראשונה של האייפוד:

 

 

 

אייפוד 3G

 

האייפוד הראשון עבד רק עם מחשבי מקינטוש, ואפל מיהרה להוציא בשנה שאחרי אייפוד 2G, שהתאים גם לשימוש על PC. ב-2003 הבינה אפל שכנראה ש-5 ג'יגה בייט אינם מספיקים לאוהבי מוזיקה אמיתיים, והשיקה את אייפוד 3G, שהגיע עם אפשרות לנפח אחסון של 10 - 40 ג'יגה בייט. באותה שנה הושקה גם חנות האייטיונס ברשת, שהצליחה למכור 10 מיליון שירים בארבעה החודשים הראשונים בלבד.

 

אייפוד 3G היה הראשון שהכיל חוגת בקרה עם כפתורי מגע בלבד, וכפתורי השליטה בנגינה עברו להופיע מעליה. מה שבטוח, הוא היה דק בהרבה מהאייפוד הראשון.

 

נגן
נגן | צילום: צילום מסך

אייפוד 4G

בשנת 2004 הפכו האייפודים למכשירים שאנחנו מזהים כבר היום. באותה שנה הושקו אייפוד 4G, עם 20 או 60 ג'יגה בייט לאחסון שירים ואת אייפוד Photo, שהכיל לראשונה מסך צבעוני, דיסק קשיח גדול יותר וסוללה חזקה יותר. השינוי היה משמעותי - לראשונה היה אפשר לצפות בתמונות עטיפות האלבומים (ושנה מאוחר יותר, גם לצפות בסרטים) בעת האזנה.

 

 

נגן
נגן | צילום: צילום מסך

אך ייתכן שהאייפוד המשמעותי ביותר שהושק באותה השנה היה האייפוד מיני, אייפוד קטן יותר, שהציג לראשונה חוגת בקרה שגם ניתן להקליק עליה - וכך הפך את השימוש באייפוד ביד אחת לאפשרי. היא הגיע בשרוולים צבעוניים לבחירה, הכיל 4 ג'יגה בייט ויכולת לנגן למעלה מאלף שירים, אך עדיין לא היה בו את המסך הצבעוני. הוא נמכר ב-249 דולר ליחידה.  

 

לכל המכשירים החדשים התווספה לראשונה פעולת ה-"Shuffle", שמאפשרת לערבב בין השירים במכשיר באופן אקראי.

אייפוד G5 ואייפוד נאנו

ב-2005 הכירה אפל לעולם את האייפוד נאנו והאייפוד שאפל. אייפד נאנו החליף את אייפוד מיני, והכיל לראשונה זכרון פלאש וסיים את התקופה שבה דאגנו שהאייפוד יקפוץ או יזדעזע ויגרום נזק לדיסק הקשיח. הוא הגיע בצבעי שחור או לבן, עם 2 או 4 ג'יגה בייט ובעובי של 6.8 מילימטרים בלבד.

 

 

נגן
נגן | צילום: צילום מסך

"קטן וקל יותר מחפיסת מסטיק", כפי שתיאר אותו ג'ובס, גם האייפוד שאפל החדש והקטנטן הגיע עם זכרון פלאש, והיה האייפוד הראשון שלא היה לו מסך כלל. במקום זאת, האייפוד שאפל הגיע גרסא חדשה של תוכנת האייטיונס, שניגנה שירים לפי הסדר או ברצף אקראי. שאפל הגיע בדגמי 1 ג'יגה בייט או 512 מגה בייט, עם יכולת לנגן בין 120 ל-240 שירים. הוא עלה בין 99 ל-149 דולרים, בהתאם לדגם.

 

ב-2006 הושק דגם חדש של האייפוד נאנו. הוא היה קטן וקל אפילו יותר, עם קליפס נתפס להאזנה בטוחה למוזיקה בזמן התעמלות. הוא היה נגן ה-MP3 הקטן ביותר בתקופתו.

 

נגן
נגן | צילום: צילום מסך

אייפוד טאצ'

2007 הייתה שנה גורלית לאייפוד, כיוון שאפל השיקה מכשיר חדש, אשר ישפיע מעכשיו והלאה על מכירות הנגן: האייפון. הסמארטפון החדש הציע תכונות רבות שכבר היו קיימות באייפוד, אך גם היה סלולרי, שאפשר לבצע שיחות ולשלוח הודעות. אנשים רבים החליטו שבמקום להסתובב עם שני מכשירים, הם מעדיפים (ובצדק), לשלב ביניהם לכדי מכשיר אחד.

 

אך למי שלא רצה סמארטפון, שיחררה אפל את האייפוד טאצ', שעוצב בדמות האייפון, עם מסך מגע בגודל 3.5 אינץ', עובי של 8 מילימטרים וגלישה ב-Wi Fi, ששחררה סוף סוף את משתמשי האייפוד לגלוש ברשת, ולקנות מוסיקה הישר מהמכשיר. הוא עלה 299 דולרים לדגם של 8 ג'יגה בייט.

 

נגן
נגן | צילום: צילום מסך

שנה לאחר מכן, חנות האייטיונס עקפה את רשת וול-מארט האמריקנית עם מכירות של למעלה מ-5 מיליארד שירים. בנוסף, אפל השיקה את חנות האפסטור, בה יכלו משתמשי האייפון והאייפוד טאצ' להוריד לראשונה אפליקציות שונות ומשחקים. החנות היתה הצלחה, ובסוף השבוע הראשון להשקתה הורדו לא פחות מ-10 מיליון אפליקציות. ב-2009 זכה המכשיר למצלמה שצילמה וידאו ותמונות, מסך גדול יותר ובפעם הראשונה גם רדיו FM. 

אייפוד 6G

בשנת 2010 האייפוד זכה למסך רטינה חד במיוחד, מצלמת HD ול-Face Time, שירות שיחות הווידאו של אפל. גם האייפוד שאפל התעדכן עם (עוד) עיצוב חדש, ונמכר במכיר זול במיוחד של 49 דולר בלבד.

 

נגן
נגן | צילום: צילום מסך

אייפוד 7G

2011 היתה ללא ספק שנת האייפון והאייפד באפל. אך אייפוד נאנו החדש זכה לשפצור קטן בדמות ממשק חדש עם אייקונים גדולים יותר וירידה במחירים. אייפוד טאצ' הותיר נותר כשהיה, פרט לשינוי אחד משמעותי שרבים חיכו לו - עם שדרוג מערכת ההפעלה ל-iOS 5, המכשיר יכול כעת להתסנכרן עם אייטיונס באופן אלחוטי, ופוטר אותנו סוף סוף מהצורך לחבר את המכשיר למחשב.