סטיב ג'ובס הלך לעולמו בגיל 56

סטיב ג'ובס, מנכ"לה לשעבר של חברת אפל ואחד ממייסדיה, נפטר לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. על חייו ומותו של אגדה טכנולוגית

סטיב ג'ובס 1955-2011
סטיב ג'ובס 1955 2011 | צילום: אתר אפל

ריק

צילום: סטודיו נענע10

מייסד חברת אפל, סטיב ג'ובס, נפטר היום בגיל 56 לאחר מאבק ארוך בסרטן הלבלב. חברת אפל פרסמה הודעה על פטירתו בעמוד שהקימה, והזמינה את הגולשים לשתף את רגשותיהם. הוא הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים. 

 

בריאותו של ג'ובס היתה רופפת מזה תקופה ארוכה, ולאחרונה פרש מתפקידו כמנכ"ל חברת אפל, ומינה את טים קוק למחליפו. ג'ובס נפטר יממה אחת בלבד לאחר מסיבת עיתונאים שקיימה אפל השבוע, אליה קיוו רבים כי יגיע.

 

איש חזון טכנולוגי

 

ג'ובס זכה להכרה בעיקר בעשורים האחרונים לחייו. בחייו היה שותף להבאתם לעולם של מוצרים מהפכניים כמו האייפוד, האייפון ומחשב הטאבלט הראשון, האייפד, וכן תרם לכך שהצליחו בשוק. למרות מחלתו, המשיך ג'ובס להוביל את אפל והופיע למשרדי החברה גם בתקופות שבהן היה בחופשת מחלה.

 

ילד מאומץ, מחפש אחר משמעות לחיים

סטיבן פול ג'ובס נולד ב-24 בפברואר 1955 לזוג סטודנטים באוניבסיטת וינסקונסין, ג'ואן סימפסון ועבדול פאתח "ג'ון" ג'אנדלי, ונמסר מיד לאימוץ. הילד אומץ על ידי פול וקלרה ג'ובס וקיבל את שמו. האם היתה רואת חשבון והאב מכונאי רכב, בעברו איש משמר החופים. למשפחה בת מאומצת נוספת בשם פאטי. ב-1961 המשפחה עברה לגור באזור מאונטיין וויו, שכיום הוא חלק ממה שידוע כ-"עמק הסיליקון".

 

כילד, סטיב התאמן בשחייה, אך התרחק מפעילויות ספורט תחרותיות. הוא העדיף לבלות שעות בהתעסקות בחלקי אלקטרוניקה במוסך של שכנו, שעבד בחברת היולט-פאקרד (HP), מה שהוביל לעבודה במשרה חלקית בחברה במהלכה פגש את סטיבן ווזניאק, לימים שותפו בהקמת אפל.

  

לאחר שסיים את לימודיו בתיכון נשלח למכללת ריד באורגון. הוריו התקשו לשלם על הלימודים, אך כיוון שהבטיחו לאמו הביולוגית של ג'ובס שיזכה להשכלה גבוהה, התאמצו מאד כדי שזה יקרה. ג'ובס נשר לאחר סמסטר אחד בלבד, אך נשאר בקמפוס כדי לספוג את אווירת החיים הסטודנטיאליים - והופיע להרצאות במספר תחומים כצופה.

 

ב-1974 ג'ובס הועסק בחברת אטארי כמעצב משחקי וידאו אך לאחר שחסך מספיק התפטר ונסע להודו בחיפוש אחר הארה. הוא חזר מהודו עם ראש גלוח ובגדים הודיים מסורתיים, והחל להתנסות בדיאטות משונות כמו אכילת פירות בלבד.

 

הוא החל לבקר במועדון חובבי אלקטרוניקה בשם Homebrew Computer Club עם חברו ווזניאק אך התעניין בשיווקיות המחשבים יותר מאשר בבנייתם. ב-1976 מכר ג'ובס את הפולקסווגן שלו וסטיב ווזניאק את המחשבון המדעי ועם מעט הכסף שהשיגו הקימו את חברת אפל, לזכר קיץ שבילו בקטיף תפוחים כנערים. את מחשב אפל I עיצבו בחדר השינה של ג'ובס ובנו במוסך. לאחר שהציגו אותו לחנות אלקטרוניקה, זו הזמינה 25 יחידות.

 

מכירת מחשבי האפל I הכניסה לווזניאק וג'ובס כ-774,000 דולרים.

סטיב וימי התפוח המוקדמים

תוך שלוש שנים, לאחר שיווק הדגם השני אפל II, עלו מכירות החברה ב-700 אחוזים וב-1980 הפכה אפל לחברה נסחרת בבורסה עם ערך ראשוני של 1.2 מיליארד כבר ביום הראשון למסחר. אפל היתה חלוצת המחשוב האישי והביאה את ראשוני המחשבים לביתם של אנשים.

 

לאחר שדגם אפל III ספג מפלה קשה, הציגה החברה ב-1983 את המחשב הראשון הנשלט על ידי עכבר ושמו ליסה. למרות שעכבר היווה ממשק נוח המחיר היה נוח הרבה פחות: המחשב עלה 10,000 דולרים ומכירותיו לא המריאו משום שבתקופה זו החלה גם חברת IBM להציע מחשבים אישיים זולים יותר ממוצרי אפל.

 

ב-1984 הציגה אפל מחשב מהפכני עם ממשק משתמש גרפי בשם מקינטוש, עם עכבר וצלמיות גרפיות להפעלה של ישומים. למרות שהמחשב היה קל מאוד לשימוש וידידותי, הוא לא הצליח בשוק העסקי בגלל חוסר בממשק למדפסת איכותית. כישלונו של המקינטוש היה האירוע הראשון שהוביל לכך שג'ובס התפטר מאפל ב-1985.

 

המחשב הבא וצעצוע של מנכ"ל

 

למרות שנותר חבר במועצת המנהלים של אפל, סטיב לקח עמו חמישה מעובדי הארגון ותח חברת מחשבים חדשה בשם NeXT שהוציאה ב-1988 מחשב שכיוון לשוק האקדמי. למרות הממשק הידידותי וההתלהבות הראשונית, המחשב נחל כישלון בשוק והחברה נרכשה על ידי אפל ב-1997, השנה בה שב ג'ובס לאפל.

 

ב-50 מיליון דולר מכספו הפרטי, רכש ג'ובס חברת אנימציה בשם פיקסאר שהוציאה מאוחר יותר מספר סרטי אנימציה מוצלחים כמו "צעצוע של סיפור " ו-"למצוא את נמו". ב-2006 החברה התמזגה עם דיסני וג'ובס הפך למחזיק המניות הפרטי הגדול בחברה. את חלקו בפיקסאר מכר ג'ובס לדיסני ב-7.9 מיליארד.

 

בשנת 1991 נישא ג'ובס ללאורן פאוול, אותה פגש בעת שהרצה באוניברסיטת סטנפורד.

ג'ובס: מחייה התפוח

עם חזרתו לאפל ג'ובס החל לבצע שינויים בחברה ומוצריה, לרבות מבנה חלוקת המניות ואופן הפצת המוצרים. ב-1997 ג'ובס הכריז שאפל תמכור מחשבים ישירות ללקוחות בטלפון ובאינטרנט, והחנות המקוונת של אפל הפכה במהרה לאחת החנויות הגדולות באינטרנט. 

 

ב-1998 אפל הציגה מחשב צבעוני ומעוצב בשם iMac ולאחר מכן את תואמו ונייד ה-iBook, שהפכו להצלחות והחזירו את אפל למיקום תחרותי בשוק המחשוב האישי. עם הצגת האייפוד הראשון ב-2001, אפל היתה כבר על המסלול להצלחה.

 

חוד חנית הטכנולוגיה

 

ב-2003 התגלה אצל ג'ובס גידול נדיר אך ניתן להסרה בלבלב. תקופה ארוכה הוא סירב טיפול וניסה למצוא מענה ברפואה אלטרנטיבית מהמזרח הרחוק. ב-2004 הגידול הוסר. ב-2009 מצבו הבריאותי הידרדר שוב, והוא חשף שעבר השתלת כבד וסובל מחוסר איזון הורמונלי.

 

בשנים שלאחר מכן הפכה אפל למובילה במספר שווקים עם מוצרים כמו האייפון והאייפד וחברות מתחרות מביטות עליה להשראה וראיית הנולד באלקטרוניקה ומחשוב, בפרט בעיצוב המוצר וחווית המשתמש. ב-2008 הפכה אייטיונס למפיצת המוזיקה הגדולה בארצות הברית ואפל עודנה החברה הנערצת יותר במדינה.

 

הונו האישי של ג'ובס מוערך ב-8.3 מיליארד דולר, אך תרומתו למחשוב האישי והתקשורת הניידת הם בעלי ערך שלא יסולא בפז.