השינויים בפייסבוק: מה עוללת לנו, צוקי?

פיד חדשות מאוחד, פס פעולה חדש, טיקר שעושה טיק בעין, פעולות חברים, תמונות גדולות - כל השינויים החדשים בפייסבוק שכבר קשה לעקוב אחריהם

מארק צוקרברג מכריז על פיצ'רים חדשים בפייסבוק
מארק צוקרברג מכריז על פיצ'רים חדשים בפייסבוק | צילום: GettyImages
סטריפ חורים ברשת
סטריפ חורים ברשת | צילום: סטודיו nana10

חדשנות היא נשמת אפה של טכנולוגיה. השדרוג במיטבו עונה על צורך, מפיח במוצר חיים חדשים, מעורר את סקרנותנו ופותח בפנינו אפשרויות חדשות. זה נכון לגבי ממשקים כמו טאבלטים או סמרטפונים. טכנולוגיה נמצאת תמיד בתנועה ומשתנה בהתאם לנסיבות וצורכי הקהל. כשהם רעים, שדרוגים מקדמים את המוצר צעד אחד קדימה ושני צעדים לאחור, מעמיסים על העיניים, מגלים טפח ומסתירים טפחיים.

 

למרבה הצער, השינויים האחרונים בניוזפיד של פייסבוק נמנים על הסוג השני והם מקלקלים יותר ממשפרים.

 

הגירסה החדשה של הניוזפיד שזמינה בפייסבוקים של כולנו החל מאמש הייתה צפויה זה כמה שבועות והשינוי התבצע כיממה לפני ועידת המפתחים המדוברת f8 במהלכה פייסבוק תחשוף מוצרים נוספים. מה בעצם השתנה?

 

שינויים בפייסבוק
שינויים בפייסבוק | צילום: צילום מסך, חורים ברשת

1. כל החדשות בפיד אחד

ניוזפיד מאוחד של Top Stories ו-Recent Stories מחליף את התצוגה הכפולה Top Stories (פיד של פוסטים מעניינים עבורכם מהחברים שלכם על פי פייסבוק) ו-Most Recent (כל הפוסטים האחרונים של החברים שלכם באתר).

 

תצוגת הפיד החדש תתעדכן על פי תדירות השימוש שלכם בפייסבוק. אם אתם נכנסים לפייסבוק 20 פעמים ביום, הפיד יכלול פוסטים אחרונים מהחברים בתצוגת Recent Stories. אם התחברתם זה עתה לראשונה זה מספר ימים, פייסבוק ינסה להציג את מיטב הפוסטים המעניינים מהימים האחרונים בתצוגת Top Stories from the XXX hour ומתחתיהם יופיעו שאר העדכונים האחרונים בתצוגת Recent Stories.

 

מייק טונקלוביץ', מפתח בפייסבוק, דימה את השינויים בפוסט בבלוג הרשמי של החברה לעיתון אישי, שמספק לכם את החדשות המעניינת ביותר בשבילכם בראש הכותרות: "בעבר הניוזפיד פעל אחרת. עדכונים הופיעו בסדר כרונולוגי והיה קשה להתמקד במה שחשוב. כעת הניוזפיד דומה יותר לעיתון אישי".

 

2. פס פעולה, אקסקיוז מי?

למרות דבריו של טונקלוביץ', החידושים לא ממש מאפשרים להתמקד בחשוב. הפס התכול בראש הניוזפיד יעדכן כמה פוסטים חדשים נוספו אך לא יציג אותם בזמן אמת אלא אם תקליקו עליו. ההסתרה הזו היא מהלך אבסורדי מצד פייסבוק שכן היא כופה על המשתמש קליק נוסף בדרך לתוכן טרי ומעניין. 

 

שינויים בפייסבוק
שינויים בפייסבוק | צילום: צילום מסך, חורים ברשת

3. משולשים כחולים, יאללה בלגן

הפוסטים ב-Top Stories מסומנים באמצעות פינות כחולות. אפשר ללחוץ על הפינה הכחולה כדי להסיר פוסט מה-Top Stories או ללחוץ עליה כדי להוסיף פוסט ל-Top Stories. פייסבוק מבטיחה לנסות ללמוד את הטעם שלכם ולהציג פוסטים דומים לאלה שסימנתם כ-Top Stories.

 

שינויים בפייסבוק
שינויים בפייסבוק | צילום: צילום מסך, חורים ברשת

4. טיקר שעושה טיק בעין

השינוי המהותי השני נוסף על הניוזפיד החדש הוא ה-Ticker, מבזק עדכונים שמשולב בסרגל הצד הימני. הטיקר, שפעל במתכונת הרצה בשבועות האחרונים, מציג את הפעולות האחרונות של חברים באתר בזמן אמת: מי עשה לייק, מי הגיב, מי חבר של מי, מי פירסם תמונה, מי עשה צ'ק אין במקום מסוים וכו'. כאשר עוברים עם העכבר על אחד העדכונים בטיקר מוצג הפוסט בחלון צף על גבי הניוזפיד.

 

במבט ראשון הטיקר לא נראה כמו שינוי מהותי. במבט שני הוא מתחיל להרגיז ואם זה יימשך הוא עוד יגרום לנו טיק בעין ימין.

 

הזמזום הבלתי פוסק בצד הימני של המסך מטריד, מעמיסה ובעיקר מיותרת. רוב עדכונים הם בגדר "דיווחי תנועה" ולא תוכן מעניין שמעודד אינטראקציה. אם מספרים לנו שחבר מסוים העלה תמונה מבלי להציג את המדיה או אם עשה לייק לסטטוס של חבר אחר מבלי להציג את התוכן, אין בכך כדי לעודד את המשתמשים להקליק. אלה עדכונים ללא תוכן שגורמים לנו להרגיש בעיקר עומס ממשקי ומצוקה נשימתית.

 

הטיקר לא ייעלם גם כאשר תגללו מטה ויישאר מעוגן למקומו כמו עיסת מסטיק דביקה לסוליה של נעל. צוקי הוסיף חטא על פשע כשלא אפשר להסתיר את הטיקר הנפשע. אם לא די בטיקר המנג'ז, פייסבוק דחפה אותו גם לתוך הצ'אט שלה.

 

שינויים בפייסבוק
שינויים בפייסבוק | צילום: צילום מסך, חורים ברשת

5. תמונות גדולות יותר

השינוי היחיד בניוזפיד שאפשר לברך עליו היום הוא הגדלת תצוגת התמונות בפיד, שמלבד התרומה האסתטית מזמין יותר להקלקה. שינוי נוסף הוא בתצוגת אלבום על הוול במתכונת של תמונה גדולה אחת מצד שמאל ושתיים קטנות בגריד ימני.

 

שינויים בפייסבוק
שינויים בפייסבוק | צילום: צילום מסך, חורים ברשת

6. פעילות חברים בדף פייסבוק

תכונה קטנה אך משמעותית נוספת נוספה בדפי פייסבוק. הקישור Friend Activity שמשולב בצד שמאל בכל דף מאפשר להתעדכן בפעולות האחרונות של החברים שלכם בדף. 

 

שינויים בפייסבוק
שינויים בפייסבוק | צילום: צילום מסך, חורים ברשת

סיכום

לפייסבוק בהחלט היו כוונות טובות אך למרבה הצער הפער בין הכוונות לביצוע עצום. אם המטרה הייתה לעשות סדר בפייסבוק, להבליט את מה שחשוב ולחשוף תכנים רלוונטיים נוספים, הרי שהיא הושגה באופן חלקי ביותר ובמחיר של הגברה משמעותית של "הרעש" בניוזפיד. פייסבוק העלימה את מצב Recent Stories ששירת נאמנה חברים רבים ועדיין מסתירה בשלומיאליות את ה-Top Stories האחרונים בפייסבוק. התוצאה היא עומס רב של מידע שכופה עלינו להתאמץ יותר כדי להבין מה חדש.

 

בניגוד לרשימות החברים החכמות ואפשרות המעקב החדשה, השינויים האחרונים הם הצד השלישי בגוגל פלוסיזציה של פייסבוק והם בבחינת תפסת מרובה לא תפסת. אנחנו תופסים את הראש ומקווים שייעלמו.

 

פורסם במקור ב"חורים ברשת

 

עוד באתר חורים ברשת:

12 טיפים חשובים על רשימות החברים החכמות ומנויים בפייסבוק