רה"מ נגד התקשורת: כמה באמת היו בהפגנה?

איך הגיעה התקשורת למספרי המפגינים בעצרת המחאה? האם יש אמת בטענה שהמספרים נופחו? טכנולוגיה המבוססת על נתוני סלולר אישיים אפשרה לעקוב בזמן אמיתי אחר המספר האמיתי של המפגינים

מחאת הדיור בתל אביב
מחאת הדיור בתל אביב | צילום: רויטרס

סטריפ

סטריפ חורים ברשת
סטריפ חורים ברשת | צילום: סטודיו nana10

כמה אנשים באמת הגיעו להפגנה אמש? "מקורבי" נתניהו טוענים שהתקשורת ניפחה את הנתונים ומסתמכים על הערכת המשטרה שבתל אביב הפגינו לכל היות 150 אלף איש, בעוד שבירושלים היו 30 אלף. אבל המשטרה סתרה הודעה קודמת שפורסמה בדף הפייסבוק שלה ונמחקה לפיה היא מעריכה את כמות המפגינים ב-230 אלף.

 

גם דיווחי התקשורת סותרים זה את זה. ב"וואלה" מדווחים על 250,000 מפגינים, ב-ynet מספרים על יותר מ-300 אלף אנשים בכל הארץ ורבע מיליון בתל אביב, NRG קובע שכ-330,000 אנשים השתתפו בהפגנה בכל הארץ, מתוכם כ-300,000 בתל אביב.

 

ויש גם הסברים פסודו-מדעיים, שמתעלמים מהעובדה שההמונים הצטופפו לא רק ברחוב קפלן אלא גם ברחוק מרמורק ואבן גבירול, מה גם שמי שהיה שם יודע שהצפיפות בחלקים מסוימים היתה רבה יותר מההערכות המלומדות של הכותבים.

 

חדשות 2 התיימר להציג תשובה מדויקת לשאלה בהתבסס על טכנולוגיה של חברת TrendIT, שמאפשרת לעקוב בזמן אמיתי אחר המספר האמיתי של המפגינים, לפלח אותם על פי מאפיינים סוציו-אקונומיים ואפילו לקבוע מהיכן האנשים מגיעים.

 

על פי המערכת, בשיא ההפגנה, בשעה 22:45, השתתפו בה 280,000 בני אדם, אשר רק 39% מהם הגיעו מתל אביב. שאר המפגינים הגיעו ברובם מהערים הסמוכות: ר"ג, גבעתיים, ראשון לציון ופתח תקווה. עוד מתברר מהנתונים ש-81% מהמפגינים נמצאים בעשירונים 6-9. כלומר, הפגנת מעמד ביניים+. כמה גרפים מעניינים שסיפקה לנו TrendIT:

 

נתונים מהפגנת המחאה
נתונים מהפגנת המחאה | צילום: TrendIT
נתונים מהפגנת המחאה
נתונים מהפגנת המחאה | צילום: TrendIT
נתונים מהפגנת המחאה
נתונים מהפגנת המחאה | צילום: TrendIT
נתונים מהפגנת המחאה
נתונים מהפגנת המחאה | צילום: TrendIT

איך הטכנולוגיה פועלת?

המערכת לניתוח תנועת המונים של טרנדאיט היא מעין פיפל מיטר (מערכת המדידה הטלוויזיונית) או גוגל אנליטיקס למרחב הפיזי. הטכנולוגיה מנטרת אותות סלולריים ו-GPS ברחובות ובמרכזי קניות ומזהה קשרים סטטיסטיים בין מאפיינים שונים בהתנהגות האות. כך, למשל, היא יכולה לזהות סיגנל סלולרי מסוים כאשה בת 28 עם ילדה ולהציג לבעלי החנויות מידע על הקונים הפוטנציאליים באיזור שלהן.

 

איך מקבלת החברה את המידע על תנועות האנשים? מחברות הסלולר. בשיחה איתי אומר ד"ר ארז ויינרוט שהחברה יצרה קשר עם חלק מהמפעילות הסלולריות שמספקות לה את המידע. Trendit מוכרת את הניתוחים שהיא מבצעת על בסיס המידע למשווקים במודל של שיתוף הכנסות בינה לבין המפעילות הסלולריות. הכל חוקי, אומר ד"ר ויינרוט, שכן המידע הדמוגרפי נותר אנונימי. "אנחנו מזהים את כל האותות הסלולריים ובעזרתם יכולים לבנות תמונת מצב של תנועת ההמונים בשטח בזמן אמת בטווח של 5-7.5 דקות".

 

משמח לשמוע שיש מישהו שנהנה מקליטה סלולרית באיזור ההפגנה, בניגוד להמונים שלא יכלו להוציא שיחות ולקבל שיחות וסמסים בשל העומס העצום על הרשת הסלולרית באיזור ההפגנה (הרמה להנחתה עבור מפעילות הסלולרית: תעשו משהו בעניין הזה. אולי צ'פלין תקשורת, תא סלולרי נייד או פתרון אחר. אתן אמורות לדאוג לקליטה רציפה).

 

על פי ויינרוט, המערכת המוגנת בשלושה פטנטים בונה למעשה אינטרפולציה דינמית של השטח בזמן אמת, שרמת הדיוק שלו מדוייקת בלמעלה מ-80%, על בסיס דגימה של שטח נתון. על פי נתונים של חברות הסלולר, מספר המנויים בישראל הוא 9.1 מיליון מכשירים, אך חברות הסלולר יודעות לנכות כפילויות שכאלה.

 

גופים נוספים שעשויים לעשות שימוש במידע הן חנויות לצורך חישוב כדאיות מיקום פיזי על בסיס תנועת קונים ברחובות וחישוב יעילות של הפצת מידע שיווקי ופרסומי ואופטימיזציית של תנועת קונים. גם עיריות חכמות ומשטרות יכולות לעשות שימוש במערכת לצורך מידע על נחילי האדם ברחוב.

 

ד"ר ויינרוט מסביר שהפרטיות של האנשים נשמרת והמערכת לא מאפשרת להפיק מסקנות מהמידע הדמוגרפי לרמה פרטנית על בני אדם ספציפיים, אם כי יש בטכנולוגיה הזו עוד שלב בדרך לשקיפות חברתית מוחלטת עד כדי אפשר לדעת אילו בני אדם מסתובבים ברחובות מסוימים (עניים או עשירים, פושעים או שומרי חוק, גברים או נשים) ולהסיק מכך מסקנות. אז יש לנו את הטכנולוגיה והיא קובעת שבהפגנה אתמול בתל אביב השתתפו 280 אלף אנשים שמצטרפים ל-40 אלף נוספים ברחבי הארץ (אומדן). 

 

אך הטכנולוגיה הזו מרחיקת לכת יותר מהוכחה נקודתית לצדקתם של מארגני המחאה וטעותם של נתניהו ושאר המבקרים: שילוט חוצות שמאפשר למפרסם לדעת בדיוק אילו עיניים צופות בו, מאיפה אנשים באים ולאן הם הולכים. כאשר הכל מדיד ושקוף גם אנשים הופכים לפרט סטטיסטי בתנועה.

 

פורסם לראשונה ב"חורים ברשת"

 

עוד באתר חורים ברשת:

15 טפטים מעוצבים לדסקטופ שלכם