גלישה בחו"ל: אצל מי הכי משתלם?

למרות שישראל הכי יקרה בעולם, לפני שטסים, השוו בין חבילות הגלישה של הספקיות

איש מדבר בטלפון נייד
איש מדבר בטלפון נייד | צילום: GettyImages
סטריפ חורים ברשת
סטריפ חורים ברשת | צילום: סטודיו nana10

כאשר כל אדם הוא תחנת תקשורת ניידת, לא פלא שהוצאות השיחות והאינטרנט נסיעה לחו"ל תופסות חלק לא קטן מהוצאות הטיול. לא אשכח איך לפני כעשור, במסגרת נסיעה רשמית מטעם ynet, בשל טעות בהגדרת תוכנת חיוג נקלעתי לפיאסקו של בזבוזים בעטיו התברר שעלי לשלם אלפי דולרים לבית המלון עבור גלישה באינטרנט. בסופו של דבר העניין נפתר בדרך דיפלומטית שפטרה אותי מהצורך לשטוף כלים באותו בית מלון בעשור הקרוב.

מאז השתכללו אמצעי התקשורת ואנחנו נוסעים לחו"ל מתוקשרים מתמיד. דבר אחד לא השתנה: ההוצאות, שלא ירדו ואף עלו. מי שלא מתכנן מראש את התקשורת שלו בחו"ל עלול להתמודד עם חשבונות של אלפי שקלים. יש פתרונות מגוונים לחיסכון בעלויות השיחות בחו"ל: ראוטרים ניידים, SIM בינלאומי, כרטיסי חיוג, תעריפים מוזלים, שיחות Call Back ואחרים.

 

אורנג' השיקה לאחרונה את פספורט, חבילת פריפייד משולבת של שיחות, גלישה וסמס בחו"ל. אכן, אפשר לחסוך בשיחות אך בדיקה של רכיב הגלישה מגלה שהוא מספק מעט מדי וגובה יותר מדי (10 ש"ח עבור 1MB). בבחינה של חבילות גלישה בלבד, אורנג', גובה 419 שקלים לחבילת גלישה של 50MB. גולש כבד כמוני, למשל, ייאלץ להיפרד מ-2,000 שקלים לפחות עבור גלישה במשך כמה ימים בחו"ל.

 

אנחנו לא זקוקים לדו"ח השנתי של ה-OECD כדי לדעת שישראל היא בין המדינות היקרות בעולם בעלויות גלישה בחו"ל. חברת Onavo הישראלית, שפיתחה אפליקציית אייפון שמאפשרת להוזיל עד 80% מהוצאות הגלישה מחו"ל באמצעות כיווץ הדאטה המועבר, השוותה בין עלויות הגלישה בחו"ל של שלושת חברות הסלולר הישראליות: פלאפון, סלקום ואורנג'. התוצאות: סלקום זולה משמעותית מאחרות, אורנג' אחריה ופלאפון הכי יקרה אך מבטיחה לשמור על תעריף קבוע גם כאשר חורגים מתנאי החבילה.

 

השוואת מחירי גלישה בחו
השוואת מחירי גלישה בחו"ל | צילום: אונביו

פתרון אחר בו השתמשתי לאחרונה במסגרת נסיעה לברצלונה הוא Webbing, נתב סלולרי היוצר רשת וויפי אישית וניידת ומאפשר חיבור של עד 5 מכשירים במקביל (לפטופ, סמרטפון וכו'). זו אופציה משתלמת לאנשים שרוצים לגלוש גם במחשב נייד וגם באפליקציות ניידות כמו סקייפ ולמעשה לבטל את מרכיב השיחות בחו"ל. שילמתי כ-417 שקלים עבור 1,500MB, הרבה יותר זול מכל פתרון אחר.

 

 "וובינג" שירת אותי היטב מלבד שתי בעיות מציקות: גלישה איטית רצופה תקלות (הספק המקומי הייתה וודאפון) ומגבלה נוספת שדורשת פתרון: בזמן הליכה מבקש משתמש הסמרטפון להפעיל אפליקציות תומכות GPS כמו מפות ואטרקציות על גבי מפה. השיטה הנוכחית מחייבת עצירה, שליפת המחשב הנייד והקמת הרשת הניידת. אילו היה אפשר להמשיך ליהנות מהוויפי גם כשהמחשב הנייד סגור זה היה שדרוג אמיתי.

 

עדכון:  מתברר שאפשר ומדובר בחוסר הבנה שלי: הפעלת הנתב הסלולרי יוצרת רשת WiFi ניידת סביב המשתמש כך שניתן לחבר אליו עד 5 מכשירים במקביל. הנתב הסלולרי מחובר כל הזמן לרשת הסלולר המקומית ומספק אינטרנט בכל מקום.

השוואת מחירי גלישה בחו
השוואת מחירי גלישה בחו"ל | צילום: צילום מסך

פורסם לראשונה בחורים ברשת