בלי פאניקה: עד כמה מסוכן הסלולרי באמת?

מה בדיוק כתוב במחקר של ארגון הבריאות העולמי, איך מצמצמים קרינה ולמה אתם לא צריכים לזרוק את הסלולרי. כל התשובות

סמארטפון (המסך מטושטש)
סמארטפון (המסך מטושטש) | צילום: רויטרס

ההודעה של ארגון הבריאות העולמי (WHO) על-כך שמכשירי סלולרי עשויים להיות מסרטנים, מכה גלים ברשת ומעוררת פאניקה נרחבת בקרב משתמשי סמארטפונים, בעוד יצרני מדבקות, מגנים ומוצרים אחרים שלכאורה מצמצמים את פליטת הקרינה, משפשפים ידיהם בציפיה לעליה במכירות.

 

לא מדובר בתופעה חדשה. מדי כמה חודשים מתפרסם מחקר זה או אחר, של קבוצת חוקרים זו או אחרת שטוען שמכשירי הסלולר שכולנו מחזיקים בכיסנו גורמים לאבדן צפיפות עצם, לגידולים במוח ואף לירידה בפוריות הגברים באוכלוסיה. כמו תמיד, לאחר פרסום מסקנות המחקר (תוך התעלמות מפרטים חשובים בו, כמובן), מתחילה פאניקה שאמנם לא גורמת לצמצום השימוש במכשירי הסלולר, אבל מדאיגה רבים, במיוחד הורים לילדים שצאצאיהם הצטיידו מזמן באייפונים או אנדרואידים מבריקים.

 

אז מה בדיוק כתוב שם?

לדברי אותו מחקר של WHO, או ליתר דיוק המחלקה העוסקת בחקר הסרטן, מכשירי סלולר שפולטים בעת פעולתם קרינה אלקטרו-מגנטית עשויים להיות מסרטנים. הקבוצה גם המליצה לכלול את המכשירים בקטגוריה מיוחדת (B2) בה נכללים חומרים ומוצרים שונים שטרם הוכחה השפעתם על יצירה של תאים סרטניים. בין היתר, בקטגוריה נכללים מוצרים כמו קפה, חמוצים וגם חומרי הדברה אחדים שנמצאים בשימוש בעולם.

 

יש לציין שהמחקר הנוכחי לא בחן שום תוכן או מידע חדש, אלא ביצע מעין מחזור של מחקרים קודמים בתחום השפעתה של קרינת רדיו אלקטרו-מגנטית על רקמות חיות.

 

מכשיר שבודק את רמת הקרינה
מכשיר שבודק את רמת הקרינה | צילום: חדשות 10 צילום מסך

מה עושה קרינה סלולרית?

מחקרים שבוצעו בעולם הראו שכמו לכל קרינה, גם קרינת ה-RF של מכשירים סלולריים גורמת לתגובה של הגוף, המופצץ מדי רגע בסוגים שונים של קרינה בעוצמות שונות.

 

בין התופעות שהוצגו והוכחו במחקרים אפשר למצוא הגברת פעילות במוח באזורים הקרובים למכשיר, התחממות של הרקמות הצמודות למקור הקרינה ואף עליה זמנית בלחץ הדם. כל אלו חולפים עם הפסקת השיחה או הרחקת המכשיר.

 

לצורך מדידת השינוי בטמפרטורת הרקמות הנמצאות במגע עם משדר סלולרי, הומצא מדד בשם SAR שפירושו וואט לשעה לקילוגרם. התקן האמריקאי קובע שהמכשירים המוצעים לשוק לא יעלו על 1.6 W/Kg. חשוב לציין שגם למדד SAR אין קשר ישיר ומוכח למניעת סרטן או היתכנות של התהוות גידולים סרטניים בקרב משתמשי מכשירים בעלי SAR גבוה.

 

מכשיר עם קרינה
מכשיר עם קרינה | צילום: אילוסטרציה גטי

אז האם הסמארטפון מסוכן?

הוא עשוי להיות מסוכן, לפחות לדברי המדענים שמאחורי המחקר של ארגון הבריאות העולמי. אחד הקשיים העיקריים במדידת ההשפעה ארוכת הטווח של קרינה סלולרית על הגוף והמוח האנושיים הוא שהטכנולוגיה פשוט לא קיימת תקופה מספקת בשביל לכמת באופן מדעי את השפעתה הכוללת על בריאות האוכלוסיה.

 

אז מדוע בכל זאת להחליט להזהיר? לדברי מומחים, האזהרה מבוססת על קשר סיבתי שאותר עוד בעבר בין שימוש רב מאוד בסלולרי לבין התפתחות גידול סרטני במוח בשם גליומה. בעוד חלק מהמחקרים שוללים לחלוטין את הקשר, מדענים אחרים טוענים שגם הקשר שהוכח משפיע על אחוז זניח מאוד מהאוכלוסיה כי מדובר בסוג נדיר ביותר של סרטן.

 

השורה התחתונה היא שטרם נמצא קשר סיבתי ישיר בין שימוש במכשירי סלולר לבין תחלואה בסרטן, אך קיימים אינספור מחקרים לכאן ולכאן.

 

השפעת קרינה סלולרית על עצמות האגן
השפעת קרינה סלולרית על עצמות האגן | צילום: The Journal of Craniofacial Surgery

אז מה עושים?

האתר של EWG, קבוצה ללא מטרות רווח בארצות הברית מציע לכם רשימה מפורטת של יותר מ-1,300 מכשירי סלולר שונים ומדד ה-SAR שלהם (אם אתם מאמינים שהוא אכן משפיע על משהו). תוכלו להעזר ברשימה גם בעת רכישה של מכשיר חדש וגם אם ברצונכם לדעת עד כמה שלכם מסוכן, לכאורה.

 

באתר מצאנו גם טיפים חשובים לשימוש בטוח יותר בסלולרי:

  • בעת השיחה, אל תצמידו את המכשיר לראש אלא החזיקו אותו במרחק-מה מהגולגולת
  • השתדלו להשתמש בדיבורית או ברמקול המכשיר
  • הקשיבו יותר, דברו פחות - המכשיר פולט קרינה רבה יותר בעת שידור מאשר בעת קבלת מידע
  • העדיפו הודעות טקסט כי הקלדתן אינה מצמידה את המכשיר לרקמות רכות
  • צמצמו את השימוש בסלולרי באזורים בעלי קליטה גרועה
  • צמצמו את שימוש הילדים בסלולרי. מוחם של ילדים סופג עד פי שתיים מכמות הקרינה ולכן מומלץ לאפשר לילדים שימוש במכשיר במקרי חירום בלבד
  • ותרו על "מונעי קרינה" למינהם. מדבקות, תליונים ונרתיקים למכשירי סלולר שמבטיחים לצמצם את הקרינה הנפלטת עושים לעתים קרובות את ההפך: עד ידי חסימה חלקית של האנטנה באופן זה או אחר, המוצר רק גורם למכשיר לשדר בעוצמה רבה יותר בשביל להתגבר על החסימה ורק מעלה את עצמת הקרינה

סיכום: לך תוכיח שאין לך אחות

כמו כל טכנולוגיה חדשה, גם הסלולר בעינינו אשם עד שתוכח חפותו בגרימת מחלות ונזק בריאותי ארוך טווח. למרות שהטלפונים הסלולריים קיימים כבר קרוב ל-30 שנים, עדיין לא הוכח סופית שאינם גורמים לסרטן. מצד שני, לא הוכח גם אחרת.

 

ההמלצה הגורפת היא כמובן לקצר שיחות ולהימנע משימוש במכשיר כשאפשר להשתמש בטלפון קוי או חיבור אינטרנט במקום, אך קשה להאמין שאותם משתמשים כבדים ישנו את דפוסי ההתנהגות שלהם, לפחות עד שהמדענים יפסיקו להתווכח ויחליטו סופית: האם הסלולרי מסרטן, או לא?