אושרו תקנות וצו המאגר הביומטרי

הצו, המגדיר את תקופת המבחן להליך הביומטרי, יהיה בתוקף למשך שנתיים; על פי התקנות, ניתן יהיה לקבל טביעות אצבע ותווי פנים מאזרחים שמתנדבים לכך, כאשר יחדשו את תעודת הזהות שלהם

טביעת אצבע
טביעת אצבע | צילום: GettyImages/אימג'בנק

הוועדה המשותפת (פנים-חוקה-מדע) בראשות חבר הכנסת מאיר שטרית היום (ה') אישרה את תקנות וצו המאגר הביומטרי לפי חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטרי.

 

במהלך הדיון, אמר ח"כ שטרית כי קיימים מאגרים ביומטריים במדינות רבות בעולם ואין כל הצדקה להפחיד את האזרח הפשוט מפני החוק ויישומו.

 

על פי תקנות אלו, בבוא אזרחים לחדש מסמכי זיהוי או ליצור מסמך זיהוי חדש, ניתן יהיה לקבל מהם אמצעי זיהוי ביומטריים - טביעות אצבע ותווי פנים - על מנת ליצור מערך רישום אוכלוסין המכיל פרמטרים מדויקים של זיהוי.

  

על פי ההודעה לעיתונות, התקנות מכילות הסדרים לווידוא זהות התושבים, אופן נטילת הפרמטרים הביומטריים והסדרים לשמירת פרטיות והתחשבות במגבלות דת ומסורת.

 

הצו קובע תקופת מבחן של שנתיים שתחל בראשון לנובמבר השנה, במהלכה יבוצע תהליך מבחן של התקנות באמצעות רישום ביומטרי של תושבים שיתנו את הסכמתם מרצון להשתתף בתהליך המבחן. הצו מפרט את ההסדרים לקבלת הסכמה מהתושבים כולל קטינים ומגדיר מדדים לבחינת הצלחת תהליך המבחן.

 

במהלך תקופת המבחן מתוכננים סקרי שביעות רצון של התושבים ביחס להליך הנפקת מסמכי הזיהוי הביומטרי והשימוש בהם. כמו כן צויין שאחת לחצי שנה, במהלך תקופת המבחן, יוגשו דו"חות לראש הממשלה, שר הפנים, שר המשפטים והשר לביטחון פנים.

 

בהודעה לעיתונות נכתב גם שמר אמנון בן עמי, מנהל רשות האוכלוסין אמר בתום הישיבה כי משרד הפנים נערך למסע הסברה נרחב אודות החוק ויישומו.

 

ברכה או קללה?

יהונתן קלינגר, עו"ד המתמחה בטכנולוגיה ואחד הפעילים הבולטים נגד המאגר הביומטרי, אמר: "הכנסת אישרה תקנות החורגות מהחוק ועוברות על הוראותיו. תוצאתה של תקופת המבחן שנקבעה ידועה מראש, כיוון שלא הוגדרו מדדים ויעדים שיקבעו מהי הצלחה". באשר לטענת ח"כ שטרית כי קיימים מאגרים דומים בעולם אמר קלינגר: "בשום מקום בעולם אין מאגר בימיוטרי ששומר גם טביעות אצבע, גם צילומי פנים והוא חובה לכל האזרחים".

 

אכן, כיום מופעל מאגר ביומטרי מוגבל במספר מדינות, אך ברובן מדובר במאגרים של נתוני פושעים, מהגרים ותיירים במדינה בניגוד למאגר ביומטרי של נתוני כלל האזרחים.

 

תעודת זהות אלקטרונית גבול שוויץ-איטליה
תעודת זהות אלקטרונית גבול שוויץ-איטליה | צילום: רויטרס

איך זה משפיע על האזרח?

במהלך תקופת המבחן, אך ורק אזרחים שיסכימו להשתתף בניסוי יספקו למאגר את נתוניהם הביומטריים בעת חידוש או יצירת מסמכי זיהוי (תעודת זהות או דרכון). במהלך שנתיים אלו, שיחלו כאמור ב-1.11.11, תוכלו להמשיך לקבל מסמכים שאינם כוללים מידע ביומטרי ולא למסור את פרטיכם למאגר.

 

לאחר תקופת המבחן, יוחלט אם להחיל את החוק על כלל התושבים או שמא להשמיד את בסיס הנתונים של המאגר הביומטרי.

 

בינתיים, הערכת משרד הפנים לעלות תקופת המבחן היא 50 מיליון שקלים, אבל על-פי חלק מההשערות, מדובר בסכומים גבוהים הרבה יותר שיגיעו גם למיליארדי שקלים שיצאו מקופת המדינה, גם במידה ולאחר תקופת המבחן ייגנז החוק.