האייפון שלכם עוקב אחריכם – ללא ידיעתכם

מכשירי אייפון ואייפד 3G שומרים מידע מפורט על כל המקומות בהם ביקר המשתמש. האח הגדול יודע בדיוק איפה היית אתמול - ומוריד את המידע למחשב

ג'ובס
ג'ובס | צילום: GettyImages

מכשירי אייפון ואייפד 3G שומרים את מיקומם בכל רגע נתון בקובץ סודי - זהו הגילוי המפתיע שפורסם לראשונה באתר O'reilly Radar ומכה גלים ברחבי הרשת.

לטענת שני חוקרים, אלסדייר אלן ופיט וורדן, מאז שחרור מערכת ההפעלה iOS4.0 שומרים כל מכשירי אייפון ואייפד 3G מידע על מיקומם לקובץ לא מקודד בשם consolidated.db. הקובץ מכיל רשימה ארוכה של מיקומים - אם כי אינם מדויקים - הנקבעים ככל הנראה לפי טריאנגולציה של אנטנות סלולריות, והתאריך והשעה בה תועד כל מיקום. התוצאה היא שהקובץ מכיל למעשה מידע על כל תנועה של בעל המכשיר, היכן הוא ביקר ומתי. מאחר ששמירת הנתונים התחילה עם העדכון לגירסה 4 של מערכת ההפעלה, שקרה ב-21 ביוני 2010, רוב מכשירי האייפון והאייפד מכילים מידע על תנועותיהם של בעליהם במהלך כל עשרת החודשים האחרונים. מובן מאליו שלקובץ כזה יש השלכות חמורות של פגיעה בפרטיות המשתמשים.

 

בנוסף לכך, המכשיר לא מסתפק באגירת המידע אלא גם מעביר אותו כגיבוי למחשב עם כל חיבור לתכנת iTunes. עם זאת, החוקרים ציינו שככל הידוע להם המידע אינו נשלח לחברת אפל.

 

החוקרים גם הציגו אפליקציה שמאפשרת לכל בעל אייפון להציג את נתוני הקובץ האישי שלו על גבי מפה.

מטרת אגירת המידע אינה ידועה, ואפל סירבה להגיב לנושא. ייתכן שמדובר בהכנה לפיצ'ר עתידי של אפל - שתוכל, למשל, לספק פרסומות עבור עסקים הממוקמים בסמוך למקומות בהם המשתמש מבלה לעתים קרובות.

 

אגירת מידע על מיקומו של המשתמש לפי טריאנגולציה של אנטנות סלולריות אינה תופעה חדשה: חברות הסלולר עושות זאת זה זמן רב, אבל המידע נשמר אצל החברות ונגיש רק בצו בית משפט - שלא כמו הקובץ באייפון, שנגיש למעשה לכל אחד. לטענת החוקרים, מכשירי אפל הם היחידים שאוגרים מידע על היסטורית המיקום של המשתמשים.

וידאו