אפל משיקה את מודל המנויים

מעכשיו אפליקציות לאייפון יוכלו להציע שירותים במנוי חודשי או שנתי - ואפל תגזור קופון. לא כולם מרוצים

השקת The Daily - עיתון לאייפד, מבית רופרט מרדוך ואפל
השקת The Daily עיתון לאייפד, מבית רופרט מרדוך ואפל | צילום: GettyImages

בהודעה באתרה אפל הכריזה על השקתו של מודל התשלומים בשיטת דמי המנוי בחנות האפליקציות של האייפון והאייפד. מדובר באותה השיטה שבה נרכשים מנויים לעיתון האייפד, "הדיילי". בתוך שעות בודדות ההכרזה גררה תגובות קיצוניות, בעד ונגד.

מעכשיו, מפתחי אפליקציות יוכלו להציע אותן לא רק למכירה במחיר חד פעמי, אלא גם כמנוי.  בעלי האפליקציה יכולו לקבוע את מחיר המנוי ואת סוגו - שבועי, חודשי, דו-חודשי, רבעוני, חצי-שנתי או שנתי. אפל תגזור לעצמה קופון של 30% מדמי המנוי שיימכרו דרכה, בדומה ל"מס" שהיא גובה ממפתחי אפליקציות על מכירתן.

 

למפתחות האפליקציה מותר להציע מנוי גם מחוץ לחנות של אפל, וההכנסות ממנויים שיירכשו מחוצה יישארו במלואם בידי בעלי האפליקציה; אבל אפל כופה על בעלי האפליקציה להציע מנוי באותו מחיר - או במחיר נמוך יותר - גם דרכה. נוסף לזה, על בעלי האפליקציות נאסר לכלול בהן לינקים לרכישת מנוי דרך האתר שלהן.

 

על החשיבות שמייחסת אפל למערכת זו מעידה העובדה שהודעת החברה מכילה ציטוט מפי המנכ"ל סטיב ג'ובס, על אף שהוא נמצא רשמית בחופשת מחלה בימים אלה.

Rhapsody מתנגדת

מודל המנוי עשוי להציע הזדמנויות עסקיות רבות למפתחי אפליקציות, אבל עורר גם התנגדות רבה - בעיקר בקרב חברות שכבר מציעות שירותי מינוי ולא הזדקקו ל"עזרתה" של אפל עד היום. חברת  Rhapsody, מפעילת שירות המוזיקה הפופולרי,  הכריזה שהיא אינה מסכימה עם החוקים החדשים של אפל, ומאיימת בתגובה לעזוב את חנות האפליקציות. כיום מציעה ראפסודי אפליקציה חינמית עבור פלטפורמות רבות - אייפון, אנדרואיד, מחשב שולחני ועוד - אבל את המנוי עבורה יש לרכוש דרך אתר החברה. המעבר למודל המנויים של אפל משמעותו תהיה נגיסה משמעותית ברווחי החברה בלי כל יתרון עבורה, ולטענתה, יהפוך את הפעילות באייפון לבלתי כדאית כלכלית. החברה אף מאיימת במהלכים משפטיים נגד אפל: "אנחנו נשתף פעולה עם חברות אחרות בתחום כדי לקבוע תגובה משפטית ועסקית הולמת להתפתחות האחרונה".

 

הבעיות של מודל המנויים החדש עלולות להיות קשות אף יותר: הוול סטריט ג'ורנל מעריך שייתכן שאפל מפרה בכך את כללי ההגבלים העסקיים.