גוגל חושפת את Chrome OS

רגע לפני סוף השנה, הציגה גוגל את מערכת ההפעלה שלה לנטבוקים, כמו גם חנות אפליקציות למחשב האישי ושיפורים בדפדפן

מסיבת עיתונאים גוגל כרום
מסיבת עיתונאים גוגל כרום | צילום: צילומסך

בארוע שהועבר בשידור חי ביוטיוב הערב הציגה גוגל רשמית את Chrome OS, מערכת ההפעלה מבוססת הדפדפן שלה. בנוסף הוצגה חנות האפליקציות של גוגל, Chrome Web Store, ומספר שיפורים בגירסאות הבאות של הדפדפן.

Chrome OS ו-Chrome Notebook

כפי שפורסם בעבר, Chrome OS היא מערכת הפעלה המבוססת כולה על הדפדפן, ומרבית השירותים בה פועלים "בענן" ולא במחשב עצמו. המערכת תעבוד על מחשבים ניידים המכונים Chrome Notebook. סמסונג ואייסר מייצרות דגמי מחשבים כאלה שצפויות להגיע לשוק באמצע 2011, ויצרניות אחרות צפויות לבוא בעקבותיהן; בניגוד לציפיות, גוגל אינה מוציאה מחשבים כאלה לשוק השנה. המערכת נמצאת עדיין ב"שלב הבטא".

  

למרות זאת, ניתן להשיג כבר היום מחשב Chrome Notebook המכונה Cr-48. זהו מחשב בעל מסך בגודל 12.1 אינץ' ומקלדת בגודל מלא, עם כמה חידושים; המקלדת אינה כוללת מקש Caps Lock או את כפתורי ה-Function.

חברות רבות העובדות בשיתוף פעולה עם גוגל כבר עובדות עם מחשבים כאלה ומחלקות אותם לעובדיהם. בנוסף, גוגל הזמינה נסיינים להצטרף לתכנית הניסוי ולקבל מחשבים כאלה. בעמוד פייסבוק של גוגל, למשל, נערכה בימים האחרונים תחרות שבה הפרס המוכרז היה "מדבקה למחשב ה-Chrome Netbook"; בארוע היום חשפה החברה שהזוכים יקבלו גם מחשב מתחת למדבקה. ניתן גם להעלות סרטונים לערוץ יוטיוב בו אתם מנמקים מדוע אתם ראויים להצטרף לתכנית.

 

כמובן, מחשב המבוסס Chrome OS יהיה תלוי בחיבור לרשת. לכן, בנוסף לחיבור Wi-Fi, כל מחשב Chrome Notebook יכלול גם חיבור רשת סלולרי. גוגל הכריזה על שיתוף פעולה עם ספקית הסלולר האמריקאית Verizon במודל תשלומים ללא התחייבות. כל רוכש מחשב Chrome Notebook יקבל אפשרות להוריד עד 100MB לחודש במשך שנתיים; בנוסף לכך, ניתן לשלם על נפח תעבורה נוסף לפי הצורך; למשל, ניתן לקנות אפשרות חיבור ללא הגבלה ליום אחד ב-9.99 דולר.

 

מרבית האפליקציות פועלות גם ללא חיבור לרשת - ניתן לערוך מסמכים או לשחק משחקים מתוך זכרון המטמון - והמחשב מסתנכרן עם הענן ברגע שבו הוא מזהה חיבור לרשת.

Chrome Web Store: חנות אפליקציות למחשב האישי

Chrome Web Store, חנות אפליקציות למחשב האישי, המזכירה את חנויות האפליקציות הסלולרית של האייפון ואנדרואיד. ניתן לרכוש אפליקציות ולהתקין אותן מתוך החנות, ולשלם באמצעות Google Checkout.

 

מספר מפתחי אפליקציות הציגו את החידושים שלהם עבור החנות, בינהם הניו יורק טיימס, חברת המשחקים EA ואמאזון, שהציגה אפליקצית קינדל לדפדפן, שעובדת ללא תוספים או הורדות. אמאזון משתפת פעולה עם גוגל על אף שהשבוע השיקה גוגל חנות ספרים דיגיטליים מתחרה.

 

מסיבת עיתונאים גוגל כרום
מסיבת עיתונאים גוגל כרום | צילום: צילומסך מתוך מסיבת העיתונאים

עדכונים לדפדפן

בארוע הוצגו גם עדכונים עתידיים לדפדפן כרום. אחד מהם הוא השימוש ב-Google Instant משורת הכתובת של הדפדפן. כמו בחיפוש בעמוד הראשי של גוגל, ניתן לקבל תוצאות חיפוש מיידית עם כל הקלדת מקש. התכונה עובדת לא רק בחיפוש, אלא גם בהקלדת כתובות רשת: הדפדפן מכיר את העמודים השכיחים ביותר אליהם המשתמש גולש, ומציג אותם מיידית כבר עם הקלדת האות הראשונה של הכתובת.

 

שיפור נוסף לכרום הוא שיפור התצוגה הגרפית ומהירותה, באמצעות העברת כמה שיותר תכנים גרפיים למעבד הגרפי (GPU), מה שמאפשר להציג אפליקציות כבדות ואפילו תלת-מימדיות. גוגל עקצה את המתחרים ממיקרוסופט כשהציגה אפליקציה שמציגה בדפדפן "אקווריום" שבו שוחים דגים; ניתן להציג עד 1,000 דגים שונים הנעים בנפרד. מיקרוסופט השתמשה באפליקציה דומה כדי להדגים את מהירותו של אקספלורר 9, אלא שאצלם הדגים היו דו-מימדיים; גוגל הציגה אפליקציה כזאת שבה הסביבה והדגים הם תלת-מימדיים, כולל השתקפת הלייזר הנורה מעיניהם של הכרישים.