פייסבוק: נשים החוצה

באג בפייסבוק גרם להפסקת פעילות של אלפי חשבונות - של נשים בלבד. תהליך החזרת החשבונות לפעילות עורר אף הוא תמיהה ואי נוחות

לוגו פייסבוק מצויר בעט בתוך דף מחברת
לוגו פייסבוק מצויר בעט בתוך דף מחברת | צילום: Public Domain

באג בפייסבוק גרם הבוקר להפסקת פעולתם של אלפי חשבונות משתמשים. באופן תמוה, נראה שהתקלה פגעה בנשים בלבד.

 

החל מאתמול החלו להתפרסם בטוויטר דיווחים רבים של נשים שחשבונות הפייסבוק שלהם הפסיקו לפעול (disabled) ללא סיבה ברורה. המספר המדויק של מקרים לא ידוע, אבל לפי היקף הדיווחים בטוויטר נראה שמדובר לפחות באלפים - כולם נשים.

 

חברת פייסבוק אישרה לאתר BGR את קיומה של הטעות. לטענתה, באג במערכת שאמורה לזהות ולנטרל אוטומטית חשבונות מזויפים, גרם בטעות ל"אחוז קטן מאוד" של חשבונות פייסבוק להינעל. הבאג תוקן שעות ספורות אחרי גילויו, אבל החשבונות לא הוחזרו למצבם הקודם; החברה עובדת בהדרגה על החזרתם בזה אחר זה.

 

תהליך ההפעלה מחדש של החשבונות שרוי במחלוקת בפני עצמו: פייסבוק דורשת צילום או סריקה של תעודה ממשלתית (תעודת זהות או רישיון נהיגה) הכוללת שם מלא, תאריך לידה ותמונה. עד כה לא היה שום תהליך של אימות מידע בפייסבוק; לא ברור האם מי שנרשמה בשם בדוי (או ציינה תאריך לידה לא נכון) לא תוכל להחזיר את החשבון לפעילות. פייסבוק אמנם מבקשת להשחיר כל מידע בתעודה שהיא אינה אמורה לקבל (כמו מספר זהות), ולמרות זאת הדרישה הזאת גורמת להרמת גבות, והיו ששיערו בתחילה שהבאג וה"אימות" גם יחד הם תוצאה של פריצה של גנבי זהות לפייסבוק.

 

הבאג המוזר הגיע כ-24 שעות אחרי שפייסבוק הכריזה על שירות ההודעות החדש והשאפתני שלה, שאמור לשלב הודעות SMS, מייל, פייסבוק ומסרים מידיים לתוך דיאלוג אחד. לא ידוע האם לבאג יש קשר לשירות החדש.