בדואר מבהירים: אין עמלת שחרור ממכס - בינתיים

אפשר לנשום לרווחה: אין כוונה להטיל אגרה על כל מוצר שנרכש מחו"ל - רק על חבילות שמשקלן מעל 2 ק"ג

סניף של דואר ישראל
סניף של דואר ישראל | צילום: flickr cc 2.0 by david55king

חברת דואר ישראל יצאה היום בהצהרה רשמית המבהירה כי הדיווחים על עמלת שחרור ממכס שתחול בקרוב על כל פריט המגיע בדואר מחו"ל - לא היו מדויקים, ולמעשה מרבית הפריטים המגיעים מחו"ל יישארו חופשיים ממכס ועמלה גם בעתיד.

בשבועות האחרונים נשמעו דיווחים רבים על כך ששינויים במדיניות הדואר יגרמו לכך שהחל מתחילת 2011 יחויב כל פריט שמגיע מחו"ל, ולא משנה מה שוויו, בעמלת שחרור ממכס בסך 38 ש"ח (או על פי דיווחים אחרים, 35 ש"ח). הטענות לא הוכחשו על ידי דוברות הדואר, והביאו לגל של מחאה באינטרנט.

 

בהצהרה היום מבהירה חברת דואר ישראל כי אין ולא היתה כוונה להטיל אגרה על דברי דואר המוגדרים כ"צרורות" - חבילות שמשקלן עד 2 ק"ג, או עד 5 ק"ג כשמדובר בדברי דפוס. הגדרה זו מכילה רוב גדול של המוצרים הנרכשים בהזמנות מחו"ל דרך האינטרנט, בחנויות מקוונות כגון אמאזון או eBay - התחום שהיה עלול להיפגע קשות מהעמלה כפי שדווח עליה.

 

העמלה החדשה, בסך 34.80 ש"ח, אכן תחול על מי שמשתמש בשירות החבילות של הדואר, על פריטים שמשקלם מעל 2 ק"ג. חבילות או צרורות שערכם מעל 50 דולר יחויבו במכס, כפי שמקובל גם היום. צרורות שמשקלם אינו עולה על 2 ק"ג וערכם פחות מ-50 דולר יישארו פטורים ממכס או אגרה כלשהם. בהודעת הדואר נאמר כי "בינתיים לא יוחל התהליך הממוחשב האחיד גם על שירות הצרורות הבין-לאומי של חברת דואר ישראל ועל כן מי שמייבא פריטים באמצעות שירות הצרורות של חברת דואר ישראל לא יידרש לשלם עמלת שחרור ממכס".

 

הסיבה לעמלה החדשה, לפי דברי הדואר, היא כיסוי עלות תהליך מיון ממוחשב בעזרת סוכן מכס מורשה, שנכפה על חברת דואר ישראל עם הפיכתה מרשות ממשלתית לחברה עצמאית. התהליך מהווה יישור קו עם חברות השילוח העצמאיות האחרות הפעילות בארץ.