ההפתעה הגדולה של פייסבוק: אימייל?

האם הרשת החברתית עומדת להכריז מלחמה ישירה על אחד ממוצרי הדגל של גוגל ולהציע שירות דואר אלקטרוני מלא משלה?

ההזמנה לאירוע המקדים של פייסבוק לקראת web 2.0 summit 2010
ההזמנה לאירוע המקדים של פייסבוק לקראת Web 2.0 Summit 2010 | צילום: techcrunch.com

מחר, ב-15 בנובמבר, ייפתח כנס Web 2.0 Summit 2010 בסן פרנסיסקו, שעוסק בכלכלה ובאסטרטגיה עסקית ברשת. שעתיים וחצי לפני אירוע הפתיחה תקיים פייסבוק בקרבת מקום אירוע משלה למוזמנים בלבד, כהכנה לנאומו של מרק צוקרברג בכנס עצמו ביום שלישי. נושא האירוע והנאום נשמרים בסוד, והדבר הביא לפריחה של ספקולציות ברשת. העקשנית מביניהן, זו של הבלוג techcrunch, טוענת שמדובר בשירות דואר אלקטרוני מלא, שיתחרה ישירות בג'ימייל של גוגל.

סימנים מחשידים

כבר בחודש פברואר החלו שמועות - שמקורן, שוב, ב-techcrunch - על פרויקט סודי חדש של פייסבוק בשם טיטאן (Titan). מטרתו של הפרויקט היא יצירה של דואר רשת אשר ישתלב עם שאר המוצרים של פייסבוק, יחליף את שירות ההודעות הפנימי - ובשאיפה, גם את דואר הרשת של משתמשי פייסבוק במקומות אחרים, כגון הוטמייל או ג'ימייל. באמצעות מייל זה, בעל הסיומת הנוחה @facebook.com, יוכלו המשתמשים לשלוח ולקבל אימיילים גם מחוץ לפייסבוק, וכן לייצא ולייבא הודעות אל שירותים אחרים באמצעות פרוטוקולי POP/IMAP.

חיזוק נוסף לדיווחים מגיע מצד העיצוב של ההזמנה עצמה - סימונים אדומים וכחולים בסגנון מעטפות דואר האוויר הקלאסיות, וסמל מוגדל שמזכיר מאד את אייקון ה"הודעות" של פייסבוק.

רמז שלישי ומשמעותי לא פחות היא ההתכתשות, בשבועות האחרונים, בין גוגל לפייסבוק בנושא ייבוא אנשי הקשר: גוגל חסמה בפני ממשקי התכנות (API) של פייסבוק את הגישה לרשימות אנשי הקשר בחשבונותיה (תחת סעיף "חובת הדדיות"), ואילו בפייסבוק מצאו דרך עקיפה להשיג את המידע, באמצעות שירות קיים של ייצוא נתונים מגוגל לשימוש אישי. העברה סיטונית של מידע מסוג זה משמשת בדרך כלל ל"החלפת כתובת", והניסיון של גוגל לחסום אותה בסמיכות שכזו להכרזה המסתורית של פייסבוק בהחלט מעורר חשד.

ג'ימייל קילר

גוגל, שנחשבה עד לא מזמן למלכה הבלתי-מעורערת של האינטרנט, הולכת ומאבדת נתחי פרסום (וגם עובדים) לפייסבוק, ודואר אלקטרוני בחסות פייסבוק יהווה התקפה ישירה וקטלנית על מוצר הדגל השני שלה - אחרי מנוע החיפוש - ג'ימייל. הבלוגים הטכנולוגיים מתייחסים לטיטאן בתור "ג'ימייל קילר", כלומר היישום שיחסל את שירות הדואר הפופולרי, בהחלט מטרה ראויה בעיני פייסבוק, וכזו שמצדיקה הכרזה רשמית וחגיגית.

באין מידע מוסמך, עכברי הרשת ממשיכים לחפור ולחפש עדויות למהפכה הקרובה. כתובת הדומיין facebookmail.com, כך הסתבר, קיימת ומובילה לדף הבית של פייסבוק, ואילו fb.com הועברה גם היא לאחרונה לרשות הרשת החברתית. איש אינו טורח להסביר מדוע מישהו ירצה להשתמש בכתובות אלה עבור המייל במקום להגיע אליו ישירות מתוך פייסבוק.

גם מיקרוסופט בעסק?

אם לסמוך על הדיווח של האתר neowin.net, שירות המייל העתידי יכלול גם תמיכה ביישומי הרשת של Microsoft Office. מיקרוסופט משתפת פעולה עם פייסבוק מזה זמן מה כנגד האויבת המשותפת, וצעד שכזה הוא הגיוני הן מבחינתה והן מבחינת המאבק ביכולות של ג'ימייל ושל Google Docs.