ה-FBI הודה: עקבנו אחריך, עכשיו תחזיר

סטודנט מוסלמי אמריקאי גילה במכוניתו מכשיר מעקב - וה-FBI דורש לקבל את המכשיר בחזרה

תאור
תאור | צילום: יאסר עפיפי

גילוי מפתיע במוסך הפך לאחד הנושאים הבוערים ביותר בשאלת הזכות לפרטיות.

יאסר עפיפי, סטודנט מוסלמי אמריקאי בן 20, לקח את מכוניתו למוסך לטיפול החלפת שמן, שם המכונאי הבחין במכשיר מוזר שהותקן בתוך המנוע בעזרת מגנט. עפיפי פרסם תמונות של המכשיר באינטרנט במטרה לגלות מהו - ויומיים לאחר מכן הופיעו בפתח ביתו שישה סוכני FBI, שדרשו לקבל בחזרה את מכשיר המעקב שלהם.

 

אחד הקוראים באתר Reddit, שבו פורסמו התמונות, זיהה את המכשיר כ-Guardias ST820, מכשיר שמיוצר על ידי חברה בשם Cobham המספקת ציוד רק לרשויות החוק בארה"ב.

 

המקרה אמנם אירע לפני מספר ימים, אולם הגילוי חידש את הדיון בלגיטימיות של מעקב אחרי אזרחים בלא ידיעתם, ואף החריף אותו. המקרה של עפיפי התפרסם זמן קצר לאחר שבית משפט לערעורים בארה"ב פסק שניתן לשתול מכשירי מעקב על מכוניות ללא צורך בצו. לפי פסיקת בית המשפט, מעקב באמצעותו מכשיר GPS אינו שונה מבחינה חוקית מעקיבה במכונית בעקבות חשוד ברשות הציבור - פעולה שאינה מצריכה צו כלשהו. לגישה זו יש גם מתנגדים: "באמצעות הקביעה שמעקב מסוג זה אינו פוגע במידת הפרטיות לה יכול אדם לצפות, בית המשפט מעניק לממשלה את האפשרות לעקוב אחרי כל אחד מאיתנו, במשך כל יום בחיינו" - כך כתב שופט אחר בהתייחס לפסיקה.