המכונית של גוגל נוהגת בעצמה

כבר לא מדע בדיוני: גוגל מפתחת מכוניות שנוסעות ללא התערבות נהג אנושי

תאור
תאור | צילום: JMRosenfeld, Flickr, CC-BY

גוגל בדרך להגשים חזון מדע-בידיוני עתיק יומין: מכוניות הנוהגות בעצמן, ללא התערבות נהג אנושי.

בבלוג של החברה ובמקביל בניו יורק טיימס נחשף לראשונה פרוייקט סודי של גוגל - שילוב של חומרה ותוכנה המותקן על מכוניות ומאפשר להן לנהוג בכוחות עצמן. המכוניות נוסעות לפי מסלול שחושב מראש בתוכנת GPS, ויודעות לשמור על כללי התנועה, לעצור ברמזורים ובתמרורים, לשמור על מרחק ממכוניות ואובייקטים אחרים בדרך וגם להשתלב בכבישים מהירים לפי הצורך.

 

החברה בנתה צי קטן של מכוניות טויוטה פריוס עליהן מותקנים החיישנים השונים, וביצעה ניסויים חיים בנהיגה אוטומטית בתנאי תנועה אמיתיים באזור סן פרנסיסקו. עד כה המכוניות של החברה נסעו יותר מ-1000 מייל (כ-1600 ק"מ) ללא כל התערבות נהג אנושי, ויותר מ-200 אלף ק"מ עם התערבות מינימלית בלבד. התאונה היחידה התרחשה כשאחת המכוניות ספגה פגיעה מאחור כאשר עמדה ברמזור.

 

המכוניות של גוגל קולטות מידע בכמה דרכים: מכ"מים בתחתית המכונית ומעל לגג, מצלמה המותקנת בסמוך למראה האחורית, וגלאי מרחק המותקן על אחד הגלגלים האחוריים. כולם יחד מסייעים למכונית לבנות "מפה" מדויקת של המתרחש סביבה, ולהגיב לשינויים בתנאי הדרך -למשל, לבצע בלימת חירום כשהיא מאתרת אדם שקופץ לכביש.

 

גוגל מצפה שמכוניות בעלות נהגים רובוטיים יעלו את רמת הבטיחות בכבישים, וכן יצמצמו את זיהום האויר כיוון שהן יאפשרו לנהוג בצפיפות רבה יותר תוך שמירה על בטיחות. בפוסט בבלוג של גוגל נאמר כי החברה מאמינה שהמכוניות האוטומטיות עשויות להוריד בחצי את מספר ההרוגים בתאונות דרכים. בינתיים המכוניות האוטומטיות עוד רחוקות מייצור המוני: בהערכות האופטימיות ביותר, לא יהיה ניתן לרכוש מכונית כזאת לפני שנת 2018.