ישראל תקפה את הכור באיראן - בעזרת וירוס?

וירוס תולעת מתוחכם במיוחד נפוץ באיראן. מומחי אבטחה: מדובר ב"טיל מונחה" וירטואלי שנועד לפגוע במתקני גרעין

הכור בבושהר
הכור בבושהר | צילום: רויטרס

רבות דובר בשנים האחרונות על תקיפה ישראלית אפשרית של כור באיראן. האם ייתכן שתקיפה כזאת למעשה כבר קרתה - אבל לא בעזרת מטוסים וטילים, אלא באמצעות וירוס?

וירוס התולעת Stuxnet זוהה לראשונה בחודש יוני, אבל נפוץ בעולם כבר לפחות שנה לפני כן. זהו וירוס מתוחכם ביותר שפועל באופן שונה מוירוסים מקובלים: הוא מתמקד במערכות ניהול מתוצרת סימנס, שנמצאות בשימוש במתקנים תעשייתיים גדולים כגון תחנות כח, מערכות ניהול מים, משאבות נפט - ואפילו כורים גרעיניים. הוירוס מסוגל להשתלט על המערכת ולתכנת אותה מחדש, ובכך לגרום נזק מכוון ומשמעותי, החורג ממערכת המחשוב, למערכת הנגועה. את "הוראות התקיפה" שלו הוירוס מקבל מרחוק, ועד היום - על אף שהדביק כבר עשרות אלפי מערכות ברחבי העולם - לא דווח רשמית על נזק לאף אחת מהן.

 

סימנטק הגדירה אותו "אחת התוכנות המזיקות המלוטשות ביותר שאי פעם נתקלנו בהן". מומחי אבטחה מסכימים שהמשאבים הדרושים לפיתוח תכנה כזאת גדולים מאוד, ומשמעותם שמדובר בעבודה של סוכנות ביון של מדינה כלשהי. מכיוון שנראה שהוירוס מתמקד באיראן, שבה נמצאות לפחות 60% מהמערכות הנגועות (אם כי הוא נמצא במספרים פחותים גם בפקיסטן, הודו ואינדונזיה), הועלתה סברה שמדובר בפיתוח ישראלי או אמריקאי, שנועד ספציפית לפגוע במתקנים גרעיניים באיראן - וייתכן שכבר עשה זאת. היו שהצביעו על שורת תקלות במתקן צנטריפוגות להעשרת אורניום כעל תוצאה אפשרית של פעולת הוירוס - אולם אין ראיות לכך.

 

איראן אישרה אתמול כי הוירוס אכן גרם ל"נזק משמעותי והפסקת פעילות" למתקנים במדינה, אם כי לא פורט, כמובן, באיזה מתקנים מדובר. הדיווחים האיראניים מודים בכך שלפחות 30 אלף מחשבים במדינה נגועים בוירוס, וכי מומחים מועדת האנרגיה האטומית של המדינה נפגשו אתמול כדי לדון בבעיה ובדרכי פתרון.

 

בכיר אמריקאי בתחום הלוחמה ברשת הצהיר כי ארצות הברית לא פיתחה את Stuxnet, וכי אינה יודעת מי עשה זאת.