אורקל: גוגל גנבה פטנטים והטמיעה באנדרויד

אורקל תבעה את גוגל על הפרת פטנט; האם בתגובה גוגל "הענישה" את אורקל במנוע החיפוש?

תאור
תאור | צילום: גוגל, סאן

חברת אורקל הגישה תביעה נגד גוגל, בה היא טוענת שאנדרואיד, מערכת ההפעלה הסלולרית של גוגל, מבוססת על הפרת פטנטים של שפת Java.

פלטפורמת Java נועדה לאפשר למפתחים לכתוב תוכנה בפורמט אחיד שיעבוד תחת מערכות הפעלה מרובות. השפה פותחה על ידי חברת Sun, שנרכשה על ידי אורקל מוקדם יותר השנה. רוב הקוד של Java זמין כקוד פתוח חופשי  לשימוש, ואנדרואיד אכן משתמשת בקוד של Java, אולם רשיון השימוש חייב עד לאחרונה חוזה עם Sun.

 

בתביעה אורקל טוענת שגוגל הפירה שוב ושוב, ביודעין ובמישרין את זכויות היוצרים של אורקל בנושא Java. בתגובה, גוגל כינתה את התביעה "חסרת בסיס", וטענה שמדובר בהתקפה על קהילת הקוד הפתוח של Java.

גוגל מענישה את אורקל?

בעקבות התביעה, דיווח אתר IPWatchdog שגוגל הסירה את אורקל מתוצאות החיפוש במנוע החיפוש שלה. גיגול המחרוזת "Oracle" לא העלה את האתר הרשמי של החברה או תוצאות אחרות המתייחסות אליה - כמו העמוד העוסק בה בויקיפדיה, למשל.

 

הסרת החברה ממנוע החיפוש היתה עלולה לסבך את גוגל בצרות משפטיות שהתביעה מתגמדת לעומתן; הפעולה מוכיחה כביכול שגוגל חיבלה בבסיס הנתונים שלה עצמה כנשק נגד יריבותיה. אלא שגוגל לא נקטה בפעולה כזאת במציאות. Invisible to the Eye מגלה שמחרוזת החיפוש בצילומי המסך, שנראית כמו המילה האנגלית Oracle, היא למעשה שילוב של סמלים לטיניים וקיריליים שנראים, בפונט של גוגל, זהים לאותיות האנגליות - בדומה להחלפת האות o האנגלית באות ס' העברית. צירוף הסמלים הזה הוא מאוד בלתי סביר ולכן לא הביא שום תוצאות ממשיות.