הפיראטיות גורמת נזק? אין הוכחות

ועדה מטעם ממשלת ארה"ב לא הצליחה לכמת את הנזק שגורם שיתוף הקבצים באינטרנט לכלכלה - אם בכלל

פסקה חדשה

ועדה מטעם ממשלת ארה"ב הודתה שההערכות שהתפרסמו בעבר בנוגע לנזקים שגורמת הפיראטיות לכלכלה היו בלתי מבוססות, וסביר שהיו מוגזמות.

פסקה חדשה

מחקרים רבים, שצוטטו בתקשורת בהרחבה ושימשו כטיעונים במשפטים נגד משתפי קבצים, טענו שהעברת קבצי מוזיקה, סרטים ותוכנה באינטרנט גורמת נזקים במיליארדי דולרים. אך לאחר שנה של חקירה, המשרד לאחריות ציבורית האמריקאי (GAO) פרסם השבוע דו"ח שבו נטען שאין כל דרך לאמוד את הנזקים ששיתוף הקבצים גורם, אם בכלל, לתעשיה.

"אף אחת מההערכות שפורסמו על הפסדים כתוצאה מפיראטיות אינה אמינה", נאמר בדו"ח. "לכל שיטת מדידה יש מגבלות, ורוב המומחים מסכימים שקשה, אם לא בלתי אפשרי, לכמת את ההשפעה על הכלכלה".

על פי הערכה אחת, שצוטטה לעתים קרובות, הפיראטיות עלתה לכלכלה האמריקאית ב"200 עד 250 מיליארד דולר בשנה". הערכה זו התבססה על הודעה לעתונות שפרסם ה-FBI בשנת 2002, אולם ה-FBI לא הצליח לספק מקור כלשהו או בסיס לטענה זו.

הועדה מוסיפה שאי אפשר אפילו לדעת בוודאות האם השפעת הפיראטיות היא אכן שלילית, כפי שנטען לעתים קרובות, או דווקא חיובית. "דגימה" של יצירות מהאינטרט עשויה להביא להגדלה ברכישות החוקיות; ואם אמנם היא מביאה לאבדן משרות בתחום אחד, ייתכן שהיא יוצרת משרות בתחומים אחרים. טענות מסוג זה הושמעו בעבר, אולם כעת משהגיעו מועדה רשמית של ממשלת ארה"ב עשויות להיות להן השלכה על מהלכים חוקתיים ותביעות משפטיות נגד משתפי קבצים.