וירוס ראשון לקוראים דיגיטליים?

בעלי קוראים דיגיטליים, זהירות: וירוס חדש מקפיץ דפים ועלול לספיילר לכם את סוף הספר

פסקה חדשה

האם התגלה וירוס המחשבים הראשון שנכתב עבור קוראים דיגיטליים? חברות אבטחת מחשבים חוקרות בימים האחרונים שמועות שנפוצו ברשתות חברתיות שונות, לפיהן קוראים דיגיטליים מסוימים מדגמי Kindle DX ו-Sony Reader PRS700 החלו לשבש את אופן הצגת הספרים בצורה הרסנית ביותר (מבחינת הקוראים, לפחות) – על ידי לקיחת דפים מסוף הספר ו"שתילתם" באמצעו כדי לספיילר את הסיום.

בכיר ב-Symantec ציין בבלוג החברה הרשמי ש"אם אכן מדובר בוירוסים [שני הקוראים הנ"ל מריצים מערכות הפעלה שונות – ע.ג], הם חייבים להיות מתוחכמים ביותר, מכיוון שמדובר במערכות מוגנות היטב עם פוטנציאל הדבקה מזערי." אפשרויות אחרות שהועלו הן בעיות חומרה בלחצני הדפדוף או קובצי ספרים פגומים, אך "לא סביר שתקלות כאלה יופיעו במקרה באותו זמן בשני דגמים שונים כל כך."

חוויות מטרידות

כמה מנפגעי הוירוס כביכול, שבחרו להישאר אנונימיים, מדווחים על חוויות מטרידות. "היה נדמה לי שהמשפטים לא התחברו טוב," סיפר משתמש קנדי, "אבל לא חשבתי אפילו להסתכל על מספרי העמודים, אלא רק אחרי שקלטתי פתאום שכל הדמויות מדברות על הגיבור בלשון עבר." אחרים ידעו לספר שהוירוס אינו מבדיל בין סוגי ספרים שונים ומנסה לספיילר גם ספרות טכנית.

את הרצון לאנונימיות אפשר להבין לאור חשד שעלה, לפיו מקור הוירוסים בעדכוני תוכנה וחומרה לא חוקיים שנועדו לאפשר לקורא הדיגיטלי להציג ספרים שלא יועדו לו או שהורדו באופן פיראטי. משתתפים בפורומי קינדל אף רמזו לכך שמדובר בקנוניה של חברות אנטי-וירוס או של הוצאות ספרים, במטרה להניא משתמשים מהורדה פיראטית.

אין פיצוי

מחברת סוני נמסר שהשמועות הגיעו גם לאזניהם אך טרם אומתו. "בכל מקרה," נאמר בהודעה לעיתונות, "אנו סומכים על שכלם הישר של המשתמשים שיידעו להבחין באי-רציפות ולהיזהר מספוילרים." אמאזון, מצדה, הודיעה שלא תפצה כספית את נפגעי הוירוס: "זה כמו להשאיר סימניה בטעות בדף הלא-נכון."

 

חוששים שנדבקתם? אל דאגה. אחד באפריל שמח לכולנו!