אפל תובעת את HTC: גנבה טכנולוגיות של האייפון

בתביעה שהגישה אפל, מבקשת החברה לאסור על HTC לשווק טלפונים בארה"ב בטענה שהפרה פטנטים. מומחים: אפל משתמשת ב-HTC כדי לפגוע בגוגל

אפל הגישה היום תביעה כנגד חברת HTC, בטענה שזו הפרה 20 פטנטים הנוגעים לחומרת האייפון, הממשק וארכיטקטורת המכשיר. HTC היא חברה טאיוונית המוכרת בזכות המכשירים שהיא מייצרת, בהם הטלפון הראשון תחת מערכת ההפעלה אנדרואיד - וכמו כן היא זו שמייצרת עבור גוגל את הטלפון הסלולרי Nexus One.

בתביעתה, דורשת אפל מ-HTC להפסיק לשווק, למכור ולהפיץ ברבי ארצות הברית מוצרים שפוגעים בזכויות הפטנטים שלה - חלקם פטנטים שנרשמו עוד בשנות ה-90 המוקדמות. עבור פיתוחו של האייפון לבדו, כפי שנחשף בשנת 2007, הגישה החברה בקשה לרישום 200 פטנטים.

HTC: מחויבים לטכנולוגיות שלנו

בהודעה לקונית שהוציאה אפל, אמר סטיב ג'ובס "אנחנו יכולים לשבת על הגדר ולראות את המתחרים גונבים את ההמצאות והפטנטים שלנו, או שאנחנו יכולים לעשות משהו בנוגע לזה". עוד הוא הוסיף: "אנו חושבים שתחרות זה בריא, אבל המתחרים שלנו צריכים ליצור טכנולוגיה מקורית משלהם ולא לגנוב את שלנו".

דובר חברת HTC אמר בתגובה: "תביעתה של אפל טרם הגיעה אל משרדינו. למדנו עליה מההודעות לעיתונות שהוציאה החברה, כך שאיננו יכולים להגיב בשלב זה לגופן של טענות. HTC מכבדת ומעריכה את חוקי הגנת הפטנטים ובמהלך 13 השנים האחרונות המציאה את הטכנולוגיות שלה עצמה והגנה עליהן בפטנטים אליהם היא מחויבת". גם דובר גוגל נדרש לנושא, כשאמר "איננו צד בתביעה, אולם אנו עומדים מאחורי מערכת ההפעלה אנדרואיד שפיתחנו ומגבים את השותפים שלנו שעזרו לנו לפתח אותה".

תובעת בעקיפין את גוגל

בתחילה נראה היה כי עיקר הטרוניה של אפל נוגע לממשק המולטיטאץ' (האפשרות לבצע פעולות על המסך תוך שימוש בתנועת שתי אצבעות במקביל). במשך זמן רב היה ממשק זה ייחודי לאייפון, אלא שמבחינה של הפטנטים הנוגעים לתביעה עולה כי זו אינה טענתה העיקרית של אפל.

אפל אמנם מכוונת את תביעתה כלפי חברת HTC, אולם נראה כי מטרתה העיקרית היא לפגוע בגוגל, ש-HTC מייצרת עבורה את Nexus One כמו גם מתקינה על רבים מטלפוניה את מערכת ההפעלה אנדרואיד מבית גוגל. אנליסטים רבים שותפים לדעה זו. "לדעתנו מדובר בתביעה עקיפה כנגד גוגל", אמר שאו וו, אנליסט מחברת האחים קאופמן. גורמים אחרים העריכו כי מחיר המניה של HTC לא ייפגע, שכן תביעות מסוג זה נפוצות למדי בתעשיית הסלולר, וההערכה היא כי מדובר בלא יותר מאיום מצידה של אפל. מארק סימפסון, עורך פטנטים בחברת Saul Ewing הוסיף כי לדעתו התביעה כוונה כלפי HTC, כיוון שהיא מטרה קלה הרבה יותר מאשר גוגל, בהיותה חברה קטנה יחסית עם מותג חלש יותר מזה של גוגל או סמסונג (שמייצרת גם היא מספר רב של טלפונים הנשענים על מערכת ההפעלה אנדרואיד).

נראה כי מדובר במלחמה עקרונית, שכן נתוני המכירות של Nexus One עצמו לא גבוהים במיוחד ואינם מאיימים על האייפון - זאת בהשוואה למערכת ההפעלה אנדרואיד, שהוכרזה כמערכת ההפעלה שהכפילה את כוחה בצורה הדרסטית ביותר בשנה האחרונה. נתח השוק של האייפון עומד על 14.4 אחוזים, על פי נתונים של חברת המחקרים גרטנר. נתח השוק של מערכת ההפעלה אנדרואיד עמד על 3.9 אחוזים בשנת 2009 - אולם מדובר בקפיצה דרסטית לעומת נתח שוק של 0.5 אחוזים בשנת 2008.

תביעות קודמות

אפל היתה מעורבת לאחרונה במספר תביעות, הגדולה שבהן כנגד נוקיה, שתבעה אותה בחזרה - גם תביעה זו עסקה בהפרת פטנטים בתחום מסכי המגע וכן מספר פטנטים נוספים. עוד מעורבת החברה בתביעה שהוגשה נגדה - ונגד יצרנית הבלאקברי RIM - על ידי חברת קודאק, בטענה ששתי החברות גנבו ממנה טכנולוגיות הנוגעות לתחום הצילום בסמארטפונים. בעבר היתה אפל מעורבת בתביעה מול חברת קוואלקום, בסוגיה למי שייכות הזכויות על השם iPhone.