עלילות מדבקת המיליארד הפלאית

מדבקה קטנה או שבב בתוך שעון יד? הייטק מתקדם או מדע בדיוני? ומה הקשר לנורה שתאיר את כל רמת גן? עידו גנדל על LifeKeeper, המדבקה החוזה התקפי לב, ועל עסקת המיליארדים שנחתמה, לכאורה

פסקה חדשה

הסערה האחרונה שמתחוללת בכל אמצעי התקשורת היא סביב האקזיט המדהים, לכאורה, של חברת SafeSky Software הישראלית ושל המוצר שלה, מדבקה מסתורית בשם Lifekeeper. מדבקה זו מנטרת – שוב, לכאורה – את פעילות הלב ומגלה מבעוד מועד חריגות שמעידות על תחילתו של התקף לב, כדי לספק התראה מוקדמת למשתמש ולהציל את חייו. לפי השמועות, 37% מהחברה נמכרו לחברת MSI, שמוכרת לקוראי הערוץ בעיקר בזכות המחשבים הניידים שלה, בסכום מדהים של 370 מיליוני דולרים. עינינו אינה צרה בהצלחותיהם הכלכליות של אחרים – אבל כל הסימנים מעידים שיש הרבה סיבות לפקפק במדבקה, בממציאה ובעסקות המתרקמות סביבה.

טכנולוגיה רפואית מהפכנית?

הסיפור מתחיל במוצר שנשמע טוב מכדי להיות אמיתי. בתקשורת דובר עד כה על מדבקה קטנה, אך במצגת שבאתר המוצר עצמו מדובר בפירוש על שבב שמותקן בתוך שעון יד – רעיון שהופך את העסק לסביר יותר מבחינת סוללה ויכולות בלוטות', אך להרבה פחות הגיוני מבחינת מדידה מדויקת של פעילות הלב. כשבב או כמדבקה, הפלא הפטנטי – שלא הצלחנו לאתר את הפטנט שנרשם עליו, לכאורה – מנטר את הדופק ברמת דיוק שהיתה שמורה עד כה למכשירי אק"ג גדולים ומסורבלים, ומזהה טכיקרדיה (דופק מהיר מדי) או ברדיקרדיה (נמוך מדי) שעלולות להקדים התקף לב.

במצב כזה, הוא שולח אות דרך התקן בלוטות' לטלפון הסלולרי, שמודיע על הבעיה באופן אוטומטי למוקד רפואי מיוחד שמצויד בתוכנה משוכללת, וגם לרשימת קרובים שהוגדרה מראש. כל זה מתרחש עד חצי שעה בטרם ההתקף הקטלני עצמו, ולפיכך מעלה דרמטית את סיכויי השרידה.

על גבול המד"ב

מבחינה טכנולוגית גרידא, מדובר בהתקן שמתנדנד על הגבול בין הייטק מתקדם למדע בדיוני. החיישן והמשדר עצמם ממוזערים ביותר אך אפשריים, וכל מה שמעבר להם – שליחת המידע לסלולרי ומשם למוקד – אפשרי בהחלט וכבר קיים למעשה ביישומים אחרים. ד"ר עמוס בוחניק, מייסד החברה, אף דיווח באופן חד-צדדי על עסקה עם חברת נוקיה העולמית, שתשווק את טלפוניה עם יישום ה-Lifekeeper מובנה בתוכם. הבעיה האמיתית היא יכולתו של החיישן הבודד לזהות בצורה מדויקת ואמינה את השינויים בקצב הלב שמלווים ומקדימים התקף לב.

במכשירי אק"ג, מספר אלקטרודות מוצמדות למקומות שונים בגוף בעזרת ג'ל מוליך מיוחד, והמידע שנאסף מכולן יחד נותן אינדיקציה טובה למצב. לא ברור כיצד חיישן יחיד וזעיר יכול להגיע, כבר בשלב הבטא, ל"רמת דיוק של 96% עם סטיית תקן של 3%" (משפט מעורפל למדי שהופיע באתר המוצר). העניין מסתבך עוד יותר כשמוסיפים למדבקת הפלא יכולות זיהוי רמת סוכר בדם, לחץ דם ושלל מדדים נוספים, כאשר המדבקה הבאה הכי משוכללת כיום בשוק היא זו שמזהה מתי יש לילד חום.

אריק קליין, האיש והאגדה

הצהרות מפוצצות כאלה מעוררות לרוב חוסר אמון, אך במקרה זה עומדים בראש החברה מספר אנשים שנחשבים מכובדים ומהימנים: ד"ר בוחניק הוא רופא שיניים ואיש עסקים מוכר, ד"ר גבי פיקר עוסק בין השאר בייעוץ לחברות גדולות והוא ידיד אישי מילדות של רה"מ בנימין נתניהו, וחגי הדס שירת שנים רבות בתפקידים רגישים ובכירים במוסד וכעת הוא הממונה על תיק שחרור גלעד שליט. אין ספק שאם נרקמה עסקה כלשהי, המוניטין של שלושת השותפים הללו היווה חלק מכריע בה. הבעיה היא בשותף הרביעי, שהוא גם המוח שמאחורי החומרה, האלגוריתם והתוכנה: אריק קליין.

מדובר בעבריין הונאות סדרתי, שריצה שני עונשי מאסר בכלא. על פי התחקיר של גלי וינרב ונועם שרביט אתמול בגלובס, הוא ניצל שוב ושוב את יכולת השכנוע שלו ואת ידיעותיו בתחומי הרפואה והמוזיקה כדי להעמיד פני איש עסקים עשיר ולהפיל בפח קורבנות תמימים. בעבר, למשל, הוא טען שרשם פטנט על שדה כוח שיוצב מעל מגרשי כדורגל וימנע מהגשם להרטיב את הצופים. עם זאת, שותפיו החדשים, שהצטרפו רק לאחרונה לפרויקט הייחודי אותו פיתח, לדבריו, פחות או יותר בכוחות עצמו במשך שמונה שנים, עדיין מאמינים שהפעם מדובר בדבר האמיתי, ואף איימו על כתבי גלובס בתביעת דיבה.

המדבקה שתאיר את רמת גן

הסיפור של Lifekeeper דומה באופן חשוד כמעט לפיאסקו שהתחולל לפני כעשרים ושבע שנים, כאשר שר הכלכלה דאז יעקב מרידור הודיע לאומה על המצאה מהפכנית שמפיקה אנרגיה ביעילות מדהימה. גם אז דיברה כל הארץ על ההמצאה הסודית שתשנה את פני העולם, שגובתה ב"עדות אישית" של אנשים בכירים ומכובדים (מרידור עצמו והמהנדס יצחק שכטרמן), ואילו מדענים השמיעו ספקות. הממציא המהולל, דני ברמן, התגלה כנוכל ידוע שכבר הורשע בפלילים ונהג להתחזות למדען, והמכונה שלו התגלתה כלא יותר מעורבא פרח.

למעשה, עיון בפרטים ובמצגת שבאתר Lifekeeper2009.com יספיק כדי לגרום לכל אדם סביר להתחיל לחשוד. פרט למידע המבולבל והמעורפל אודות המוצר עצמו ויכולותיו, המצגת כוללת "צילומי מסך" של התוכנה שאמורה להיות מותקנת במוקד הרפואי, ושתאפשר לצוותי ההצלה להגיע במהירות אל החולה. אפילו אם מדובר בגרסת בטא ראשונית, ניכרות בה מספר מוזרויות שהבאנו כאן כצילומי מסך ושמעידות על חוסר רצינות תהומי. לנו לא נותר אלא לחכות ליום שני, בו – על פי הבטחתו של מר פיקר – ייחשף מידע נוסף שיפריך את כל הספקות והחשדות.

הקאטץ' של הפאטץ'

על פי גלובס, חברת MSI הכחישה כל עסקה עם SafeSky Software וגם נוקיה סירבה להתייחס ל"שמועות ולהערכות". אם כן, בהנחה המבוססת למדי שמדובר בעוד מקרה של הונאה, ראוי לשאול מי הונה את מי ומדוע. החשוד העיקרי הוא כמובן קליין, הן בשל עברו והן בשל העובדה שהוא המומחה הטכנולוגי של המיזם, בעוד שהאחרים הם אנשי עסקים שסיפקו את המימון ללא הרקע הרפואי הדרוש להבנת המהות. בנוסף, בוחניק, פיקר ובעיקר הדס עלולים להיפגע כתוצאה מהתפוצצות הפרשה, שתעלה סימני שאלה לגבי יכולותיהם בתחום העסקים בכלל ובתפקידיהם הנוכחיים בפרט. מצד שני, ההגנה הנמרצת שלהם על המוצר ועל קליין, כולל הצהרה על כך שידעו על עברו הבעייתי לפני שנכנסו עמו לשותפות, מעידה שייתכן ויש כאן משהו נוסף שפשוט נחשף בטרם עת – וזו ספקולציה פרועה ללא בסיס, לצורך הדוגמה בלבד – כגון קומבינה ישראלית בנוסח חברות ההזנק של ימי הבועה, לגיוס הון עבור מוצר שעדיין אינו קיים בשאיפה שניתן יהיה לפתחו במשך הזמן, או למסמס את החוזים לאורך שנים עד שלכולם יימאס.

גילוי מוקדם של התקף לב הוא יעד ראוי וחשוב, אך אם חשבתם לסמוך על המדבקה של SafeSky, מוטב שתמשיכו בינתיים להתעמל ולאכול נכון. לפחות עד יום שני.