פייסבוק לקראת סגירה?

פייסבוק חוזרת לבית המשפט - והפעם דורשים התובעים, חבריו לשעבר של המייסד מארק צוקרברג, לסגור את הרשת החברתית ולהעביר לידם את כל נכסיו של צוקרברג

שלושת מייסדי הרשת החברתית ConnectU מבקשים לפתוח בשנית את תביעתם נגד מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. השלושה - שלמדו עם צוקרברג בהארוורד – טענו בעבר כי שילמו לצוקרברג עבור תכנות חלק מהאתר שלהם, וכי צוקרברג גנב את הרעיון עליו מבוססת הרשת החברתית. צוקרברג, מנגד, האשים את אנשי ConnectU בניסיון פריצה לאתרו לצורך גניבת מידע.

התביעה הקודמת נסגרה לאחר ששני הצדדים חתמו על הסכם חסוי. כעת מבקשים חבריו לשעבר של צוקרברג לפתוח את התביעה בשנית, בטענה שיש בידיהם רשומות של שיחות בתוכנות מסרים מידיים, שיוכלו לשפוך אור נוסף על הפרשה ולהוכיח שצוקרברג אכן גנב את הרעון המצליח.

דיוני בית המשפט בתביעה חוזרת זו יהיו סגורים לציבור. על פי השמועות, הדבר נעשה בעקבות בקשה של צוקרברג.

מבקשים להוריד את הרשת החברתית

בתביעתם קוראים השלושה לסגירתה של פייסבוק, קבלת פיצוי כספי על הנזקים שנגרמו להם, והעברה נכסיו של צוקרברג לידיהם.

"התרחיש הגרוע ביותר הוא שקוד הליבה של פייסבוק לא שייך לצוקרברג, ושהוא השתמש בקוד של מישהו אחר לצורך הקמת החברה שלו", אומר אריק גולמן, מנהל מכללת סנטה קלרה להייטק ומשפט, "במקרה כזה – פייסבוק תצטרך להלחם על קיומה".

השלושה הם לא היחידים שטוענים שפייסבוק היה רעיון שלהם. גם אהרון גרינספן, עמית נוסף ללימודים בהארוורד, טוען שצוקרברג גנב ממנו את הרעיון לרשת החברתית, בדגש על השם שלה. גרינספן, שהקים רשת חברתית קטנה בתקופת הלימודים, כינה אותה בשלב כלשהו פייס-בוק. לדבריו, זמן קצר לאחר מכן, צוקרברג הקים רשת חברתית משלו שמבוססות לכאורה על אותו מטבע לשון. עם זאת, השימוש במונח לא שמור לא לצוקרברג ולא לגרינספן: המונח היה שגור בפי הסטודנטים בהארוורד כדרך לתאר ספרים - ווירטואליים או מוחשיים - שמציגים תמונות או פרטים של תלמידים.

הרשת החברתית המצליחה התמודדה השבוע גם עם מספר תקלות טכניות, ביניהן נפילה של האתר לכ-15 דקות. מפייסבוק נמסר ש"חלק מהמשתמשים נתקלו בקשיי כניסה לאתר. האתר חזר כעת לפעילות מלאה ואנו מתנצלים על אי הנוחות שאולי נגרמה".