נוקיה קונה את סימביאן

נוקיה פתחה בהליכי רכישת סימביאן, מערכת ההפעלה עליה מבוססים מרבית הטלפונים שלה. המטרה: מערכת בקוד פתוח, שתפותח תחת ארגון גג של יצרניות הסלולר

נוקיה הודיעה השבוע על כוונתה להפוך את סימביאן, מערכת ההפעלה לטלפונים סלולרים, למערכת בקוד פתוח. החברה מחזיקה כיום ב-48% ממניות סימביאן, ועל מנת לאפשר את הפיכת מערכת ההפעלה לקוד פתוח, תדרש לרכוש את שאר המניות. נוקיה כבר הגישה הצעת רכש למניות הנותרות שאינן ברשותה. אם חברת סימביאן תקבל את ההצעה, המניות יירכשו במחיר של 3.647 אירו למניה, כאשר המחיר הכולל ל-52% האחוזים שברשות סימביאן הוא 264 מיליון אירו.

מטרת הרכישה היא הקמת ארגון Symbian Foundation, בשיתוף מספר חברות נוספות בתעשיית הסלולר, ביניהן סמסונג, סוני-אריקסון, מוטורולה ו-LG, כמו גם ענקיות התקשורת AT&T, Vodafone ו-NTT DoCoMo.

פלטפורמה אטרקטיבית

Symbian Foundation מתעתד לאחד את ממשק ה-S60 של נוקיה עם UIQ של סוני-אריקסון ומוטורולה. כיום מערכת ההפעלה של סימביאן איננה מבוססת על קוד פתוח, אך עם זאת, החל מגרסה 8.1 ששוחררה בשנת 2005, החברה מפיצה חלקים מהקוד על מנת לאפשר למפתחי צד שלישי לפתח אפליקציות שמותאמות למערכת ההפעלה.

מנכ"ל נוקיה, אולי-פקה קלסוואו, אמר ש"Symbian היא כבר היום הפלטפורמה הפתוחה המובילה עבור מכשירים ניידים. באמצעות רכישה זו והקמת Symbian Foundation, תהיה זו ללא עוררין הפלטפורמה האטרקטיבית ביותר לחדשנות בטלפון הנייד. הדבר ינווט את הפיתוח של אפליקציות אינטרנט חדשות ומשכנעות לשביעות רצונו של דור צרכנים חדש".

הארגון צפוי להתחיל בפעילות ברבעון הראשון של 2009. במקביל, גוגל ממשיכה בפיתוח מערכת ההפעלה Android לטלפונים סלולרים. המערכת, שמבוססת על לינוקס, תשוחרר בקוד פתוח ככל הנראה בסוף הרבעון האחרון של השנה הנוכחית. על פי הפרשן אריק זמאן מ-Information Week , היוזמה החדשה מהווה איום משמעותי על אנדרואיד.

מה האינטרס של נוקיה?

פנינו לאנה סימאי, דוברת נוקיה באזור דרום אירופה, כדי להבין מהו האינטרס של נוקיה לשתף את מערכת ההפעלה עם המתחרות שלה - בפרט שמדובר במערכת שעומדת להיות בבעלותה המלאה של נוקיה. סימאי אמרה ש"מדובר בצעד לוגי שהוסכם עליו עם בעלי המניות של סימביאן - אבולוציה של מערכת ההפעלה לעבר הפיכתה לפלטפורמה פתוחה ומאוחדת, שבשלב ראשון תיהיה תחת רשיון Royalty Free, ובסופו של דבר תנוע לעבור הפיכתה לקוד פתוח". עוד הוסיפה סימאי: "אנו משלבים את התכונות של סימביאן, S60, UIQ, ו-MOAP על מנת להעניק לתעשיית הטלפונים הניידים מערכת כמה שיותר מוכחת, פתוחה ומושלמת, עם הבנה והתייחסות מלאה לחזונה המקורי של חברת סימביאן".