עדכן את מותו של ראסרט - ופוטר

עובד חברה לשירותי רשת, שמיהר לעדכן בויקיפדיה את דבר מותו של טים ראסרט, מגיש רשת NBC, פוטר

כשטים ראסרט, מנחה התוכנית "פגוש את העיתונות" של רשת NBC, הלך לעולמו בשבוע שעבר, ביקשו מנהלי הרשת משאר גופי התקשורת לדחות את פרסום ההודעה על מותו במספר שעות. משפחתו של ראסרט נפשה באותו הזמן באיטליה ומנהלי NBC ביקשו למנוע מצב בו תשמע המשפחה על המוות בעת צפיה בטלוויזיה. אלא שגולשי ויקיפדיה יכלו להתעדכן במותו לפני כולם.

בעוד מרבית כלי התקשורת שמרו על אמברגו בנושא, מותו של ראסרט עודכן בערך שהוקדש לו בוויקיפדיה 40 דקות לפני שרשת NBC עצמה דיווחה על כך. לערך התווסף תאריך מותו של ראסרט, וכל המיוחס לו שונה מלשון הווה לעבר.

השינויים בערך אודות ראסרט נעשו ממחשבי חברת IBS, שאחראית למתן שירותי רשת לחברות שונות - ביניהן גם NBC. עם זאת, 11 דקות לאחר שהערך שונה, התבצע בו שינוי נוסף, בו נמחק תאריך המוות והטקסט שונה בחזרה ללשון הווה. גם שינויים אלו נעשו ממחשבי חברת IBS - הפעם ממחשב אחר.

"עובד החברה ביצע את העדכונים בוויקיפדיה בעקבות הידיעה על מותו של מר ראסרט", אמרה דוברת IBC, "כיוון שעל פי שיקול דעתו, מדובר היה במידע שיתופי". עוד הוסיפה הדוברת ש"החברה נקטה בצעדים הנדרשים כלפי העובד". NBC עצמה לא היתה כה מעורפלת לגבי אותם "צעדים נדרשים" וחשפה כי העובד פוטר.

גם בניו יורק טיימס ובטוויטר מיהרו לפרסם

אגב, ויקיפדיה לא היתה היחידה שהפרה את האמברגו - באתר האינטרנט של הניו יורק טיימס פורסמה הידיעה חמש דקות לפני שידורה. בשלב זה משפחתו של ראסרט כבר שמעה על מותו, אך נדרסה הנורמה לפיה הפרסום הראשון בדבר מותו של איש תקשורת שמור לגוף התקשורת בו עבד.

גם ברשת המיקרו-בלוגינג טוויטר פורסמו הודעות רבות בדבר מותו של ראסרט, טרם הפרסום הרשמי בכלי התקשורת הממוסדים. במקרה זה, הדיווחים היו מבוססים על שמועות. כמו כן, כיוון שטוויטר לא נתפסת כגוף תקשורתי (כמו בלוגים, למשל), לא היה בפרסום ניסיון לחשיפת סקופ, אלא בעיקר שיתוף מידע בלתי אחראי בין חברים.