מי משלם על האייפון?

ככל הנראה, AT&T תשלם לאפל בין 350$ ל-450$ עבור כל מכשיר אייפון. הלקוחות יקבלו מכשיר בזול, אבל ישלמו בהתחייבות יקרה

כשהושק האייפון 3G לפני שבועיים, הוא זכה לתשומת לב רבה לא רק בגלל החידושים הטכנולוגיים שהוא מציע ביחס לדגם הקודם, אלא גם בגלל תג המחיר המפתה שלו – 199$. את המכשיר אפשר לקבל במחיר זה רק במסגרת התחייבויות מסוגים שונים לחברות הסלולר המשווקות אותו. אחת מספקיות התקשורת המרכזיות שתשווק את הדגם החדש, שיגיע למדפים בארה"ב ב-11 ליולי, היא AT&T האמריקאית, שהיתה הראשונה לשווק את הדגם הקודם של המכשיר ביוני 2007.

על פי דו"ח של יאיר ריינר, אנליסט פיננסי בחברת אופנהיימר, AT&T עתידה לשלם כמעט כפול מחברות אחרות עבור סיבסוד האייפון החדש ללקוחותיה. בעוד חברות מתחרות ישלמו לאפל כ-200$ על כל מכשיר, AT&T תשלם עליו 350$, ואף תוסיף 100$ נוספים במידה ומדובר בלקוח חדש. באופן כזה, AT&T תשנה את מודל הרווחים עליו מתבססים באפל.

עד היום, חלק גדול מנתח הרווחים של אפל ממכשיר האייפון נבע מעמלות ששילמו ספקיות התקשורת ששיווקו את המכשיר. כעת, לפחות במקרה של AT&T, התשלום של החברה לאפל יהיה עבור המכשיר בלבד.

עבור AT&T, מדובר לא רק בהקלה פרוצדורלית מול אפל ("שלם ושכח"), אלא גם בצוהר כמעט בטוח לשיפור הרווחים. אם המכשיר יימכר במחיר סביר, יגדל מספר הלקוחות שיסכימו לתוכנית התחייבות של שנתיים, בה הם ישלמו סכומים גבוהים מהרגיל על גלישה וחבילות תוכן סלולרי עבור האייפון. משמע, AT&T ישלמו אמנם סכום מוגזם על כל מכשיר, אבל לא יהיו כפופים לאפל באמצעות הסכם שבמחייב אותם לתשלום עמלות חודשיות, כך שהרווחים שלהם מהמכשיר יהיו נקיים, זאת בשונה ממכירות הדגם הקודם של האייפון, בהן היתה צריכה החברה להפריש סכומים תקופתיים לאפל עבור כל לקוח שהשתמש במכשיר.