ישלמו, אבל קצת

מחקר בריטי: מרבית הצעירים מחזיקים בנגן המוזיקה שלהם יותר מ-800 שירים לא חוקיים, אך היו מוכנים לשלם כדי להוריד אותם בצורה חוקית

אם אתם בני 14 עד 24, חובבי מוזיקה, ומתגוררים באנגליה – נראה שכמעט חצי מהשירים על נגן המוזיקה שלכם לא חוקיים. כך לפחות טוען מחקר שערכה אוניברסיטת הרטפורדשיר עבור ארגון זכויות המוזיקאים הבריטי. על פי המחקר, צעיר ממוצע מחזיק על נגן המוזיקה שבבעלותו כ-800 שירים שהורדו או הועתקו באופן לא חוקי, משמע - כאלה שהוא לא שילם עליהם.

פרגל שארקי, לשעבר סולן להקת הפאנק The Undertones, וכיום מנהל בכיר בארגון זכויות המוזיקאים הבריטי, הגיב למחקר וסיפר למגזין טיימס שהוא היה אחד מאותם נערים שהאזינו לקלטות עם שירים שהקליט מהרדיו לילה לפני כן, אך טען ש"זה לגמרי מתגמד לעומת עכשיו. התוצאות הן הרבה מעבר למה שציפינו"

מוכנים לשלם תמורת ההורדה

עוד עלה מן המחקר כי 80% מהמשתתפים אמרו שיהיו מוכנים לשלם תשלום חודשי על שירות שמאפשר הורדת מוזיקה באופן חוקי. שארקי סירב למסור את הסכום הממוצע שהנשאלים אמרו שיהיו מוכנים לשלם, אבל ההערכה היא שמדובר בכ-10 פאונד (קרוב ל-70 ש"ח).

כבר היום ישנם שירותים בתשלום שמאפשירים האזנה חופשית למוזיקה על פי דרישה. שירות כזה, למשל, הוא last.fm, המכיל גישה למבחר רב של מוזיקה, הן מהשוליים והן מהמינסטריים, בתשלום של 3 דולרים בחודש. אלא ששירות זה ואחרים אינם מאפשרים הורדה של השירים, ועל כן אינם מהווים פתרון עבור מי שמעוניינים לשמוע את המוזיקה בנגן שלהם.

ספקית התקשורת אורנג' בצרפת השיקה בשבוע שעבר שירות בשם Musique Max, המאפשר ללקוחותיה להוריד מספר בלתי מוגבל של שירים למחשב האישי או לטלפון הנייד שלהם, בתשלום של 12 יורו בחודש. עם זאת, השירים מוגנים באמצעות DRM, מה שמונע אפשרות לבצע הפצה רחבה שלהם או העברה בין מספר מחשבים או נגנים.