הרשתות החברתיות בדעיכה?

חוקרים מאוניברסיטאות חיפה ובר-אילן מצאו: הגולשים הישראלים התאכזבו מהרשתות החברתיות והם נוטשים אותן. הרווקים דווקא נשארים

למרות הנתונים האסטרונומיים שמציגות הרשתות החברתיות על הרגלי השימוש בהן, מחקר שנערך על ידי החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת חיפה, בשיתוף פעולה עם איגוד האינטרנט הישראלי, מציג שתכיפות השימוש בהן נמצאת במגמת ירידה, ובחלק מהמקרים גם עזיבה מוחלטת.

פרופסור גוסטבו מש, ראש החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת חיפה, וצביה אלגלי, דוקטורנטית במחלקה למדע טכנולוגיה וחברה באונ' בר-אילן, ביצעו מדגם מייצג בקרב 1,000 גולשי אינטרנט בישראל, בטווח הגילאים 18 עד 50, ומצאו שכ-20% מכלל הנשאלים שדיווחו על שימוש כלשהו ברשת חברתית, נטשו אותה בשלב כזה או אחר.

עוד התברר שככל שעולה הגיל, כך עולים גם אחוזי הנטישה: גילאי 18-30 מהווים 15% מכלל הנוטשים, בגילאי 31-40 מהווים הנוטשים 24% מכלל אוכלוסיית העוזבים, ואילו בגילאים 41-50 אחוז הנוטשים מגיע ל-33. ניתוח נוסף של מאפייני הנוטשים, מציג ששיעורם בקרב הגולשים הנשואים כפול בהשוואה לגולשים רווקים.

יצירת קשרים חדשים - לעומת שימור קיימים

המחקר מחלק את משתמשי הרשתות החברתיות לשני סוגים – חדשנים, ושמרנים. לטענת החוקרים, החדשנים משתמשים ברשתות החברתיות לצורך יצירת קשרים חדשים וזירה לביטוי אישי, בעוד השמרנים משתמשים ברשתות החברתיות בעיקר על מנת לשמר קשרים חברתיים עם חברים קיימים ובני משפחה. ההפרדה העיקרית בינם נעשית בעיקר על בסיס גיל, מגדר, ומצב משפחתי. השמרנים בדרך כלל צעירים יותר, נשואים ובעלי השכלה אקדמאית, ואילו החדשנים הם גברים שמבלים זמן רב באינטרנט.

דווקא החדשנים, שעושים שימוש מגוון יותר ברשת החברתית, הם גם אלה בעלי הנטיה לעזיבה. החוקרים מסבירים שהעזיבה נעשית בדרך כלל עקב אכזבה שנובעת מחוסר הצלחה להרחיב באופן ניכר את קשריהם החברתיים והמקצועיים.

פרופסור מש וצביה אלגלי מסכמים את הירידה בקרנן של הרשתות החברתיות, בכך ש"חיפוש ויצירת קשר עם חברים מבית הספר, בני משפחה וחברים קרובים, מתאפשר באמצעות הרשתות החברתיות", אבל למרות שהשימוש ברשתות החברתיות יכול לעיתים להיות תחליף הולם לשימוש בטלפון, " פעילות זו כרוכה בתוספת של זמן לזמן שהגולש עושה שימוש ברשת. אם אין ברשותך זמן עודף, האכזבה מהשימוש ברשתות חברתיות תגיע מהר ואיתה הנטישה".

התעלמות מצעירים מתחת לגיל 18

עם זאת, חשוב לקחת את המחקר בערבון מוגבל. המדגם אמנם מייצג חלק מרכזי באוכלוסיה הישראלית, אך מתעלם מצעירים מתחת לגיל 18. צעירים אלו מהווים אחוז ניכר מהמשתמשים ברשתות החברתיות, במיוחד לאור העובדה שישנן רשתות חברתיות מסוימות שמכוונות לקהל יעד מסוים זה. כמו כן, המחקר מתמקד ברשתות חברתיות ישראליות בלבד, בעוד הגולשים הישראלים לא מגבילים את עצמם לאתרים ישראליים בלבד ומשתמשים גם ברשתות בין-לאומיות, דוגמת פייסבוק ומייספייס.