"ברשתות החברתיות, כל אדם הוא מותג"

משתתפי הפאנלים ב-Com.vention, כנס האינטרנט של דה מרקר, מאמינים בויקיפדיה ובפייסבוק, לא מפרסמים מותגים סתם כך, ולא חושבים שהאינטרנט תחליף את המגזינים או הטלוויזיה

למעלה מ-3,000 איש גדשו את ComVention – כנס האינטרנט של דה מרקר. הכנס נפרס על פני יומיים, כאשר היום הראשון הוקדש בעיקר לאורחים מחו"ל, שדיברו על רשתות חברתיות וכלכלת האינטרנט, ואילו היום השני התמקד בתעשיית האינטרנט המקומית.

(2:30 דק')
צילום ועריכה: מיכל וגנר

האורחים כללו אושיות רשת כקרייג ניומארק (קרייג-ליסט), הבלוגר רוברט סקובל, ג'ף פולבר ודייויד סייבל. אך אפילו הסחבקיות של קרייג ("תודה לכל האנשים שאמרו לי שהייתי מוצלח בתפקיד ג'ורג' קונסטנזה בסיינפלד") לא הצליחה למשוך את המבקרים למלא את אולמות הפנלים. אלו אמנם לא עמדו בשיממונם, אך עיקר הפעילות התקיימה מחוץ לאולמות, במתחם הכנס ועל הדשא, שם התחככו המבקרים זה בזה, ופגשו את השמות שמאחורי רשימות אנשי הקשר באימיילים ובפייסבוק. מספר מבקרים הודו בפה מלא כי הגיעו אך ורק על מנת לגייס משקיעים לחברה שהם עומדים בראשה, או לחברות שהם מנסים לקדם.

למרות אווירת הסחבקיות הכללית והפניה בשמות פרטיים אחד לשני, לא כל האורחים הוכיחו רוח ספורטיבית. כך, לדוגמה, כאשר הבלוגר רוברט סקובל נשאל על ידי אחד הכתבים איך היה לשחק לצד טום קרוז ב'משימה בלתי אפשרית 3' (בדיחה שהתייחסה לכך שסקובל מזכיר במראהו את השחקן פיליפ סימור הופמן, שכיכב בסרט), הוא הזעיף את פניו, מלמל ש"זה בכלל לא מצחיק" והסתלק מהמקום.

משתמשים בטכנולוגיה כדי לרמות

סקובל היה אחד המשתתפים בפנל What's Ahead: Future Trends & Revenue Models, לצד היזם יוסי ורדי, דייויד סייבל (סגן נשיא Wunderman), אליעזר לוביץ' (סגן נשיא מחלקת העסקים של קודאק), ומשה ליכטמן (נשיא מרכז הפיתוח של מיקרוסופט ישראל). משתתפי הפאנל הציגו את חזון האינטרנט שלהם, אך הודו שהאינטרנט לא תבוא על חשבון טכנולוגיות אחרות או דברים קיימים: "שום דבר לא ייעלם מחר", אמרו משתתפי הפנל, "הדואר לא הולך, המגזינים לא הולכים, הטלוויזיה לא הולכת".

במהלך הפנל, הודה סקובל: "לבן שלי יש אייפון, והחוויה שלו בבית ספר שונה מהותית מזו שהיתה לי. יש לו את ויקיפדיה, ויש לו רשימת אנשי קשר מכובדת בפייסבוק. אם יש לו שאלה על ישראל הוא יכול לפנות ישירות למומחה במקום לקרוא ספר בן 30 שנה או להקשיב למורה".

"האם הוא משתמש בזה כדי לרמות בבחינות?", נשאל סקובל.
"בהחלט".

תמונת פנל

"יש לי אקס בוקס 360 במשרד"

דייויד סייבל הביא נקודת מבט אחרת על הרשתות החברתיות: "ברשתות החברתיות כל אדם הפך למותג, אבל אנחנו לא מקבלים על זה כסף. בסופו של דבר נגיע למצב שבו נקבל כסף כדי שהמפרסמים יגיעו אלינו".

דבריו חוזקו על ידי רוברט סקובל, שאמר: "אני לא לובש שום דבר שיש עליו סמל או לוגו. למה שאני אפרסם אותם אם הם לא משלמים לי?"

סייבל התייחס מאוחר יותר גם לטלוויזיות החדשות, וטען: "אקס בוקס היא מה שמקדם את הטלוויזיות - והגיימרים הם מי שקונים את הטלוויזיות הגדולות. הטרנד קיים, ואנחנו נראה את זה זז מהשוליים למרכז". כשנימת ספקנות קלה עלתה בקהל, הוא חתם את דבריו באומרו: "יש לי אקס בוקס 360 במשרד".