אקטיביזם בלוגרי

מי גובלת בלבנון מדרום? על פי אתר רשמי של האו"ם, מתברר שפלסטין. אלא שבלוגרית ישראלית נמרצת ומייל שרשרת גרמו לאו"ם לתקן את המשגה

הכל התחיל במייל שרשרת - מאלה שנשלחים בתפוצה רחבה וקוראים לנו לעשות משהו: למחות, לתרום, לפעול. בדרך כלל המקסימום שאנו עושים זה להעביר את המייל הזה לעוד כמה אנשים ולשכוח ממנו. אבל כשהבלוגרית הישראלית לייזה רוזנברג קיבלה מייל שרשרת שמפציר במכותבים אליו לפנות לאו"ם ולמחות על השימוש במילה "פלסטין" במקום "ישראל" באחד האתרים שלהם - החליטה רוזנברג לעשות זאת.

הטקסט שעורר עליו את זעמם של הגולשים הישראלים הופיע באתר ה-UNDP - רשות האו"ם לפיתוח - המארגנת ומעורבת פרוייקטי סיוע שונים למדינות עולם שלישי, בין השאר בפרוייקט OLCP ("מחשב נייד לכל ילד"). וכך היה כתוב באתר: "הרפובליקה הלבנונית היא מדינה קטנה והררית במערב אסיה, על שפת החוף המזרחי של הים התיכון. לבנון גובלת בסוריה מצפון ובמזרח, ובפסלטין מדרום".

בתלונתה, שהוגשה באמצעות מנגנון התגובות באתר, ציינה רוזנברג שאתר ה-UNDP, המהווה אתר אינטרנט רשמי של האו"ם, אמור לשקף אף הוא את המדיניות הרשמית של האו"ם - כאשר על פי מדיניות זאת, המדינה הגובלת בלבנון מדרום היא ישראל, ולא פלסטין. כמו כן ציינה רוזנברג כי היא מעלה בבלוג שלה, הנכתב בשפה האנגלית, פוסט על הנושא - וכי תעלה אליו גם את תגובת האו"ם לכשזו תתקבל.

תוך שעות ספורות קיבלה רוזנברג מענה, בו הודיעו לה כי "הטעות תוקנה", וכי המונח שונה מ"פלסטין" ל"ישראל".

"האו"ם חייב לעשות כמיטב יכולתו לדאוג שמשגים כאלו לא יתרחשו. יחד עם זאת, הופתעתי לטובה מהמהירות בה הנושא טופל", אמרה רוזנברג. "אף על פי כן, אני לא יכולה שלא לתהות אם הנושא היה מטופל בצורה כל כך מהירה ויעילה אלמלא הייתי מודיעה להם שכתבתי עליו, ושאמשיך לכתוב, בבלוג שלי, אליו קיבלתי כניסות גם מה-UNDP וגם מלבנון לאחר הגשת התלונה".