אפל פרוצה

אפל חושפת: יותר ממיליון מכשירי iPhone בעולם נפרצו לשימוש ברשתות סלולר אחרות. האם גם אתם כבר חלק מהמיליון העליון?

השבוע דיווחה Apple כי מאז ינואר 2007 מכרה החברה 3.7 מיליון יחידות של מכשיר ה-iPhone. עם זאת, AT&T, חברת הטלפוניה היחידה שפועלת עם ה-iPhone, דיווחה כי אצלה פעילים רק כשני מיליון מנויים. התעלומה הגדולה: לאן נעלמו 1.7 מיליון מכשירים?

בכירים בתעשייה חושפים את מה שידוע לאפל ולאנאליסטים מזמן: אפל מוכרת הרבה יותר טלפונים "פרוצים" מהצפוי. הטלפונים מותאמים על ידי משתמשים והאקרים לשימוש עם כרטיסי SIM של רשתות סלולריות שונות. מרבית הטלפונים הסלולריים נפרצו במדינות בהן אין הסכם בין אפל לבין המפעילות הסלולריות. על פי ההערכות, שניים מתוך שלושה טלפונים מחוץ לארצות הברית הם פרוצים. בסין המצב קיצוני יותר: תשעה מתוך כל 10 טלפונים, פרוצים.

הפסד כספי לחברה

על פי ההסכם של אפל עם המפעילה AT&T, תקבל זו אחוז מסוים מהרווחים. לפיכך נראה כי מכירת מכשירים שנפרצים לאחר מכן אינה מיטיבה עם אפל - מדובר בהפסד בסדר גודל שבין 300 ל-400 מיליון דולר עבור כל מיליון מכשירים שנמכרים. לכאורה, הפסד שולי עבור אפל, שדיווחה על הכנסות של 24 מיליארד דולר ב-2007. אך ככל שאפל תמכור יותר טלפונים, כך יגדל ההפסד היחסי.

אך האם טלפונים פרוצים באמת מזיקים לאפל? נראה שלא. אם נתקלתם בחבר שיש לו iPhone, ודאי לקחתם את הצעצוע הסקסי הזה ליד ושיחקתם איתו. המכשירים, שהופכים נפוצים יותר ויותר ברחבי העולם, יוצרים באזז ופרסום רב גדול עבור החברה. עד שלא תגעו בטלפון הזה, לא תבינו באמת עד כמה הוא מושך. "בכל פעם שטלפון כזה מגיע אל מחוץ לארצות הברית הוא מעלה את המודעות למוצרי החברה", מודים בכירים באפל. הדבר עוזר לאפל יצור קשרים עם חברות סלולריות מקומיות שרוצות לשווק את המכשירים ולחלוק ברווחים.

כדאי לאפל להלחם בתופעה?

"אפל עצמה נסתה להלחם בטלפונים הפרוצים, אך ככל הנראה שינתה את המדיניות שלה", רומז ג'ין מונסטר, בכיר בחברת האנליסטים האמריקאית Piper Jaffray. בתחילת הדרך שחררה אפל עדכונים למכשיר באמצעות תוכנת ה-iTunes. אלו נועדו לחסום את השימוש בטלפונים הפרוצים, אך המשתמשים הצליחו למצוא את הדרך לפרוץ כל עדכון שיצא.

"אפל יכלו למכור מכשירים פתוחים לשימוש בכל רשת במחיר גבוה יותר, אך הם בחרו לא לעשות זאת", אמר מונסטר והוסיף: "בטווח הקצר ירידה ברווחים עשויה להיות להם כדאית, כדי שה-iPhone יופץ בעוד ועוד שווקים". "הדבר הטוב ביותר שיכול לקרות ל-Apple זה שכמה שיותר מכשירים יופצו ברחבי העולם", הוא מסכם.

הדאגה האמיתית של אפל היא קצב המכירות של ה-iPhone. עד סוף 2008 מצפים בחברה למכור כ-10 מיליון מכשירים, כאשר עד עתה, כאמור, נמכרו פחות מ-4 מיליון. אי העמידה ביעדים - כמו גם היקף הפריצות למכשירים שנמכרו - הם אחד מהגורמים שגרמו למניית אפל לצנוח ב-34% מתחילת השנה. החלשות השוק הכללית וההאטה הכללית בשוק גרמו לאנליסטים להעריך כי אנשים יוציאו פחות ופחות כסף על מוצרים כמו iPod ו-Macbook, שני להיטיה הנוספים של החברה, שנחשבים יקרים יחסית.

"למרות ההאטה הכללית בשוק, תוכל אפל לעמוד בתחזיות אם יציגו שדרוג משמעותי ב-iPhone (העברתו לדור שלישי, או הוספת GPS), או הוזלת מחיר המכשיר", מסכמים האנליסטים.