רומן קצר מועד

משרד התקשורת קיצר את משך תקופת ההתחייבות לחברות הסלולריות לתקופה של 18 חודשים. התקנה החדשה תיכנס לתוקף באמצע חודש פברואר

משרד התקשורת קיצר את משך תקופת ההתחייבות של לקוחות פרטיים לחברות הסלולריות לתקופה מירבית של 18 חודשים במקום 36, כפי שנהוג היה עד היום. כמו כן חייב המשרד את החברות להציע מעתה והלאה ללקוחותיהן הפרטיים תכניות אפקטיביות ואטרקטיביות שאינן דורשות תקופת התחייבות.

התקנה החדשה תיכנס לתוקף תוך שבועות ספורים, ככל הנראה מאמצע חודש פברואר, ואינה חלה רטרואקטיבית. המשמעות היא כי מי שכבר רשום לתכנית של 36 חודשים, וכל מי שיירשם עד שהתקנה תיכנס לתוקף, לא ייהנה מתקופת ההתחייבות המקוצרת. יצויין כי התקנה החדשה אינה חלה על מנויים עסקיים, אלא על לקוחות פרטיים בלבד.

שר התקשורת, אריאל אטיאס, הסביר כי התקנה החדשה תקל על המעבר בין חברות הסלולר, תעודד את התחרות ותוביא להוזלת מחירים. עוד ציין אטיאס כי "השינוי משלים את רפורמת ניידות המספרים, בכך שהוא מאפשר ללקוח שמעוניין לעבור חברה, בתום תקופת התחייבות קצרה, לשדרג את מכשיר הסלולר שלו וגם לשמור על המספר שלו כולל הקידומת".

מעגל כבילה מתמדת

בשנים האחרונות נהגו חברות הסלולר לחייב את מנוייהן הפרטיים בתקופות התחייבות ארוכות, בדרך כלל של 36 חודשים. לעיתים היתה ההתחייבות לתכנית תעריפים ספציפית, אולם לעיתים, ובעיקר לקראת כניסת ניידות המספרים לתוקף, אך ורק להשארת המנוי ברשותו של המפעיל. הפרה של התחייבות מעין זו היתה כרוכה בקנס יציאה משמעותי, שיכול היה להגיע אף לסכום של כ-1,500 שקלים.

כיום עומדות ההתחייבויות לחברות תקשורת בעולם המערבי על תקופות שנעות בין 12 ל-18 חודשים, ולעיתים רחוקות גם 24 חודשים. כיוון שאורך חיי מדף ממוצעים של מכשיר סלולרי הינו כשנתיים, הרי שתקופת התחייבות של 36 גורמת למנוי שחפץ במכשיר חדש להיקשר בהסכם נוסף עם החברה הסלולרית, הסכם שמגביל אותו לתקופת התחייבות חדשה.

מצב דברים זה מכניס את המנוי למעגל של כבילה מתמדת, שכן בכל פעם שהמנוי מעוניין לשדרג את מכשיר הסלולר שלו עליו לחדש את ההתחייבות ל-36 חודשים נוספים, בין אם לתכנית או לרשת.

מנכ"ל משרד התקשורת מרדכי מרדכי התייחס לענין ואמר כי :"בעידן בו לקוחות נוטים להחליף את מכשיר הטלפון הסלולרי בממוצע כל שנתיים, אין הצדקה להתחייבות של המנויים לחברות הסלולריות לתקופה ארוכה של 36 חודשים".