אינטרנט אדום

אתרי האינטרנט הגדולים יהבהבו באדום בכל התקפת קסאם. צדיקות או צביעות?

באתר דה-מרקר מדווחים היום כי בעקבות יוזמה של חברת אידאולוג'יק כל אתרי האינטרנט הגדולים ישתפו פעולה במיזם חברתי. במסגרת היוזמה, יהבהב המסך באתרי האינטרנט הגדולים באדום כל פעם שתשמע בשדרות אזעקת "צבע אדום".

מטרת היוזמה היא להעלות את המודעות למתרחש בדרום אצל שאר אזרחי המדינה, שחיים בהרגשה של עסקים כרגיל. המיזם כולו הולך בעקבות יוזמה שהתקיימה ביולי האחרון ושבמסגרתה סגרו 100 אתרים גדולים את פעילותם לרגל יום השנה לחטיפת של החיילים אהוד גולדווסר ואלדד רגב.

יוזמה מזיקה לאינטרנט הישראלי

לפני שניגש לעניין עצמו צריך להגיד כמה דברים. נפילת קסאמים כדבר שבשגרה בשדרות וביישובי עוטפי עזה היא דבר בלתי מקובל לחלוטין. אם אחוז אחד מהקסאמים שנופלים בשדרות היה נופל בתל אביב, בירושלים או במקום אחר שלמקבלי ההחלטות בארץ הזאת עדיין אכפת ממנו במידה מסוימת כבר היו מזדעזעות פה אמות הסיפים, ומקבלי ההחלטות היו נוקטים בכל פעולה אפשרית על מנת לשנות מיידית את המצב ולהפסיק את ההתעללות בתושבים.

עצם העובדה שהקסאמים ממשיכים לפול והמדינה אינה מציעה בינתיים לתושבים שום פתרון אמיתי ושום אופק קיומי, היא תעודת עניות למדינת ישראל וליחס המחפיר שלה לתושביה. המדינה לא נותנת לתושבים בשדרות פתרון מלבד לשבת ולספוג קסאמים. יש בהחלט משהו מרגיז בעובדה שאנחנו, שחיים בשאר חלקי ישראל, ממשיכים בחיינו כרגיל, ומבחינת תושבי שדרות תחושת העלבון הזו בוודאי חדה עוד הרבה יותר.

היוזמה החדשה בהחלט תתרום להעלאת המודעות למתרחש בשדרות אצל שאר תושבי ישראל. ומהבחינה הזו זו יוזמה מוצדקת ומבורכת, אבל רק מהבחינה הזו. מכל בחינה אחרת היא מטופשת, לאומנית ומזיקה לאינטרנט הישראלי.

למה לטפל בבעיות, בואו נציק לגולשים

בישראל הקפיטליסטית והאובר-פטריוטית של שנות האלפיים כל אמצעי תקשורת נחשב כמועמד מיידי להלאמה בהתאם לכל גחמה של יועץ יחסי ציבור. לקברניטי החברה שלנו לא מספיק שהם מלחיצים אותנו במהדורות החדשות בטלויזיה, הם רוצים לחדור גם לתוך המחשב שלנו. גם מי שמבקש להתרחק לתוך המחוזות הוירטואלי חייב לדעתם לסבול את העולם האמיתי שהם מנהלים.

הגולש הישראלי אינו יכול כמו גולש נורמלי בכל מקום אחר בעולם לחזור הביתה בערב, להתיישב מול המחשב ולקרוא בנחת באתר זה או אחר. הגולש הישראלי הוא גולש פוליטי ולכן הוא צריך לשאת את עוולות וסבלות מדינת ישראל על גבו במהלך הגלישה. לכן הוא יצטרך לספוג צפצופים, הבהובים אדומים ושאר הצקות על מנת להוכיח את הזדהותו עם המטרה הגדולה.

לפי ההגיון של היוזמה החדשה הסבל הקטן שכל אחד מאיתנו יסבול במהלך הגלישה יהא אות לכך שאנחנו מזדהים עם תושבי שדרות. בשם הפטריוטיות באות קבוצות ובמקום לנקוט בפעולה ממשית שתדרוש מהם מאמץ כנה ואמיתי יותר, הן מתמקדות בהמצאת מכשולי גלישה שיציקו ויכבידו על גולשי ישראל התמימים. באמת קשה לחשוב על אקטיביזם פוליטי מסוג ירוד ונלוז יותר. מה השלב הבא, סריות של פופ-אפים עם תמונות של גלעד שליט?

ומה אחר כך? אולי נוסיף סדרת רעידות במסך כל כמה דקות לכבוד חסרי הבית שקופאים בחורף? ואולי כמה דקות של ערבול העברית ברשת לזכר ההתעללות בעובדים הזרים בישראל? והחשכה של חצי מסך למען המשפחות הרעבות? - יש כל כך הרבה סבל בישראל, במקום לטפל בו פשוט הרבה יותר להציק לגולשים.

את מי זה משרת?

כדאי לשים לב גם ממי מגיע המין החדש הזה של אקטיביזם פוליטי. חברת אידאולוג'יק היא חברת אינטראקטיב, כלומר חברת פרסום באינטרנט. כשעובדי אידאולוג'יק לא עסוקים בהגנה על תושבי שדרות על ידי הצקה לשאר גולשי המדינה הם יוצרים מסעות פרסום אינטרנטיים לחברות כמו אינטרנט זהב, קוקה-קולה ואורנג'. זו אגב אותה חברת פרסום שמייסדיה מנהלים בימים אלו מגעים למכור את חציה על פי שווי של 136 מליון שקל והיוזמה המחוכמת החדשה שלהם בטח לא מפריעה לדיוני התמחור שהם עסוקים בהם כרגע.

העובדה שהנושאים האקטואלים שעל הפרק נרקחים במשרדי פרסום הם ללא ספק סימן מדאיג בשביל הדמוקרטיה הישראלית ועוד דוגמה להפרטה של הפטריוטיות במדינת ישראל. כאן סמלי במיוחד שם החברה הרלבנטית. 'אידאולוג'יק', שמה של החברה הוא הטיה אמריקאית אופנתית למילה 'אידאולוגי', שרומז שבימינו גם אידאולוגיה היא עניין של פרסום, שיווק ובראנדינג.

לרוע המזל מנהלי האתרים השונים בארץ נעמדים כהרגלם בשורה מתוחה במטרה להפגין את אותה הפטריוטיות שהם מדמיינים שנדרשת מהם כמנהלים של אמצעי תקשורת בישראל. בישראל המקרתיסטית של שנת 2008 כל בעל אתר שיסרב לשתף פעולה עם יוזמה פטריוטית מסתכן בכך שיואשם בחוסר פטריוטיות. החברה היחידה ששמרה על שפיות היא חברת גוגל שלמרבה המזל עדיין מעריכה יותר את חופש הבחירה של משתמשיה ולא משכירה את עצמה לכל תעלול יחסי ציבור הדורש מאמצעי התקשורת לעמוד דום.

אז לפני שאתם מוחאים כפיים ליוזמה של אידאולוג'יק, תחשבו כמה תוכן אמיתי יש בה, למי היא עוזרת ואת מי היא באמת משרתת? את תושבי שדרות או את בעלי אידאולוג'יק?