תפוח בגודל 2 ס"מ

תכירו: MacBook Air, הנייד החדש של אפל, במשקל 1.3 ק"ג ובעובי פחות מ-2 ס"מ. עוד הכריזה החברה על שירות השכרת סרטים ב-iTunes ושדרוגים למספר מוצרים קיימים, ביניהם ה-iPhone וה-iPod Touch<BR>

בנאום הפתיחה של וועידת מקוורלד 2008 שנערך אתמול (ג') בסן פרנסיסקו, הציג מנכ"ל אפל סטיב ג'ובס את ה-MacBook Air - מחשב נייד דק וקל ששמועות אודותיו מסתובבות ברשת זה מספר שבועות, ושלקוחות החברה מצפים לו זה מספר שנים.

ל-MacBook Air יש מסך בגודל 13.3 אינץ' והוא שוקל כ-1.3 ק"ג, ועוביו נע בין 4 מ"מ ל-1.9 ס"מ. לפי אפל, מדובר במחשב הנייד הדק ביותר בעולם. הוא מגיע עם עם מעבד Core 2 Duo במהירות 1.6GHz וזיכרון בנפח 2GB, וכולל מצלמת רשת וסוללה ל-5 שעות. המחיר ההתחלתי של ה-MacBook Air הוא כ-1,800 דולר, והוא צפוי להגיע לחנויות בארה"ב בתוך שבועיים.

אפשרויות שדרוג חיצוניות

בניגוד לציפיות, ה-MacBook Air אינו חופשי לחלוטין מחלקים נעים, והוא מגיע עם כונן קשיח בגודל 1.8 אינץ' בנפח 80GB, ולא עם כונן פלאש (SSD). עם זאת, אפשר לשדרג את הכונן ל-SSD מהיר וחסכוני יותר, בנפח 64GB, תמורת כ-1,000 דולר.

אפשרויות שדרוג נוספות כוללות מעבד במהירות 1.8GHz תמורת 300 דולר, וכונן אופטי חיצוני תמורת כ-100 דולר - ל-MacBook Air אין כונן אופטי מובנה. כתחליף לכונן האופטי החיצוני, אפל מציעה גם תוכנה חדשה בשם Remote Disc, שמאפשרת ל-MacBook Air "להשאיל" כונן אופטי ממחשב אחר, מק או PC, המחובר אליו ברשת.

למעשה, מעט דברים מובנים בנייד הדק, והוא מציע רק חיבור USB 2.0 אחד, יציאת אודיו, חיבור למסך חיצוני המחייב שימוש במתאם, וחיבור לחשמל. ה-MacBook Air תומך ב-Bluetooth 2.1 EDR וב-802.11n.

משטח המגע (Trackpad) של ה-MacBook Air תומך בטכנולוגית MultiTouch, ומאפשר תפעול באמצעות מספר אצבעות באותו זמן, בדומה ל-iPhone. במהלך הנאום הדגים ג'ובס כיצד אפשר לסובב תמונה על המסך על ידי סיבוב אצבע אחת סביב השניה במשטח המגע, ולהגדיל תמונות על ידי הצמדת שתי אצבעות על המשטח והרחקתן זו מזו.

בדומה למכשירי ה-iPod וה-iPhone, הסוללה של ה-MacBook Air אינה ניתנת להחלפה באופן עצמאי, וכך גם הזיכרון והכונן הקשיח. אפל תציע סוללה חלופית תמורת כ-130 דולר, והתקנה בחינם.

סרטים להשכרה ב-iTunes

לפני שהתפנה להציג את ה-MacBook Air בסוף הנאום, הציג ג'ובס שירות חדש להשכרת סרטים בהפרדה גבוהה דרך iTunes. משתמשים יוכלו להוריד למחשבם סרטים אותם יוכלו לשמור למשך 30 יום מרגע ההורדה, ו-24 שעות מהרגע בו יתחילו לצפות בהם. הסרטים יפעלו על מחשבי מק ו-PC, ועל נגני iPod ו-iPhone.

אפל תציע להשכרה ב-iTunes יותר מ-1,000 סרטים מכל אולפני הקולנוע הגדולים:
Disney‏, Fox‏, Lionsgate‏, MGM‏, Miramax‏, Newline‏, Paramount‏, Sony‏, Touchstone‏, Universal ו-Warner Bros.

הסרטים יגיעו לחנות 30 יום אחרי יציאת ה-DVD. עם זאת, רק כ-100 מהסרטים יוצעו להורדה בהפרדה גבוהה; הסרטים האחרים יוצעו להורדה באיכות DVD רגילה. לפי ג'ובס, בחנות iTunes נמכרו עד כה יותר מ-4 מיליארד שירים.

לצד שירות ההורדות, הציג ג'ובס את Apple TV Take 2, שדרוג תוכנה למכשיר שמאפשר להציג תכנים מהמחשב על הטלוויזיה בחיבור אלחוטי. השדרוג יאפשר להשכיר סרטים ולקנות מוסיקה ישירות מהמכשיר, ללא צורך במחשב, וכן להוריד פודקאסטים ולצפות במצגות תמונות משירות ‎.Mac או פליקר ובקטעי וידאו מיוטיוב.

שדרוג התוכנה יהיה זמין להורדה בחינם עבור משתמשי Apple TV, ואפל הוזילה את מחיר המכשיר ל-כ230 דולר במקום כ-300, עבור הדגם עם כונן קשיח בנפח 40GB, וכ-330 דולר במקום כ-400 דולר עבור הדגם עם כונן קשיח בנפח 160GB.

שדרוגים ל-iPhone ול-iPod Touch

עוד התייחס ג'ובס בנאומו ל-iPhone, הטלפון הסלולרי המצליח שהציגה אפל ביוני השנה, ול-iPod Touch, נגן ה-iPod המבוסס על אותו ממשק מגע. אפל צפויה להשיק בפברואר השנה ערכת פיתוח תוכנה ל-iPhone עבור חברות צד-שלישי, באמצעותה יוכלו חברות נוספות ליצור יישומים שיפעלו על הטלפון של אפל. עד כה, אפל היתה ספקית התוכנה הרשמית היחידה עבור ה-iPhone.

כדי "להקל על הציפיה" לפני השקת ערכת הפיתוח, הציג ג'ובס מספר עדכונים קטנים שיהיו זמינים בעדכון תוכנה חינמי לבעלי המכשיר. אלו כוללים, בין היתר, אפשרות חדשה לזיהוי מיקום המכשיר ביישום המפות, קיצורי דרך דמויי וידג'טים לאתרי אינטרנט שיופיעו במסך הראשי של המכשיר, תמיכה במספר נמענים בהודעות SMS, וכן שיפורים לנגן המדיה.

מלבד ה-iPhone, גם ה-iPod Touch זוכה למספר יישומים חדשים, שיהיו זמינים לרכישה עבור בעלי המכשיר תמורת 20 דולר, ויצורפו לכל המכשירים החדשים שימכרו מעתה. יישומים אלו כוללים את תוכנות הדואר, המפות, המניות, הרשימות ומזג האוויר שפועלות כבר ב-iPhone, ואשר עד כה לא היו זמינות עבור ה-iPod Touch, המבוסס על אותה תשתית טכנולוגית.

גיבוי ברשת

ג'ובס פתח את הנאום בהתייחסו ללאופרד, הגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה של אפל, שזכתה להצלחה הן במכירות והן בביקורות מאז יצאה רק לפני מספר חודשים. אחד הפיצ'רים הבולטים בלאופרד הוא Time Machine, מערכת גיבוי נגישה וידידותית במיוחד, שעד כה לא תמכה בגיבוי לכוננים ברשת.

כפתרון לכך, הציג ג'ובס את Time Capsule, גרסה חדשה לנתב האלחוטי AirPort Express של החברה, שכוללת כונן קשיח מובנה בנפח 500GB או 1,000GB. מכשירי AirPort Express כבר כללו שרת קבצים, אבל זה הצריך חיבור של כונן USB חיצוני, שלא היה כלול במחיר המכשיר.

הגרסה של Time Capsule עם כונן בנפח 500GB עולה כ-300 דולר, והגרסה עם כונן בנפח 1,000GB עולה כ-500 דולר. מלבד הכונן הקשיח המובנה, Time Capsule כוללת נקודת גישה אלחוטית התומכת בתקנים 802.11n Draft 2.0 וכן 802.11a/b/g, שלושה חיבורי Gigabit Ethernet, וכן חיבור USB לכונן קשיח נוסף או למדפסת, לשימוש כשרת מדפסות.

תמונות נוספות

תמונה: MacBook Air (צילום: יח"צ)

תמונה: MacBook Air (צילום: יח"צ)

תמונה: Apple TV (צילום: יח"צ)

תמונה: iPod Touch (צילום: יח"צ)