חדל ברברת ברשת

רשת הבלוגים Gawker משנה את שיטת התיגמול של כותביה ותשלם להם בונוסים על צפיות בפוסטים. הדרך אל העושר?

חברת המדיה Gawker Media, המפעילה 15 בלוגים בולטים ומשפיעים, ביניהם Lifehacker, Gizmodo ו-Valleywag, משנה את שיטת תגמול הבלוגרים שלה. בשיטה הישנה קיבלו הבלוגרים באתרי החברה 12 דולר עבור כל פוסט; כעת הם יקבלו תשלום על פי מספר הצפיות.

במכתב לבלוגרים הפועלים במסגרת אתרי החברה התלונן המייסד, ניק דנטון, על כך ששיטת התשלום הישנה עודדה נפחים אדירים של פוסטים ללא תוכן אמיתי.

הפסיקו להציף את הרשת

"בימים הראשונים של עידן הבלוגרים המסחריים התדירות היתה המפתח להצלחת אתר: Engadget הוביל משום שהפיק 24 פוסטים מדי יום, בעוד ש-Gizmodo, שחשש להמם את הקהל - הקפיד על תריסר אייטמים ביום. למדנו את השיעור הזה ונשבענו לא להפיק יותר מדי לעולם. אבל כעת הגענו לגבולות של נפח לשמו. הקוראים לא יכולים לעמוד ביותר מזה והשגשוג של בלוגים ושירותי חדשות חברתיים כדוגמת Digg שינו את החוקים", כותב דנטון.

"במקום שבעבר סבל ממחסור בגישה ובפרשנות יש עכשיו עודף, ומה שיש לו דרישה גדולה ומעט אספקה הוא חומר ששווה לינק, ובכך אני מתכוון למזכר סודי, תמונת ריגול, טבלה, דרשה מנומקת כהלכה, רשימה או חדשות בלעדיות", הבהיר וציין כי "המטרה שלנו היא לא לאפשר סיפוק לכותב או שעשוע לחבריו, אלא למשוך קהל רחב יותר לאתר".

על פי שיטת הבונוסים החדשה, כל אתר ברשת Gawker יקבע תעריף מסוים עבור 1,000 צפיות. אם מכפלת כמות הצפיות האתר תגיע ליותר משכר הבסיס שמקבל הבלוגר מ-Gawker - הוא יזכה לתוספת לשכר. כך, לדוגמה, בלוגר שמקבל חמישה דולרים עבור אלף צפיות, ומגיע למיליון צפיות בחודש - ירוויח 5,000 דולר בחודש. עם זאת, שיטת התשלום החדשה אינה מבוססת על הקלקות על פרסומות, אלא על צפיות בפוסט בלבד.

תגובות מעורבות בבלוגוספירה

דנטון אמנם מבטיח שהמנגנון החדש יתגמל כוכבים עולים בצורה מיידית, לפני שהמתחרים מצליחים לחטוף אותם וכן תאפשר קבלת תשלום על פוסטים ישנים, אך התגובות בבלוגוספירה היו מעורבות, בלשון המעטה.

בבלוג Valleywag, שדיווח לראשונה על הידיעה, שמו כתמונת אילוסטרציה לכתבה את תמונתו של לורד הרשע דארת' ודאר ממלחמת הכוכבים. בבלוג Geek News Central נכתב שהמהלך של Gawker הוא קצר רואי, מאחר שמה שחשוב הוא לא כמות הצפיות בבלוג, אלא מידת השפעתו על קוראיו ועד כמה הם מעורבים.

בבלוג Clickety Clack כבר התעניינו באפשרויות הארביטראז' - האם יהיה רווחי לשלם לאלפי סינים כדי ללחוץ על לינקים לאתר שלך ולהרוויח כסף, וכמה גולשים חזו התקפות של מחשבי זומבים המקליקים ללא הרף בתוך האתרים.

רק בבלוג Dan Blank ראו במהלך החדש של דנטון צעד מרענן, שיסייע לבלוגוספירה להתגבר סוף סוף על עודף התכנים המציפים את הרשת, ש"מהדהדים את אותו המסר שוב ושוב".