2008: והרי התחזית

עיקרי תחזית IDC לשנה הבאה: מחירי השיחות הסלולריות יעלו, ה"הייפ" סביב הבלוגים יירגע ועוד

מספר המנויים הסלולריים בישראל יחצה במהלך הרבעון הראשון של שנת 2008 את קו תשעה מיליון המשתמשים. בנוסף, דמי הקישוריות יירדו בחודש מרץ ל-25.5 אגורות לדקה, וחברות הסלולר יעלו מעט את מחירי השיחות, על מנת לקזז את הפסדיהן הצפויים. זו חלק מהתחזית השנתית שפירסמה היום (ג') חברת המחקר IDC במסיבת עיתונאים.

מהלכים נוספים הצפויים בשוק התקשורת המקומי בשנה הקרובה הם כניסה של מתחרים חדשים לשירותי השיחות הפנים ארציות, ובזירה העסקית יחלו המפעילות הסלולריות להציע לבעלי עסקים חיבורי פס רחב קבועים מבוססי סלולר.

תחזית IDC התייחסה גם למגמות ברשת הישראלית. על פי הצפי, ה"הייפ" הנוכחי סביב תוכן מבוסס גולשים, כגון בלוגים וסרטונים, עתיד להתאזן, וספקי התוכן יתחילו להפנות את תשומת הלב לכיוון תוכן מקצועי יותר. כמו כן, ספקיות הטלוויזיה ירחיבו במידה משמעותית את נוכחותן ברשת.

ומה היה לנו ב-2007?

בנוסף לתחזית הוצג גם סקר צרכנים שבדק את הרגלינו בשנת 2007. נראה כי השנה המסתיימת היתה שנה "ממוחשבת" במיוחד: 330 אלף מחשבים חדשים נרכשו, כ-11% מהם ניידים, והביאו אותנו לכדי מצב בו בכשליש מבתי האב בישראל יש יותר ממחשב אחד. והכפילות אינה נעצרת במחשבים: כ-12% מהמשתמשים הסלולריים מחזיקים בשני מכשירים בשתי רשתות לפחות.

אולם נראה ששוק הטלפוניה דווקא צריך להתחיל לדאוג מעט, שכן כ-50% מהגולשים עושים שימוש כלשהו ביכולות שיחה קולית באינטרנט באמצעות תוכנות מסרים מיידיים ותוכנות ייעודיות (כמו מסנג'ר, ICQ, גוגל טוק, יאהו, סקייפ וג'הג'ה).

אחוזי ההורדות הבלתי חוקיות הולכים וגואים גם השנה, כש-60% ממשתתפי הסקר מודים שעיקר המוזיקה בנגני ה-MP3 שלהם מקורה בהורדות לא חוקיות. 40% מודים כי הם מורידים סרטים מהרשת. כן ישנו הבדל בין הצעירים למבוגרים: הצעירים משתמשים יותר בתוכנות שיתוף קבצים ומנצלים את הרשת לצפיה בתמונות ובווידאו. זאת, בניגוד למבוגרים, המשתמשים בשירותים "מהוגנים" יותר, כמו בנקאות מקוונת.