סלולרי בסרט

בפסטיבל לסרטים סלולריים ביפן מקרינים קליפים שאנשים צילמו בנוקיה ובסוני-אריקסון שלהם, ועושים כבוד לווידאו הנייד

מבקרי מדיה טוענים לפעמים כי ככל שהטכנולוגיה שלנו הופכת מתקדמת יותר, כך אנחנו נוטים להשתמש דווקא בכלים שמספקים רזולוציות נמוכות יותר. ממצלמות הפילם הישנות עבר הדגש למצלמת הווידאו הביתית וכעת למצלמות הסלולר, שלמרות שאיכות התמונות שהן מייצרות נמוכות מאי פעם - הפכו לפורמט וידאו פופולרי.

אך בשורת מצלמות הווידאו בטלפונים הסלולריים אינה מסתכמת רק ברזולוציה נמוכה, אלא בראש ובראשונה בזמינות חסרת תקדים. כשחצי מאוכלוסיית העולם מחזיקה במכשיר סלולרי ומצלמות וידאו משולבות ביותר ויותר טלפונים - מדובר במהפכה אמיתית. יותר מכך, המצלמות הללו, משום שהן משולבות בטלפון הצמוד, מציעות זמינות תמידית, כך שהאפשרות לצלם ולתעד רגעים יומיומיים בווידאו מוכפלת פי מאות לעומת העידן הקודם.

לצלם מתוך מקרר

אבל הזמינות והשינוי ברזולוציה אינם כמותים בלבד. לדעת רבים, הווידאו הסלולרי יוצר סגנון קולנועי חדש שעומד בפני עצמו. פסטיבל הסרטים הסלולריים, שמתקיים בימים אלו בטוקיו, מבקש להעניק במה ליוצרים הפועלים בתחום. הפסטיבל, שמקבל סרטים ברזולוציות ירודות של 640x480 ואף של 320x240, מציג את הסרטונים בשתי קטגוריות נפרדות - אחת להקרנה על גבי מסך גדול והשניה לצפיה בסלולר. 48 סרטים השתתפו השנה בפסטיבל, מתוך 400 שנשלחו מ-18 ארצות. המנצח, אגב, יזכה בפרס של חצי מליון ין (כ-20,000 ש"ח).

הפסטיבל מבקש להצביע על דעה שזוכה ליותר ויותר הכרה: סרטים סלולריים הם ז'אנר מתפתח ובועט שמאפשר להביא אל המסך רגעים שבעבר היו נעלמים לתהום השכחה. הזמינות המוחלטת של הסלולרי הופכת את הקולנוע לדמוקרטי בהרבה ומביאה אל המסך נקודות מבט שבעבר קשה היה למצוא אותן.

"יום אחד נסעתי במכונית, התבוננתי בצל שמטילה קבוצת עננים שחלפו מעל שדה וחשבתי לעצמי שאני פשוט חייב לצלם את זה, אבל לא היתה לי מצלמה. אפילו אם הייתי ממהר להשיג מצלמה - הסצינה הספציפית ההיא כבר לא הייתה קיימת. בגלל שתמיד יש לך טלפון סלולרי איתך אתה לא צריך אף פעם להחמיץ את השוט המושלם", הסביר בעבר ז'אן-צ'ארלס פיטוסי מדוע עבר מהפקת סרטים רגילים ליצירה בסלולרי, ואף צילם סרט בן יותר משעה על גבי מצלמה סלולרית.

גם משתתפים אחרים בפסטיבל ציינו את הזמינות התמידית של המצלמה בסלולרי, כמו גם שילובה במכשיר מוכר כל כך, כסיבות שהופכות את היצירה לאינטימית ונעימה יותר. ואולי תתפלאו לשמוע שיש גם יתרונות לאיכות. אפילו הפיקסול הגס של הווידאו הסלולרי יכול לעיתים להפוך ליתרון. כשמשתמשים בו בצורה נכונה הוא מעניק לסרטים איכות אמנותית מיוחדת. כך יכול הפורמט הדיגיטלי הירוד לשמש לעיתים דווקא כאמצעי לסיגנון של יצירות שהיו נראות משעממות למדי במצלמת וידאו רגילה.

ויש גם איכויות אחרות, כמו גודל המצלמה למשל. אחד מהסרטים בפסטיבל, אותו הגישה קבוצת תלמידים, צולם כולו בתוך מקרר.

הפסטיבל הגדול בעולם

הפסטיבל היפני ממשיך מסורת שהתחילה ב-2005, בפסטיבל הסרטים הסלולריים שבמרכז פומפידו בפריס. באתר אפשר למצוא רבים מהסרטים הסלולריים שהתמודדו בשנים הקודמות, שמטבע הדברים, חלקם מוצלחים יותר וחלקם פחות.

פסטיבלים סרטים סלולריים הוא שלב חשוב בהכרה של הממסד בצורת האמנות החדשה והמתפתחת. עם זאת, הם לא יכולים להסתיר את העובדה שלפחות בהקשר הסלולרי הפורמט של פסטיבל שמתרחש במקום פיזי מוגדר שבאים אליו לצפות בסרטים מיושן להחריד והאקשן האמיתי כבר קורה במקום אחר. כולם יודעים שהפסטיבל הגדול בעולם לסרטים סלולריים מתחולל כל העת ב-YouTube ובאתרי הווידאו האחרים.