פייסבוק נכנעת ללחץ

בעקבות הביקורת והמחאה המקוונת על מערכת הפרסום החדשה שלה, הרשת החברתית הפופולרית תבצע שינויים ב-Beacon

הלחץ של קבוצת MoveOn כנראה נתן את אותותיו, והרשת החברתית פייסבוק הודיעה כי תשקול מחדש את הטמעת Beacon, מערכת הפרסום השנויה במחלוקת, שמפרסמת פעילויות גולשים (בעיקר צרכניות) מחוץ לגבולות האתר.

הכלי, שמקים הרשת, מרק זוקרברג, כינה "הגביע הקדוש של הפרסום", העלה את חמתם של הגולשים עקב הפרת פרטיות, וקרוב ל-40 אלף חברי פייסבוק חתמו על העצומה המקוונת נגד שילובו באתר. חלק מן הגולשים סבלו מ-Beacon באופן ישיר, ואחרים התרעמו על העובדה שאין באפשרותם לחסום אותו יחידנית.

אמנם המודעות לא תפסו נפח רב בעמוד האישי של הגולש, אלא היו פופ אפים קטנים, אבל זה עדיין הספיק כדי לייצר תהודה רצינית ברחבי האינטרנט. אחד החותמים, מאט פלשצ'ן, אמר: "אם אני הולך לסרט, אני לא מעוניין שגולשים אחרים יראו לאיזה סרט הלכתי. מדוע הם צריכים לדעת את זה?". מרק קרולר, עוד חבר ברשת, אמר: "אני מרגיש מחולל. אם רציתי לחלוק משהו עם חברים שלי, הייתי מספר להם את זה בעצמי".

קונפליקט עקרוני

לפי מגזין BusinessWeek.com הרשת תציג תוכנית חלופית ומעודכנת עוד היום (ה'), משום שלדבריה, "פייסבוק תמיד קשובה לגולשים שלה והיא מחויבת להם". אין זה דבר של מה בכך, מאחר שהחברה תידרש לספק חלופה מהירה שתשביע את רצון המפרסמים, ותצדיק את ההשקעה בסך 240 מיליון דולר מצד מיקרוסופט. באנרים לא יעשו את העבודה.

למעשה, יש כאן קונפליקט עקרוני ואקוטי; הגולשים בפייסבוק רוצים יותר שליטה בקביעת הגבולות הפרסומיים מצד אחד, ואילו הרשת חייבת להלך בין הטיפות ולספק את רצון כולם, מצד שני.

אם תעשה משהו בניגוד לרוח גולשיה, סביר להניח שתאבד אותם. אם תפעל בניגוד לאינטרסים של המפרסמים - תאבד הרבה מהם. מרק גרין, דובר MoveOn סיכם: "אנחנו מקווים שזה יגרור מאבק עקרוני יותר על פרטיות הגולש באינטרנט".