גולשי פייסבוק מתעוררים

ארגון מחאה אזרחי בשם Move On יוצא נגד הרשת החברתית, מאחר שפלטפורמת הפרסום שלה מפרה את פרטיות המשתמשים

חלק מהכוח והקסם של הרשת החברתית פייסבוק, בניגוד לרשתות אחרות, הוא היכולת לשמור על פרטיות המשתמש. אתה חושף רק מה שאתה רוצה לחשוף מול מי שאתה רוצה, זאת, בניגוד לרשתות אחרות בהן כמעט הכל פרוץ.

אבל האיום הרציני הראשון כנגד אותה פרטיות קוסמת כבר החל בתחילת החודש, באמצעות מודעות ה-Beacon, אותן שורות קוד שמופיעות בעמודי המשתמשים (ובעיקר בעמוד של החברים שלהם), ומאפשרות פרסום אישי ומידע על גולשי האתר.

השיטה הזו מעמידה במבחן את העוצמה של הרשת החברתית, המונה למעלה מ-50 מיליון חברים. עד עתה נהנו הגולשים ממציאות פרסומית כמעט סטרילית ובעיקר לא פולשנית, אבל כעת גורמת המציאות הלא וירטואלית, של פרסום חודרני, לגלים ראשונים של ביקורת על האתר הפופולרי.

קבוצת Move On, המכנה עצמה "דמוקרטיה בפעולה", הכריזה על קמפיין ייעודי נגד ה-Beacon של פייסבוק, שיכלול עצומה מקוונת והפצת הבשורה בכל הצינורות האפשריים, כשהצינור המרכזי הוא כמובן אתר פייסבוק עצמו.

אין הפתעות

ברזומה של Move On יש לא מעט מחאות חברתיות - ג'ורג' בוש, הטייקונים הכבדים של וול סטריט והעתיד של האינטרנט עצמו - הם רק חלק מהמטרות שנגדן או בעדן פועל הארגון. אדם גרין, דובר הקבוצה, הסביר: "עם כל הכבוד לפרסום, אף משתמש של פייסבוק לא רוצה שהפרטיות שלו תופר. רבים גילו שרשימות הקניות שלהם לחג המולד פורסמו, ובכלל, החברים שלך יכולים לראות כל מה שאתה קונה".

אם הזמנת סרטי פורנו, קנית מתנה למאהבת שלך או רכשת דברים פחות מפלילים, אבל עדיין אינך רוצה שחבריך יידעו - אין לך שליטה על זה, לפחות לא במציאות הפייסבוקית הנוכחית. מת'יו הפלגוט, סטודנט בן 20 מארה"ב, גילה כך שחברתו הפתיעה אותו וקנתה לו מעיל עור. "לא היה לה מושג, זה הרס לה את כל ההפתעה", אמר בראיון לסוכנות הידיעות AP.

ג'וש מוהר, מחברת Bostis, שמפרסמת בפייסבוק, הגיב לדבריו של גרין: "זו טכנולוגיה חדשה שאנשים צריכים ללמוד להתרגל אליה. אני חושב שהם דווקא עשויים להיות מופתעים לטובה. הכוח של המודעות האלה עבור המפרסמים הוא שהן יכולות להימצא בו בזמן בכל מיני מקומות, ולא מוגבלות למקום אחד. בכל מקרה, אנשים יאשימו את פייסבוק בחדירה לפרטיות שלהם, ולא את החברות המפרסמות עצמן".

ובכל זאת, לא רק ה-Beacon מפרה את השלווה. קבוצת גולשים נוספת באתר "גילתה" פתאום קופסה קטנה, שמופיעה בתחתית הדפדפן ונעלמת אחרי 20 שניות. מסתבר שהתפקיד שלה הוא להתריע בפניכם שאתם עומדים לחלוק מידע עם פייסבוק, אלא אם כן תקליקו על No Thanks.

כך או כך, גולשי פייסבוק מתעוררים לאיטם אל תוך מציאות מעט שונה, פחות פרטית. בינתיים אין תגובה רשמית מהאתר, אבל בטוח שיש יותר הכנסות.