מיהו עיתונאי?

הקונגרס האמריקני העביר חוק חדש, שמעניק לעוסקים בעיתונות הגנה מפני זימון לבית המשפט. האם הוא חל גם על בלוגרים? לא בטוח

חופש העיתונות בארה"ב זכה השבוע בנצחון חשוב, כאשר בית הנבחרים האמריקני אישר ברוב של 398 לעומת 21 מתנגדים, את הצעת החוק שנועדה להרחיב את ההגנה הניתנת לחיסיון עיתונאי גם ברמה הפדרלית. כל זאת, בהנחה שהנשיא בוש לא ינצל את סמכותו, וכפי שניסה לעשות בעבר, יטיל וטו על הצעת החוק.

החוק מציב לראשונה נהלים המגבילים את כוחן של רשויות הממשל להכריח עיתונאים להעיד, ולחשוף מסמכים ומקורות ששימשו אותם לצורך כתבות.

החוק מגדיר כזכאי להגנה רק "אדם, שלצורך רווח כלכלי או פרנסתו, עוסק בעיתונות", באופן המערב "איסוף, הכנה, צילום, הקלטה, כתיבה, עריכה, דיווח או פרסום של חדשות או מידע העוסקים בעניינים מקומיים, לאומיים או בינלאומיים או בעניינים אחרים בעלי עניין לציבור למטרת הבאתם לידיעת הציבור".

באתר Ars Technica מציינים כי החוק, המכונה "חוק מגן", זכה לתמיכה רחבה הן בקרב המפלגה דמוקרטית והן בקרב הרפובליקנים, כשהוא נהנה גם מתמיכתם של ליברלים חסידי זכויות אזרח ושמרנים הדוגלים בממשל מוגבל ומאמינים כי יש לפקוח עין ביקורתית על הממשל.

נקודת המבחן: הגדרת המונח "עיתונות"

עוד מציינים שם, כי בלוגרים מסוימים אמנם עשויים לזכות בהגנת החוק, אך הדבר יושם למבחן במציאות רק בבית המשפט עצמו, בעיקר בעת בחינת הגדרת מונח המפתח "עיתונות", כפי שהוא מוגדר בחוק.

כזכור, בתביעתה של אפל נגד הבלוגים AppleInsider ו-PowerPage, שהוגשה לפני מספר שנים, טענה יצרנית המחשבים כי בלוגרים אינם עיתונאים. בנוסף, לא נראה כי החוק מציע הגנה כלשהי לכותבים חובבים.

דקלן מקולה, בלוגר ב-Cnet, מצנן עוד יותר את ההתלהבות מההגנה שהחקו עשוי להציע לבלוגרים. לדבריו, הוא מהווה דוגמה מוצלחת לדרך בה הצעות חוק מרוככות ומסורסות במהירות מפתיעה. מקולה מציין כי הגירסה הראשונית של הצעת החוק לא כללה את ההתניה של "אדם, שלצורך רווח כלכלי או לפרנסתו, עוסק בעיתונות", אלא נועדה לחול על כל מי שעוסק בכך, כלומר, גם על בלוגר שאינו כותב לשם הפקת רווח.

"נזק בטחוני"

אך נראה כי זו אינה הבעיה היחידה בחוק. בלוס אנג'לס טיימס מציינים, כי גם אם הוא יזכה להגנת הסנאט האמריקני, החוק עדיין ייאלץ להתמודד עם התנגדות חזקה מכיוון הבית הלבן. בממשל בוש כבר הזהירו כי אישורו "ייצר נזק מיידי לביטחון הלאומי ולאכיפת החוק", בכך שיעודד הדלפות ויחבל ביכולות הממשל לתבוע טרוריסטים.

בממשל אף איימו להטיל וטו נשיאותי על החוק החדש.

מעל ל-30 מתוך 50 המדינות בארה"ב מחזיקות בחוקי מגן שמטרתם להגן על עיתונאים בבתי המשפט של המדינה. ביותר מ-15 מדינות נוספות הכיר בית המשפט בזכותם של העיתונאים להגן על מקורותיהם.