תובעים גם את Usenet

RIAA תובעת את רשת קבוצות הדיון הוותיקה בטענה כי היא מעודדת שיתוף יצירות מוגנות

התאחדות חברות המוזיקה האמריקנית (ה-RIAA) החליטה לגוון את המאבק המשפטי העיקש שלה במשתפי הקבצים, והגישה אתמול (ג') תביעה נגד Usenet.com, חברה מצפון דקוטה, שמספקת גישה לשירות קבוצות הדיון הוותיק Usenet. לטענת הארגון, קבוצות הדיון של הרשת מכילות מיליוני יצירות מוקלטות המוגנות בזכויות יוצרים, באופן המפר את החוק האמריקני.

Usenet, לבד מהשימוש המוכר שלה כאמצעי תקשורת בין גולשים באמצעות קבוצות דיון, "מעודדת את משתמשיה לשכפל ולהפיץ מיליוני עותקים של יצירות מוגנות בזכויות יוצרים", נטען בכתב התביעה.

התביעה נגד Usenet מהווה מעין נסיגה באסטרטגיה המשפטית של ה-RIAA. הפעם נתבע מי שלכאורה תומך ומעודד את הפרת זכויות היוצרים, ולא המשתמשים המפרים בעצמם. התביעה מתייחסת בעיקר לכ-650 קבוצות דיון ב-Usenet הכוללות את התווים "MP3" בשמן.

פתח לתביעה נגד אוניברסיטאות

רשת Usenet מחולקת לעשרות אלפי קבוצות דיון, שחלק קטן מאוד מהן נמצא תחת פיקוח. אוניברסיטאות רבות בארה"ב, וכן ספקיות תקשורת דוגמת AT&T ו-Verizon, מציעות ללקוחותיהן גישה ל-Usenet.

פסקה מספר 30

התביעה של RIAA מתמקדת בשלב זה רק ב-Usenet.com, מהעיר פארגו בצפון דקוטה. על פי הדיווח ב-Cnet, אם התביעה תתקבל - ייפתח פתח לתביעות נוספות, נגד האוניברסיטאות וחברות התקשורת עצמן.

ב-Wired מציינים כי הארכיטקטורה המבוזרת של רשת Usenet תקשה על תעשיית המוזיקה לאתר משתפי קבצים, כמו שניתן לעשות בקלות יחסית בשירותי P2P דוגמת קאזה. ייתכן כי זו הסיבה להחלטה לתבוע דווקא את ספק הרשת, Usenet.com.

"אין זה עיסקו של איש מה אתם עושים ב-Usenet"

עם זאת, יש הבדלים מסוימים בין קבוצות הדיון של Usenet.com לקבוצות דיון אחרות, שעשויות לסייע ל-RIAA בתביעתה. Usenet.com למשל, מתגאה בכך שרישום לשירות "מעניק גישה למיליוני קבצי MP3".

במקום אחר מתהדרת החברה באנונימיות שהיא מקנה למשתמשיה: "אנו מאמינים כי אין זה עיסקו של איש מה אתם עושים באינטרנט או ב-Usenet! איננו מנהלים רישום של פעילותכם. איננו עוקבים אחר ההורדות שאתם מבצעים", נכתב באתר החברה.

בנוסף, Usenet.com מספקת שירות גישה מוצפן בתשלום, המקשה על ספקיות אינטרנט ומנהלי רשתות בארגונים לפקח על ההורדות המבוצעות דרכה. ציטוטים ואמצעים אלה ודומיהם, עשויים לחזק את טיעוניה של RIAA בבית המשפט.

תקדים Grokster

אחת הסיבות שבית המשפט העליון האמריקני פסק בעבר נגד שירות שיתוף הקבצים Grokster, היתה כי השופטים האמינו ש-StreamCast, החברה המפעילה את השירות, ניסתה לפתות פיראטים לשימוש בתוכנת Morpheus מתוצרתה. השופטים אף ציינו כי החברה לא סיננה תכנים מוגנים בזכויות יוצרים, וכי המודל הכלכלי שאימצה אישר שעניינה המרכזי היה שימוש בתוכנה לצורך הורדת יצירות מוגנות.

לטענת Cnet, מה ש-RIAA עושה במקרה של Usenet הוא אסטרטגיית משפטית קלאסית: תבע מישהו שהשופט יזהה כעבריין ברור, ואז השתמש במקרה התקדימי כדי להפחיד מישהו שהוא מטרה קלה פחות. Usenet.com היא אולי הראשונה, אך גם יתר ספקי קבוצות הדיון, כמו AT&T, Verizon או אניברסיטת סטנפורד - עלולים למצוא עצמם על כסא הנאשמים.